سه شنبه, ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۷:۱۸:۳۴
دسته بندی: هنری
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۶

یکی از افتخارات کشورمان را از دست دادیم

محمد حسین ناصربخت از جلال ستاری به عنوان یکی از افتخارات فرهنگی ایران نام برد و از درگذشت او ابراز تاسف کرد. این مدرس و پژوهشگر تئاتر در گفتگو با فرهنگ سار درباره خدمات جلال ستاری به تئاتر ایران گفت: نمایش جزو علایق او بود که در کودکی‌اش ریشه داشت.  پیرو همین علاقه‌مندی در همان […]



محمد حسین ناصربخت از جلال ستاری به عنوان یکی از افتخارات فرهنگی ایران نام برد و از درگذشت او ابراز تاسف کرد.

این مدرس و پژوهشگر تئاتر در گفتگو با فرهنگ سار درباره خدمات جلال ستاری به تئاتر ایران گفت: نمایش جزو علایق او بود که در کودکی‌اش ریشه داشت.  پیرو همین علاقه‌مندی در همان سال‌های آغازین شکل‌گیری فصلنامه تئاتر در دهه ۵۰ با این مجله همکاری می‌کرد ومطالب بسیار ارزشمندی را در آن نگاشت.

ناصربخت ادامه داد: ایشان گرچه در زمینه اسطوره‌شناسی تبحر داشت ولی در تئاتر نیز پژوهش‌های بسیاری ارزنده‌ای را  چه به صورت تالیف و چه در قالب ترجمه به یادگار گذاشت. همچنانکه در شناسایی بعضی جریان‌های تئاتری، بسیار اثرگذار بود. به واسطه حضور او بود که هنرمندی مانند آنتونن آرتو را شناختیم و از آنجاکه تحصیلات ایشان در رشته روانشناسی بود، اولین مقاله‌ها را در زمینه سایکودرام نوشت که در شناسایی این جریان بسیار موثر بود.

او که تجربه همکاری با ستاری را داشته است، با اشاره به فعالیت و کوشش این پژوهشگر در زمینه‌هایی بسیار متنوع خاطرنشان کرد: ایشان نحوه آشنایی خود را با تئاتر در کتابی توضیح داده. ضمن اینکه به واسطه فعالیت همسرش لاله تقیان هم بیشتر به تئاتر نزدیک شد.

ناصربخت از ترجمه کتاب «جامعه شناسی تئاتر» به عنوان اثری ارزشمند یاد کرد و افزود: این کتاب جایزه کتاب سال را هم دریافت کرد و همچنان اثری ارزنده است. مجموعه این اتفاقات سبب شد تا در جشنواره آیینی سنتی جایزه‌ای به نام ایشان نامگذاری شد که زیر نظر خودشان برگزار می‌شد و مشتاقانه آن را پیگیری می‌کرد و هر دو سال یک بار به پژوهشگران برتر داخلی و خارجی اهدا می‌شد.

این مدرس تئاتر درگذشت جلال ستاری را به خانواده او و جامعه فرهنگی و ادبی کشور تسلیت گفت.

جلال ستاری، نویسنده، پژوهشگر، اسطوره‌شناس و مترجم عصر روز شنبه نهم مرداد ماه در آستانه نود سالگی درگذشت.

انتهای پیام

  

منبع: ایسنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

6 − 2 =