شنبه, ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۸:۰۴:۱۳
دسته بندی: اقتصادی
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰

نابودی سایه‌افکنی دلار بر کشورها با طلوع بریکس

سروش محمدی/ عضویت رسمی ایران در گروه بریکس روز پنجشنبه در رسانه‌ی رسمی دولت اعلام شد. رئیس جمهور کشورمان پس از حضور در آفریقای جنوبی در کنفرانسی که به طور مشترک میان این کشور به همراه کشورهای روسیه، چین، برزیل و هند برگزار شده بود، شرکت کرد. موافقت سران بریکس با قبول عضویت رسمی ایران […]



سروش محمدی/ عضویت رسمی ایران در گروه بریکس روز پنجشنبه در رسانه‌ی رسمی دولت اعلام شد. رئیس جمهور کشورمان پس از حضور در آفریقای جنوبی در کنفرانسی که به طور مشترک میان این کشور به همراه کشورهای روسیه، چین، برزیل و هند برگزار شده بود، شرکت کرد. موافقت سران بریکس با قبول عضویت رسمی ایران در این گروه از سوی سیریل رامافوسا، رئیس جمهور آفریقای جنوبی، اعلام شد. گفتنی است این عضویت در ابتدای ژانویه ۲۰۲۴ یعنی کمتر از پنج ماه دیگر رسمیت خواهد یافت.
عضویت سایر کشورها از جمله عربستان، امارات، مصر، اتیوپی و آرژانین در بریکس نیز همزمان با عضویت کشورمان ایران در این گروه رسمی خواهد شد. روسای جمهور برزیل چین و روسیه و نخست وزیر هند از این اقدام حمایت کردند و تاکید داشتند حضور اعضای جدید رونق‌بخش و اثرگذار خواهد بود. سران کشورهای بریکس این اقدام را در راستای شکل‌گیری نظم جدید جهان و تغییر قطب قدرت دانستند.
بریکس چیست؟بریکس (BRICS) نامی تشکیل شده از سرواژه‌های چند کشور است که از آن‌ها به عنوان قدرت‌های اقتصادی نوظهر در جهان یاد می‌کنند. برزیل (Brazil)، روسیه (Russia)، هندوستان (India)، چین(China) و آفریقای جنوبی (South Africa) کشورهای اصلی تشکیل‌دهنده‌ی این گروه هستند. در دوم شهریور ماه سال ۱۴۰۲ مقرر شد تا از ابتدای سال جدید میلادی ایران به همراه چند کشور دیگر به جمع کشورهای بریکس اضافه شوند.

یکی از مهم‌ترین دلایل پیوستن کشورهایی چون عربستان، امارات، مصر، اتیوپی و آرژانتین در این گروه، ترس این کشورها از تحریم‌های دلاری آمریکا اعلام شده است. این در حالی است که کشور ما سال‌هاست به علت زورگویی‌ها و قلدرمآبی ایالات متحده در بسیاری از زمینه‌های مالی و اقتصادی، نظامی و غیره تحریم شده است. همین امر به تلنگری برای دیگر کشورها تبدیل شد تا علاقه‌مند به عضویت در گروه بریکس شوند تا از آسیب‌ها و تهدیدهای ایالات متحده در امان باشند.

کشورهای الجزایر، اندونزی، بحرین، بلاروس، بنگلادش، بولیوی، تایلند، سنگال، فلسطین، قزاقستان، کوبا، کویت، نیجریه، هندوراس، ونزوئلا و ویتنام از جمله ۱۶ کشوری هستند که به طور رسمی درخواست عضویت در بریکس را ثبت کرده‌اند.

کشورهای عضو بریکس (آبی تیره)
کشورهای در حال الحاق (نیلی)
متقاضیان عضویت (فیروزه‌ای)
بریکس در ساختار اقتصادی خود دو بخش عمده و بسیار مهم را شامل می‌شود. بانک توسعه جدید بریکس (NDB) اولین بخش این ساختار است که شامل یک بانک چندملیتی میان اعضای بریکس است و وظیفه اصلی آن در ارائه‌ی تسهیلات و تامین مالی طرح‌های زیربنایی است. گفتنی است علاوه‌بر پنج کشور اصلی بریکس، اروگوئه، امارات، بنگلاد و مصر نیز به عنوان اعضای جدید این بانک پذیرفته شده‌اند.
قرارداد اندوخته احتیاطی (CRA) نیز بخش دیگری از ساختار اقتصادی بریکس است که کارکرد آن عبارت است از تشکیل ساختاری برای محافظت از اعضای بریکس در مقابل فشارهای نقدینگی جهانی و فشارهای ارزی. به عبارت ساده‌تر این اقدام از فشاری که قدرت‌های اقتصادی جهان بر پول ملی کشورها وارد می‎کردند جلوگیری خواهد کرد. برخی کارشناسان این بخش را، رقیب صندوق بین‌المللی پول (IMF) عنوان کرده‌اند.نظام پرداختی بریکس به چه شکل خواهد بود؟

