سه شنبه, ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۵:۱۷:۵۸
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۰

«به امین بگو دوستش دارم»؛ داستانی از پدربزرگ و دو عموی پیامبر (ص)

مریم راهی (نویسنده متولد ۱۳۵۹) در گفت و گو با خبرنگار معارف فرهنگ سار اظهار کرد: کتابی که در دست چاپ است مربوط به حامیان پیامبر اکرم (ص) یعنی عبدالمطلب پدر بزرگ و ابوطالب و حمزه، دو عموی آن حضرت و جعفر بن ابی طالب پسر عموی پیامبر است که ابوطالب را می توان مهمترین حامی […]



مریم راهی (نویسنده متولد ۱۳۵۹) در گفت و گو با خبرنگار معارف فرهنگ سار اظهار کرد: کتابی که در دست چاپ است مربوط به حامیان پیامبر اکرم (ص) یعنی عبدالمطلب پدر بزرگ و ابوطالب و حمزه، دو عموی آن حضرت و جعفر بن ابی طالب پسر عموی پیامبر است که ابوطالب را می توان مهمترین حامی آن حضرت دانست.

وی درباره نقش حضرت خدیجه همسر رسول خدا (ص) در این رمان گفت: حضرت خدیجه در داستان حضور دارد. یکی از شخصیت های داستان است ولی زندگی حضرت خدیجه را به صورت اختصاصی در رمان یوما آورده ام که در سال ۹۴ منتشر شده است.

کمبود آثار ادبی در مورد بزرگان صدر اسلام

راهی درباره انگیزه خود از نوشتن این رمان توضیح داد: من به حوزه تاریخ به ویژه تاریخ صدر اسلام علاقه بسیاری دارم و انتشارات نیستان پیشنهاد چنین موضوعی را مطرح کرد و بنده نیز از آن استقبال کردم.

وی مخاطب این رمان را بزرگسالان دانست و گفت: شاید در حوزه بزرگسال به شکل رمان کاری صورت نگرفته باشد. البته کار علمی در این زمینه بسیار صورت گرفته ولی کار داستانی بسیار کم است. البته زوایای شخصیتی این بزرگان به اندازه ای است که هر نویسنده ای می تواند از زاویه دید خود در قالب رمان به معرفی حامیان پیامبر(ص) بپردازد.

این نویسنده با اشاره به کمبود آثار ادبی به ویژه رمان درباره زندگی بزرگانی همچون عبدالمطلب و ابوطالب گفت: درباره زندگی حضرت ابوطالب یک کتاب داستانی از سوی انتشارات نیستان منتشر شده است و درباره سایر بزرگان رمانی ندیدم.

کار رمان کشف و اثبات حقیقت نیست

وی افزود: کار رمان کشف و اثبات حقیقت نیست بلکه رمان داستان آن چیزی است که قبلا برای نویسنده یا خوانندگان ثابت شده است. بنده هم قرار نیست در رمان چیزی را اثبات کنم.

راهی ادامه داد: در رمان من ابوطالب یک فرد با ایمان معرفی شده و کسی است که به اسلام ایمان دارد ولی ایمانش مخفیانه است و مصلحت بر این بوده که کسی نداند ولی حمایت ها، اعتقادات، عبادت ها و راز و نیازهای ابوطالب نشان می دهد او پیرو ابراهیم بوده و از زمانی که پیرو رسول خدا (ص) می شود، هیچ یک از مشرکان خبر نداشتند ولی اطرافیان از ایمان او مطلع بودند.

وی افزود: تا کنون دو رمان به نام های یوما درباره زندگی حضرت خدیجه و فردا مسافرم درباره  اسرای کربلا نوشته ام که از فردا مسافرم استقبال بسیار خوبی صورت گرفته است و در مجموع از این دو کتاب نسبت به بقیه رمان های اجتماعی من بیشتر استقبال و در فضای مجازی صحبت های بسیار شده است.

این نویسنده اضافه کرد: به همین اندازه که ارادت افرادی با خواندن این رمان به خاندان پیامبر (ص) بیشتر شود، برای من کافی است و به همین مقدار که با خواندن کتاب محبتی در دل های آنان بجوشد و اوقاتشان با خواندن زندگی پیامبر و اطرافیان آنان بگذرد از نظر من کافی است.

راهی که نویسندگی را از اواسط دهه ۸۰ و با نثر ادبی آغاز کرده است، علاوه بر نوشتن رمان های تاریخی مذهبی یوما و فردا مسافرم، رمان هایی اجتماعی به نام های برپا، در خواب هایم، گامینوها قدر آدم را نمی دانند و مجموعه داستان‌هایی را در کارنامه خود دارد.

کتاب به امین بگو دوستش دارم به زودی از سوی انتشارات نیستان در ۳۰۰ صفحه منتشر می شود.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

4 + ده =