سه شنبه, ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۹:۲۸:۵۴
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۲

«نوروز ایرانیان» روایت پاسداشت جشنی ملی از پیش تا پس از پذیرش اسلام

با ظهور اسلام و ورود عقاید اسلامی به سرزمین ایران، مردم کشور ما به دین مبین گرویدند اما باوجود این تغییر دیانت و نفوذ و گسترش سریع اسلام در همه ارکان زندگی ایرانیان، برخی از آداب و رسوم و سنت‌های ایرانیان قدیم که بقای آنها با عقاید اسلامی منافاتی نداشت، همچنان در فرهنگ ایرانی باقی […]



با ظهور اسلام و ورود عقاید اسلامی به سرزمین ایران، مردم کشور ما به دین مبین گرویدند اما باوجود این تغییر دیانت و نفوذ و گسترش سریع اسلام در همه ارکان زندگی ایرانیان، برخی از آداب و رسوم و سنت‌های ایرانیان قدیم که بقای آنها با عقاید اسلامی منافاتی نداشت، همچنان در فرهنگ ایرانی باقی ماند و حتی برخی از آنها تاحدی رنگ اسلامی پیدا کرد.

جشن نوروز، از جمله آداب و سنت‌های قدیمی ایرانیان است که در میان سنت‌های ایرانیان مسلمان باقی ماند و حتی به مرور تبدیل به بزرگترین جشن ایرانی گردید؛ جشنی که گرچه ریشه باستانی دارد، اما ارزش و احترام آن در نزد مردم کشور ما به دلیل پیوند آن با عقاید دینی گذشته نیست، بلکه این احترام از عدم منافات آن با عقاید اسلامی و تبدیل شدن آن به سنت ایرانی ـ اسلامی سرچشمه می گیرد. پس می توان گفت که جشن نوروز اکنون جشن ملی ایرانیان مسلمان است. (ص. ۳۶ و ۳۷)

اینها بخشی از کتاب نوروز ایرانیان به قلم نازیلا ناظمی است که توسط انتشارات کتاب همراه منتشر شده است.

تجلی فرهنگ نوروز از پیش از اسلام تا تبلور مفاهیم اسلامی

آن‌گونه که مشخص است ناظمی در این اثر، سعی کرده نوروز را در پسِ پشت گرویدن ایرانیان دل‌زده شده از تنگ بینی‌ها و سخت‌گیری‌های موبدان زرتشتی در پذیرش دین هدایتگر و مبین اسلام رصد کند.

همچنین نبود منافات میان سنن و آئین موجود در نوروز با وجود بیش‌از چهارده قرن از پذیرش دین اسلام در کشورمان را می‌توانیم در قامت ایرانیان مسلمان با تمامی آداب، سنن، رفتارهای آیینی و در تمامی گویش‌های اقلیمی در میان اقوام متنوع فرهنگ ایران‌مان از شمال تا جنوب، از شرق تا غرب و حتی متمرکز بر فلات مرکزی ایران در پاسداشت آئینی کهن، سترگ و عظیمی ببینیم که پیش‌از ورود و پذیرش اسلام در کشورمان نیز وجود داشت.

دامنه وسیع موضوعات برای طیف متنوع و سلایق رنگارنگ مخاطبان

ناظمی پیش‌از آنکه یک نویسنده باشد سعی کرده قلم پژوهشگر خود را در این کتاب به مخاطب ارائه دهد. هرچند در سراسر این کتاب، مخاطب بیشتر با یک ادبیات روایی مواجه است اما با ارجاعات و پانویس‌های متعددی که نویسنده این اثر در روایات و اشارات خود به مخاطب را ارجاع داده، توانسته آن قلم پژوهشگر و نگاه متقن به استنادات غیر قابل‌خدشه را نیز به‌عنوان سندی برای تحکیم صحبت‌های خود با مخاطبانش به اشتراک بگذارد.

به همین سبب است که کتاب نوروز ایرانیان به قلم نازیلا ناظمی در کنار رصد تقریباً چهارده قرن پس از ظهور اسلام و پذیرش آن توسط ایرانیان و در ادامه درآمیختن آن با مفاهیم فرهنگی و آیینی نوروز، می‌تواند لحظات متفاوتی را برای عموم مخاطبان شیفته این جشن ملی، باستانی و کهن ایرانی در همراهی با بال‌های یار مهربان بیافریند.

دامنه بسیار وسیع و گسترده‌ای که این کتاب از آن بهره می‌برد دارد باعث می‌شود تا هر مخاطبی بنا به نگاه و نگرش خود با توجه و تمرکز بر حوزه مطالعاتی مورد وثوق و علاقه‌اش، طرفی از این خوان گسترده ببندد و با خود ببرد.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

یک × 3 =