در سال ۲۰۱۵ اعضای بریکس تصمیم به ایجاد یک نظام پرداختی جایگزین سوئیفت گرفتند. سرگئی ریباکوف، وزیر امور خارجه روسیه، در نشستی میان وزرای کشورهای بریکس مدعی شده بود که وزرای مالی کشورهای عضو، به دنبال راه‌اندازی نظام پرداختی جدید هستند تا کشورها در آن بر مبنای پول ملی خود به مبادلات مالی بپردازند. این اقدام در کنار تشکیل یک ارز مشترک می‌تواند اساس نظام پرداختی بریکس را شکل دهد و به عنوان قوای محرکه‌ی این گروه به عمل آید.

بریکس چه اهمیتی در جهان تک‌قطبی دارد؟

اگر نگاهی به نقشه‌ی جهان بیاندازیم خواهیم دید که پنج کشور عضو بریکس بریکس، بدون در نظر گرفتن کشورهای تازه عضوشده، نیمی از جمعیت جهان را شامل می‌شود و همچنین بیش از ۳۰درصد اقتصاد جهانی را در اختیار دارد. حال می‌توان متصور شد که پس از گسترش این گروه با عضویت کشورهایی چون ایران، ظرفیت اقتصادی و جمعیتی قابل‌توجهی به این گروه افزوده خواهد شد.

رئیس جمهور برزیل در آخرین اظهارنظر رسمی خود درباره عضویت کشورهای جدید در بریکس گفت که این گروه با عضویت کشورهای جدید در جهان وزن گرفت.

همانطور که اشاره شد، ساختارهای اقتصادی بریکس به نوعی سپر دفاعی برای کشورهای مستقلی است که یا در معرض تهدیدهای ایالات متحده قرار دارند و یا تا به امروز تحت فشارهای زیاد و تحریم‌های ظالمانه این دولت بوده‌اند. ساختارهای مالی مستقل این گروه، نفوذ دلار در کشورها را کاهش می‌دهد و مبادلات اقتصادی بین کشورها را تا آستانه‌ی حذف دلار همراهی خواهد کرد.با کاهش نفوذ دلار در زیرساخت‌های اقتصادی کشورها، آقایی آمریکا در جهان، به زعم خودشان، از بین خواهد رفت و هیمنه‌ی پوشالی آنان که طی سال‌ها با گسترده‌کردن سیستم مبادلات دلاری درکشورها به دست آمده، نابود خواهد شد.

بریکس به سمت ایجاد یک ارز مشترک حرکت می‌کند تا تجارت خارجی میان کشورهای عضو آسان‌تر شود و همچنین هزینه‌های عمده در معاملات به شدت کاهش یابد. همین موضوع از جمله نقاط قوت این گروه است که به کشورهای در حال توسعه کمک می‌کند تا ضمن بالابردن شاخص تولید ناخالص ملی خود، تجارت راحت‌تری با دیگر کشورها داشته باشند. در این حالت است که سایه‌ی دلار بر کشورها نابود خواهد شد.

بریکس باتوجه به ظرفیت‌هایی که دارد، می‌تواند رهبر آینده‌ی اقتصاد جهانی باشد که در آن خبری از نظام‌های پولی سلطه‌گر غرب نیست. تحریم‌های مالی و اقتصادی، فشارهای گروه‌ها و تشکل‌های اقتصادی همچون گروه هفت (G7)، گروه ویژه اقدام مالی (FATF) و غیره در این شرایط بی‌اثر خواهد شد و آمریکا دیگر نقش موثری که در محاسبات جهانی تاکنون داشته، نخواهد داشت و در این حالت دیگر تصمیمات کلان در نظام اقتصادی یک حکومت و سیاست خارجه آن کشور، به لبخند یا اخم یک دولت غربی گره نمی‌خورد.

ایران چه اهمیتی برای بریکس دارد؟

ایران، قلب حهان است و در موقعیتی بسیار خاص قرار دارد که از این جهت می‌تواند در همکاری با کشورهای عضو بریکس نقش موثری داشته باشد. کریدور شمال-جنوب ایران که از طریق آن هندوستان را به روسیه متصل می‌کند، به عنوان اولین شاخص در زمینه‌ی حمل‌ونقل میان کشورهای عضو بریکس اهمیت پیدا می‌کند.

