سه شنبه, ۱۲ تیر ۱۴۰۳ / ۱۵:۲۲:۴۹
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۶

۲۶۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در استان مرکزی شناسایی شد/ تنش آبی در استان نداریم

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی، تعداد چاه‌های مجاز و غیرمجاز استان را ۱۳ هزار حلقه برشمرد و گفت: از این تعداد ۷ هزار حلقه مجاز برای کشاورزی است و ۲ هزار و ۶۰۰ حلقه چاه نیز فاقد پروانه هستند.



به گزارش فرهنگ سار از اراک، عزت‌الله آمره‌ای صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بارندگی‌های دو سال اخیر درحد مطلوبی بوده و موجب سرریز شدن سدهای استان و همچنین بهبود وضعیت آب‌های زیرزمینی شده است.

وی تصریح کرد: سال ۹۷-۹۸ میزان بارندگی استان ۴۷۷ میلی‌متر و در سال ۹۸-۹۹ بالغ بر۳۵۶ میلی‌متر ثبت شده است، که بارندگی امسال نسبت به سال گذشته ۲۵ درصد کاهش و نسبت به بلند مدت ۳۱ درصد رشد داشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی افزود: در سال گذشته متوسط کسری آب ۲۵۰ میلیون مترمکعب بوده که در حال حاضر به ۱۹۰ میلیون مترمکعب کاهش پیدا کرده است.

آمره‌ای با بیان اینکه خوشبختانه در حال حاضر تنش آبی در استان نداریم، ادامه داد: در سطح استان ۳ میلیارد متر مکعب آب تجدید پذیر، ۷۰۰ میلیون آب سطحی، ۲ هزار و ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب زیرزمینی داریم، ۹۲ درصد آب در بخش کشاورزی و مابقی در بخش شرب و صنعت و خدمات به مصرف می‌رسد.

وی ادامه داد: ۲۹ هزار کیلومتر مربع طول کل رودخانه‌های استان است که ۹ هزار متر رودخانه اصلی و حدود ۱۴۰۰کیلومتر مطالعات تعیین حریم بستر شده است.

۲۹ هزار کیلومتر مربع طول کل رودخانه‌های استان است که ۹ هزار متر رودخانه اصلی است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی تعداد سدهای بزرگ استان را ۲ بزرگ برشمرد و گفت: سد کمال صالح با ظرفیت ۹۷ میلیون مترمکعب و سد ساوه با ظرفیت ۲۸۰ میلیون مترمکعب  دو سد بزرگ استان هستند که طی دو سال اخیر هر دو سد سرریز داشته‌اند، همچنین ۴۵ سد کوچک داریم که همه آنها نیز سرریز شدند.

آمره‌ای تعداد چاه‌های مجاز و غیرمجاز استان را ۱۳ هزار حلقه برشمرد و افزود: از این تعداد ۷ هزار حلقه مجاز برای کشاورزی و ۲ هزار و ۶۰۰ حلقه فاقد پروانه هستند و بیشترین چاه‌های غیرمجاز در شهرهای شازند، ساوه، خنداب و اراک وجود دارد.

عملیات اجرایی انتقال آب سد کمال صالح از رینگ جنوبی نیز همزمان با هفته دولت آغاز می‌شود 

وی از بهره‌برداری پروژه رینگ شمالی از منطقه سردشت اراک همزمان با هفته دولت خبر داد و افزود: عملیات اجرایی انتقال آب سد کمال صالح از رینگ جنوبی نیز همزمان با هفته دولت آغاز می‌شود.

به گفته وی با اجرای طرح تعادل بخشی سفره‌های زیرزمینی در استان در برداشت ۱۶۳ میلیون مترمکعب آب از منابع آب‌های زیرزمینی صرفه‌جویی می‌شود.

انتهای پیام/ح 

 


منبع: فارس

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

1 × 3 =