یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۵:۱۳:۰۰
دسته بندی: زنان و خانواده
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۹ - ۹:۵۴

دلتنگی‌های دوران کرونا را با تماس‌های تلفنی و تصویری کاهش دهیم

امان الله قرایی مقدم روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگ سار افزود: چند ماه از شیوع ویروس کرونا گذشته است و در این مدت تاثیراتی بر خانواده ها گذاشته که غیر قابل انکار است. وی اظهار داشت: قبل از شیوع کرونا، جدایی در خانواده‌ها و ارتباط کمتر به دلیل بعد مسافت و گستردگی شهرها بود اما اکنون […]



امان الله قرایی مقدم روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگ سار افزود: چند ماه از شیوع ویروس کرونا گذشته است و در این مدت تاثیراتی بر خانواده ها گذاشته که غیر قابل انکار است.

وی اظهار داشت: قبل از شیوع کرونا، جدایی در خانواده‌ها و ارتباط کمتر به دلیل بعد مسافت و گستردگی شهرها بود اما اکنون به دلیل شیوع این ویروس، جدایی و نبود ارتباط بین خانواده ها بیشتر به چشم می آید.

وی تاکید کرد: از دیدگاه جامعه شناسی این جدایی ها و نبود ارتباط کافی بین اعضای خانواده و بستگان موجب خودمحوری خواهد شد و  در این شرایط افراد بیشتر به خود فکر خواهند کرد در نتیجه پیوند های ارزشی، هنجارها، همبستگی ها و وابستگی ها در این دوران بر عکس عمل خواهد کرد و جامعه به این ترتیب به سوی یک جامعه صوری پیش خواهد رفت.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: جامعه ای که به سوی خود مداری و خود محوری پیش برود موجب می شود تا فرد به صورت یک رباط بی‌جان در جامعه عمل کند.

وی با اشاره به اینکه وقتی صحبت از خانواده می شود فقط منظور زن، شوهر و فرزندان نیست، بلکه بستگان هم مورد نظر است تاکید کرد: در جامعه خود محور افراد بیشتر به خودشان فکر می‌کنند و به فکر دیگران نیستند، به عنوان مثال وقتی خودرویی در خیابان دچار مشکلی می‌شود دیگر کسی برای کمک به آنها پیش قدم نمی‌شود و به آنها کمک نمی‌کند، زیرا که در این نوع جوامع افراد به فکر خودشان هستند و منافع خود را در نظر می گیرند.

قرایی مقدم اظهار داشت: این پدیده می‌تواند روابط خانوادگی، احساس وابستگی، انسجام و کمک به یکدیگر و همچنین هنجارهای جامعه را تحت تأثیر خود قرار دهد و موجب بی توجهی به تعارضات خانوادگی شود چرا که در این نوع جامعه افراد فقط به خودشان فکر می کنند.

این استاد دانشگاه گفت: در جامعه خود محور و به خصوص در زمان شروع کرونا لازم است که افراد خانواده با یکدیگر و همینطور با بستگان ارتباط بیشتری از طریق امکانات الکترونیکی روز و تماس های تصویری داشته باشند تا دلتنگی‌ها و عدم این ارتباط را کمتر کنند.

قرایی مقدم تصریح کرد: اکنون با شیوع ویروس کرونا و قرنطینه های خانگی چاره‌ای جز رعایت فاصله های اجتماعی و پروتکل های بهداشتی وجود ندارد.

در دوران کرونا در خانواده تفریح و سرگرمی ایجاد شود

این جامعه شناس تاکید کرد: یکی دیگر از راه های گذران روزهای کرونایی در قرنطینه خانگی ایجاد تفریح و سرگرمی در منزل است، به دلیل اینکه افراد خانواده کمتر با محیط بیرون در تماس هستند موجب می‌شود که حوصله آنها و به خصوص فرزندان سر برود، باید در این دوران با ایجاد سرگرمی و تفریح های خانگی از این مسائل کاسته شود تا تحمل این روزها آسان‌تر شود.

وی گفت: در ایجاد سرگرمی و تفریح مناسب در دوران کرونا صدا و سیما باید برنامه‌های شاد، مفرح و سرگرمی و تفریح برای مخاطبان خود پخش کند و اگر چنانچه این کار انجام نشود مردمی که در دوران کرونا خانه‌نشین شده‌اند برای گذراندن این روزها به سمت ماهواره ها می روند و همه می دانیم که ماهواره ها و برنامه هایی را که پخش می کنند بر اساس ارزش ها و اهداف خودشان است.

منبع : ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

پنج × 5 =