شنبه, ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۶:۱۴:۱۳
دسته بندی: اقتصادی
تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۷

دسترسی بیش از هشت میلیون روستایی به آب سالم و پایدار

براساس گزارش‌های منتشر شده از سوی وزارت نیرو در سال ۲۰۱۹ میزان دسترسی به آب سالم و پایدار در آفریقا ۱۲ درصد و در آسیای مرکزی و جنوبی این عدد به ۶۰ درصد رسیده بود. میزان دسترسی جمعیت روستایی جهان به آب سالم و پایدار درسال ۲۰۱۹ به ۵۳ درصد رسیده بود و این شاخص […]



براساس گزارش‌های منتشر شده از سوی وزارت نیرو در سال ۲۰۱۹ میزان دسترسی به آب سالم و پایدار در آفریقا ۱۲ درصد و در آسیای مرکزی و جنوبی این عدد به ۶۰ درصد رسیده بود.

میزان دسترسی جمعیت روستایی جهان به آب سالم و پایدار درسال ۲۰۱۹ به ۵۳ درصد رسیده بود و این شاخص جهانی در حالی است که درصد جمعیت روستایی برخودار از آب سالم و پایدار تا پایان سال ۱۳۹۷ به ۷۶ درصد رسیده بود.

آمارها نشان می‌دهد که در سال‌های فعالیت دولت تدبیر و امید تا پایان سال ۱۳۹۸ هر هفته به‌طور متوسط ۳۰ روستا آبرسانی شده‌ و در مجموع ۱۰ هزار و ۸۸۵ روستا با جمعیت ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر به آب سالم و پایدار دست یافته‌اند.

آبرسانی روستایی از ابتدای سال ۱۳۹۹ نیز به ۴۸ روستا با سرمایه‌گذاری ۲۴.۶ میلیارد تومان و جمعیت ۳۳ هزار نفر انجام شده است.

افتتاح طرح‌ها در هفته بیست‌ویکم پویش #هرهفته_الف_ب_ایران در روز یکشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ سبب می‌شود جمع روستاهایی که در سال ۱۳۹۹ آبرسانی می‌شوند به ۴۴۸ روستا با جمعیت تحت پوشش ۳۱۴ هزار نفر برسد و به این ترتیب مجموع خدمات آبرسانی روستایی دولت تدبیر و امید به ۱۱۹۱۸ روستا با جمعیت ۸.۱ میلیون نفر می‌رسد.

طرح‌های آبرسانی روستایی امروز ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ با اعتباری بالغ بر ۳۷۹ میلیارد تومان در روستاهای ۲۰ استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، اصفهان، ایلام، بوشهر، چهار محال و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان، قم، کردستان، کرمان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، لرستان، مازندران و همدان به بهره‌برداری می‌رسند. بخش مهمی از این طرح‌ها در ۱۳ استان مرزی انجام می‌شوند و به لحاظ اثرگذاری بر افزایش زیست‌پذیری و ظرفیت حفظ جمعیت در مناطق مرزی اهمیت دارند.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو پنجم شهریور در اینستاگرام خود نوشت: حدود ۹۰۰ هزار نفر در روستاها و در ابتدای این دولت به آب پایدار دسترسی داشته اند، آب پایدار به معنی اینکه هر کسی در منزل خوداز طریق لوله کشی دسترسی به آب آشامیدنی سالم داشته باشد.

«قاسم تقی زاده خامسی» نوشت:هدف این دولت ۱۰.۵ میلیون نفر است که رسیدن به آن دور از انتظار نیست، اما هنوز نیمی از روستاهای ایران به آب شرب پایدار دسترسی ندارند هرچند اغلب به طرق مختلف آب شرب برای آنها تامین می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور هم گفت: طی هفت سال گذشته و در دولت تدبیر و امید به طور متوسط هر هفته به ۳۵ روستا در کشور آبرسانی شده است.

«حمیدرضا جانباز» افزود: آبرسانی برای هفت میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از روستاییان تا پایان سال گذشته انجام شد که با بهره برداری از طرحهای آبرسانی امسال این عدد به هشت میلیون و ۱۰۰ هزار نفر در قالب ۱۱ هزار و ۹۶۴ روستا رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون آبرسانی به ۴۴۸ روستا صورت گرفته است، افزود: هدف پویش هر هفته الف -ب- ایران آبرسانی به یک هزار و ۷۰۸ روستا با ۹۱۴ هزار نفر جمعیت است که در پایان نیمه اول امسال بخش زیادی از این هدف محقق شده است.

منبع:ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

2 × 3 =