یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۷:۵۹:۵۱
دسته بندی: زنان و خانواده
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۴۰۰ - ۹:۵۳

اداره آموزش و پرورش آبادان معراج ۲۵ فرهنگی در سومین روز جنگ تحمیلی

به گزارش فرهنگ سار سه روز از آغاز جنگ تحمیلی نگذشته بود و هنوز درگیری‌ها در شلمچه و ورودی شهر خرمشهر بین نیروهای مردمی با متجاوزان بعثی جریان داشت که هواپیماهای عراقی آبادان و خرشهر را آماج حملات خود قرار می‌دادند. با شدت گرفتن درگیری‌ها در منطقه، مسوولان وقت آموزش و پرورش آبادان در دوم مهر سال ۵۹ تصمیم گرفتند […]



به گزارش فرهنگ سار سه روز از آغاز جنگ تحمیلی نگذشته بود و هنوز درگیری‌ها در شلمچه و ورودی شهر خرمشهر بین نیروهای مردمی با متجاوزان بعثی جریان داشت که هواپیماهای عراقی آبادان و خرشهر را آماج حملات خود قرار می‌دادند.

با شدت گرفتن درگیری‌ها در منطقه، مسوولان وقت آموزش و پرورش آبادان در دوم مهر سال ۵۹ تصمیم گرفتند تا در نشستی به تعیین تکلیف موضوع شروع و یا اعلام تعطیلی سال تحصیلی برای دانش آموزان بپردازند.

این نشست در محل اداره آموزش و پرورش آبادان و با حضور ۲۵ نفر از فرهنگیان از جمله شهید صمد صالحی رییس وقت اداره آموزش و پرورش آبادان برگزار شد؛ ساعت ۱۱ و ۳۴ دقیقه و هنگامی که هنوز دقایقی از شروع این نشست نگذشته بود که هواپیماهای عراقی بر فراز آسمان آبادان ظاهر شدند و بخش‌هایی از شهر را بمباران کردند.

یکی از محل‌هایی که مورد اصابت بمب‌های هواپیماها قرار گرفت ساختمان اداره آموزش و پرورش آبادان بود. صدای الله اکبر مردم بلند شد و هر کس سعی می کرد خود را برای کمک رسانی به افرادی که در ساختمان بودند و اکنون به آوار تبدیل شده بود برساند اما تلاش‌ها برای نجات جان فرهنگیان بی نتیجه بود و مردم با چشمانی اشکبار و با دست خالی پیکرهای بی‌جان معلمان شهر را از زیر آوار خارج کردند.

امام جمعه آبادان گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند شهدای ما امامزادگان ما هستند؛ محل عروج این شهدا یکی از مقدس‌ترین و نورانی‌ترین مکان‌هاست، چرا که لحظه شهادت آنان و پس از آن اتصال بین عرش و فرش است؛ اگر کسی با اعتقاد به محل شهادت شهدای آموزش و پرورش آبادان بیاید و دعایی کند و حاجتی داشته باشد به طور قطع آن حاجت برآورده خواهد شد.

وی اضافه کرد: باید همیشه یاد و خاطره شهدای دوران دفاع مقدس به‌ویژه شهدای گرانقدر آموزش و پرورش آبادان را که مظلومانه به شهادت رسیدند گرامی بداریم.

مدیر اداره آموزش و پرورش آبادان نیز گفت: با به شهادت رسیدن ۲۵ نفر از فرهنگیان حاضر در نشست و ریاست اداره آموزش و پرورش آبادان در روز دوم مهر ۱۳۵۹، کلاس‌های درس تعطیل شد اما دانش آموزان با گرفتن اسلحه به جای قلم از شهر و کشور خود دفاع کردند. 

حبیب اله رمضانی با اشاره به جانفشانی ۴۰۰ شهید دانش آموز آبادان در دوران دفاع مقدس افزود: امروز چهره ساختمان سابق اداره آموزش و پرورش آبادان در بوارده شمالی تغییر کرده است و پذیرای دانش‌آموزان دبیرستان دخترانه شاهد خدیجه‌کبری (س) است.

او بیان کرد: بی شک دانش آموزان آبادانی به ویژه این دبیرستان به خوبی می دانند با علم آموزی و فراگرفتن آموزه های دینی می توانند به توانمند شدن کشور کمک کنند و با داشتن روحیه انقلابی و به کارگیری دانش در راستای عزتمندی کشور، استکبارستیزی را در عمل نشان دهند.

یکی از بازمادگان این حادثه حادثه به خبرنگار فرهنگ سار گفت:همه عزیرانی که در دوم مهر ۱۳۵۹ در ساختمان اداره آموزش و پرورش آبادان حضور داشتند افرادی انقلابی و با صداقت بودند که با وجود بمباران شهر از امر آموزش و پرورش و کار خود غافل نبودند.

ایرج علی‌ جلیلیان در حالیکه بغض در گلو داشت و اشک در چشمانش حلقه زده بود افزود: شهید صمد صالحی (رییس وقت اداره آموزش و پرورش آبادان)انسانی بسیار ساده زیست و انقلابی بود که خود را رییس اداره نمی‌دانست و با روحیه خاص ساده زیستی، و با وجود آغاز جنگ تحمیلی، به فکر دانش‌آموز و وضعیت تحصیل آنها بود.

وی افزود:آن روز من در محوطه اداره بودم که ناگهان ساختمان اداره بمباران شد و ۲۵ نفر از همکاران شهید شدند و تعدادی از همکاران بر اثر شدت جراحت در مسیر بیمارستان به شهادت رسیدند.

صمد صالحی (رییس اداره)، صدیقه کاظمی اسفه، نصراله ذبیحی سامانی، عبدالجلیل هرمزی نژاد، محمد خواستگار، غلامعلی باقرزاده، علی کرم صداقت، عبدالرسول سعیدی، علی صیادی، غلامعلی مسیبی، محمدحسن برمایون، عبدالحسن عوید ثامری، صالح عیدانی، محمدعلی صابری بهبهانی، علی بلخوارزاده، عبدالجبار جلالی، علی تنگستانی پور، یاسین انباء روحله، گودرز باورصاد قربانی، حسن امیری، دیانا جم نشان، محمود رجب زاده دهاقانی، هرمز کلانتری، عبدالمحسن عسگری و حسین حسینی به عنوان اسامی شهدای آموزش و پرورش آبادان در حادثه دوم مهر سال ۱۳۵۹ اعلام شدند.

دوم مهر زنگ کلاس درس در آبادان بدون حضور معلمان نواخته شد؛ درس شهادت را معلمان چه خوب به دانش آموزان آموختند که در جغرافیای این شهر ۴۰۰ شهید دانش آموز داشتیم.

امروز دانش آموزان زیادی برای تحصیل به دبیرستان شاهد خدیجه کبری(س) بنا شده بر روی ویرانه‌های اداره آموزش و پرورش آبادان که توسط جنگنده های عراقی در زمان جنگ تحمیلی هدف قرار گرفت می آیند، لذا نامگذاری دوم مهر بنام شهدای فرهنگی دوم مهر آبادان در تقویم ملی به عنوان نخستین شهدای فرهنگی کشور خواسته‌ای به حق و شدنی است، اگر شورایعالی فرهنگی قدری همت کند.

منبع : ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

پنج × یک =