دوشنبه, ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ / ۲۳:۳۳:۲۵
دسته بندی: سیاسی
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۰

رفع محرومیت‌های سیستان و بلوچستان با جذب سرمایه‌گذاری

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام توجه به مناطق محروم و کم برخوردار از جمله استان سیستان و بلوچستان و جذب سرمایه‌گذاری در این مناطق را خواستار شد.



آیت الله آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار دبیر شورای عالی مناطق آزاد استاندار سیستان و بلوچستان و نماینده زاهدان در مجلس شورای اسلامی  از نمایندگان این استان محرومیت این استان مهم و تاثیر گذار کشور را عمیق و انباشته شده و البته موجب تاسف دانست و گفت: ضروری است  از ظرفیت همه بخش های کشور بویژه بخش خصوصی  و سرمایه گذاران و کارآفرینان واقعی در کاهش مشکلات و تنگناهای مردم این استان و سایر مناطق محروم کشور استفاده شود و یکی از مهمترین ظرفیت های کاهش مشکلات مردم در چنین مناطقی استفاده از توان و ظرفیت مناطق آزاد است.

وی با تاکید بر اینکه جذب سرمایه و سرمایه گذار در مناطق محرومی مانند سیستان و بلوچستان نیازمند افزایش انگیزه ها  و راهکارهای حمایتی است افزود: همه ارکان و مسئولان کشور به سهم خود باید کمک کنند تا مردم عزیز سیستان و بلوچستان و سایر مناطق محروم کشور در استان ها و مناطق خود به آینده روشن و زندگی بهتر امیدوار شوند و حتی افراد توانمند و دلسوز چنین مناطقی با اشتیاق و انگیزه لازم برای سرمایه گذاری در منطقه و استان خود پیش قدم شوند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به سیاست‌های کلان نظام یکی از مهمترین اهداف مناطق آزاد را حمایت از تولید کارآفرینی و به ویژه صادرات غیر نفتی بیان کرد و اظهار داشت: مجمع تشخیص مصلحت نظام رویکرد مثبت و در راستای بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی سیستان و بلوچستان را در تصمیمات خود مورد ملاحظه قرار خواهد داد .

آیت الله آملی لاریجانی مشکلات و محرومیت‌های استان سیستان و بلوچستان را بعضا تکان دهنده دانست و تاکید کرد: از استاندار می خواهم گزارشی دقیق مستدل و مستند درباره مشکلات استان  و اینکه ایجاد  منطقه آزاد و  ویژه  اقتصادی در سیستان و بلوچستان  چه مقدار در توسعه استان اثر گذار خواهد بود را تهیه و تدوین کند تا مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز بتواند در چارچوب وظایف خود آن را مورد رسیدگی قرار دهد.

وی با اشاره به  فعالیت مناطق آزاد در نقاط مختلف کشور و با تاکید بر اینکه نظر کلی اینجانب درخصوص فعالیت مناطق آزاد و ویژه مثبت و توام با نگاه حمایتی است  به انتقاد نسبت به افزایش ناموزون این مناطق و دور شدن  از وظیفه ذاتی و قانونی خود در مقوله تولید و صادرات پرداخت و گفت: بحث نظارت بر عملکرد مناطق آزاد و ویژه در کشور و جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی  باید به طور جدی  تقویت شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: در صورت تصمیم گیری در خصوص مناطق آزاد جدید باید با بهره گیری از تجربه مناطق ایجاد شده قبلی ممانعت از تغییر کاربری های  خلاف قانون اراضی و زیر ساخت های آن به ویژه در بخش کشاورزی و حمایت از اقتصاد خرد مدنظر قرار گیرد.

در این دیدار مرتضی بانک دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه با ارائه گزارشی از وضعیت مناطق آزاد و ویژه  کشور گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام تا کنون همراهی موثری در تثبیت شرایط و رفع مشکلات مناطق آزاد داشته و امیدواریم در روند اصلاح قانون مناطق آزاد نیز شاهد بهره مندی از نظرات موثر مجمع باشیم.

احمدعلی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این دیدار با ارائه گزارشی از روند فعالیت های اجرایی و اقتصادی در این استان گفت: توسعه و افزایش سرمایه گذاری ها در این استان بسیار لازم و ضروری و موجب افزایش انگیزه های مردم و حتی بازگشت خانوارهای مهاجری است که به دلیل کمبودها و مشکلات فراوان به امید زندگی بهتر راهی سایر مناطق شده اند اما شوق بازگشت دارند.

منبع: خبرگزاری مهر

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

یازده − 2 =