تامین امنیت در منطقه، دیگر شاخصه‌ای است که ایران نقش موثری در آن دارد و با توجه به تجربه‌های سالیان گذشته در مقابله کشورمان با تروریسم منطقه‌ای چون داعش و سایر گروه‌های تکفیری، می‌توان ایران را قابل اطمینان‌ترین کشور در تامین امنیت منطقه با تکیه بر تجهیزات بومی و نیروی انسانی خبره‌ی آن دانست.

ظرفیت‌های اقتصادی هم شاخصه‌ی مهم دیگری است که ایران را به کشوری مهم در همکاری میان کشورهای عضو بریکس تبدیل می‌کند. ذخایر نفت و گاز، منابع غنی طبیعی و تولیدات خاص بومی از جمله این ظرفیت‌هاست.

واکنش غرب به بریکس و عضویت ایران در آن

سیاست‌مدارن ارشد غرب اعتراف کرده‌اند که بریکس و اقدامات آن از جمله تشکل یک اتحادیه ارزی، کاری متفاوت خواهد بود. جوزف سالیوان، مشاور ارشد سابق کاخ سفید، اظهار داشته که وزن کشورهای عضو بریکس از نظر شاخص تولید ناخالص ملی، نه تنها بر ایالات متحده، بلکه بر کل کشورهای گروه هفت مجموعا با هم، برتری دارد.

این سیاستمدار آمریکایی مدعی شده که بریکس می‌تواند به سطحی از خودکفایی دست پیدا کند که اروپایی‌ها سال‌ها آرزوی آن را داشتند. همچنین وی تاکید کرده که تنوع جغرافیایی یکی از مزیت‌هایی است که کشورهای عضو بریکس آن را در اختیار دارند و می‌توانند در زمینه تولید کالاها و ارائه‌ی خدمات متنوع از آن بهره‌مند شوند. سالیوان با این حال می‌گوید بریکس نمی‌تواند رقیبی برای ایالات متحده باشد؛ چراکه اهداف متفاوتی را دنبال می‌کند.

دولت‌های غربی اما مواضع محافظه‌کارانه در برابر رویدادهای اخیر بریکس دارند و تلاش می‌کنند تا اثر رقابتی بریکس با سایر گروه‌های تشکیل‌یافته از دولت‌های غربی را کمرنگ جلوه دهند.

گفتنی است غربی‌ها، پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم، رویکردهای سیاست خارجه ایران مبنی بر معطوف نکردن توجه به غرب و تمایل به چندجانبه‌گرایی را مورد توجه قرار دارند. آنان پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای و همچنین گروه بریکس را نوعی پیام از سوی ایران به غرب دانستند که خود را مستقل از فشارهای غرب نشان می‌دهد و تاکید دارد که می‌تواند بدون وابستگی به برجام و شرایط تعیین‌شده از سوی غربی‌ها از پس مشکلات برآید و بدون احیای برجام از انزوا خارج شود.

نگاهی اجمالی به تعاملات ایران و بریکس و آینده آن

با انتخاب آیت‌الله رئیسی در انتخابات سیزدهمین دوره‌ی ریاست جمهوری، سیاست خارجه کشور دچار تغییرات کلان شد. دولت سیزدهم از سیاست‌های هشت ساله‌ی دولت روحانی فاصله گرفت و وضعیت معیشت مردم را به احیای برجام و عضویت در گروه ویژه اقدام مالی (FATF) گره نزد. از جمله برگ برنده‌های دولت آیت‌الله رئیسی، معطوف‌شدن روابط خارجه به سایر کشورهای غیرغربی به خصوص دولت‌هایی چون چین، روسیه و دیگر کشورها در آفریقا بود.

با نزدیک‌شدن روابط ایران با سایر کشورهای غیرغربی زمینه برای عضویت کشورمان در معاهده‌های مهمی چون پیمان شانگهای و گروه بریکس نیز فراهم شد. اهدافی که بریکس دنبال می‌کند تا حدود زیادی به اهداف کشورمان نزدیک است. از طرفی باتوجه به موارد مطرح‌شده، ایران نقش موثری در کارکرد عملی بریکس خواهد داشت و در طول تاریخ ثابت شده که ایران می‌تواند دولتی قابل اطمینان برای سایر کشورها در انعقاد قراردادها و تفاهم‌های همکاری باشد.هم‌سویی این موارد می‌تواند تعاملات میان کشورهای بریکس و ایران را به طور فزاینده‌ای تحت تاثیر مثبت قرار دهد و عصر جدیدی را در تاریخ رقم بزند که در آن دیگر جهان تحت سلطه‌ی یک قدرت نخواهد بود.

انتهای پیام/

۲۴-news.ir/vdccxmqsp2bq1o8.ala2.html

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

3 × سه =