یکشنبه, ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۷:۴۱:۰۶
دسته بندی: سیاسی
تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۱

اعضای برجام با هرگونه تضعیف آن موافق نیستند

معاون وزیر خارجه گفت: همه اعضا اراده خود را یک بار دیگر اعلام ‌کردند که می‌خواهند برجام را حفظ کنند و ارزش آن را می فهمند و با هرگونه تضعیف آن موافق نیستند.



سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان پس از نشست کمیسیون مشترک برجام در خصوص نتایج این نشست  اظهار داشت: مهمترین موضوع مربوط می شد به اقدامی که آمریکا در نیویورک و در شورای امنیت انجام داده است؛  یعنی تقاضا برای بازگرداندن قطعنامه‌های گذشته یا به اصطلاح همان استفاده از مکانیسم ماشه.

وی افزود: این تحول بسیاری مهمی است. اعضای برجام و اکثریت اعضای شورای امنیت مواضع قاطعی را در نیویورک گرفته بودند؛  زمانی هم که قطعنامه تحریم تسلیحاتی را آمریکا معرفی کرد یکپارچه رای منفی دادند و زمانی هم که سعی کرد این مکانیسم را فعال کند با ارسال نامه یکپارچه مخالفت کردند.

عراقچی گفت: طبیعتاً در این جلسه این موضوع مهم‌ترین محور بحث بود و یک بار دیگه همه اعضای برجام تاکید کردند بر اینکه آمریکا را به عنوان عضو برجام و کشور مشارکت کننده در برجام نمی شناسند و حقی برای این کشور قائل نیستند که از ساز و کارهای درون برجام یا درون قطعنامه ۲۲۳۱ که مرتبط با برجام است بتواند استفاده کند؛ بنابراین تلاش این کشور را در نیویورک غیرقانونی می دانند و تقاضای این کشور برای شروع این مکانیسم را بلااثر می‌دانند و معتقدند نمی‌تواند موثر واقع شده و جلو برود.

معاون وزیر خارجه با بیان اینکه این موضعی یکپارچه بود که  اعضا به شکل یکپارچه به جهانیان دادند که همه بدانند موضع کشورهای عضو برجام چیست گفت: این موضوع موضع قاطع اکثریت جامعه بین‌الملل است. در داخل شورای امنیت نیز وضعیت به همین گونه است.

اعضای برجام با هرگونه تضعیف آن موافق نیستند

عراقچی ادامه داد: در جلسه کمیسیون مشترک روی مسائل مختلف بحث شد؛ درباره اقداماتی که ممکن است آمریکا در آینده انجام دهد بحث و بررسی صورت گرفت و همه اعضا متفق القول هستند که برجام یک دست آورد دیپلماسی است و باید حفظ شود و همه اعضا اراده خود را یک بار دیگر اعلام ‌کردند که می‌خواهند برجام را حفظ کنند و ارزش آن را می فهمند و با هرگونه تضعیف آن موافق نیستند.

وی با تاکید بر اینکه اعضای برجام خواهان اجرای کامل برجام بودند گفت: طبیعی است که ما خواهان این هستیم که آنها به تعهداتشان در خصوص رفع تحریم ها به طور کامل عمل کنند و هم آنها در خصوص کاهش اقدامات و تعهداتی که در پنج گام صورت داده‌ایم نکته ای دارند که اختلاف نظر طبیعی است. در جلسه امروز تصمیم بر این شد که وارد این مباحث نشده و به موضوع اصلی که برجام است بپردازیم و الحمدالله موضع بسیار خوبی هم گرفته شد.

منبع: خبرگزاری مهر

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

پنج × دو =