یکشنبه, ۱۰ تیر ۱۴۰۳ / ۲۲:۰۰:۵۱
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۹

۶ فروردین و مهمترین اخبار کرونایی استان ها

نگرانی‌ها از گسترش ویروس کرونا و افزایش شمار بیماران مبتلا به این ویروس در حالی است که به اعتقاد کارشناسان امور بهداشت و درمان ، اثرات مسافرت‌ها و دید و بازدیدهایی که در تعطیلات نوروزی انجام می‌شود، در دو تا چهار هفته آینده خود را نشان خواهد داد. برغم همه هشدارها، توصیه ها و پیام […]



نگرانی‌ها از گسترش ویروس کرونا و افزایش شمار بیماران مبتلا به این ویروس در حالی است که به اعتقاد کارشناسان امور بهداشت و درمان ، اثرات مسافرت‌ها و دید و بازدیدهایی که در تعطیلات نوروزی انجام می‌شود، در دو تا چهار هفته آینده خود را نشان خواهد داد.

برغم همه هشدارها، توصیه ها و پیام های هشدارآمیز کادر درمان ، ستاد مدیریت کرونا و حتی دستگاه های امنیتی و قضایی مبنی بر ضرورت پرهیز از تجمع ها و دورهمی ها اما برخی مردم و شهروندان بی توجه به این توصیه ها و با عادی انگاری و سبک شمردن، عامل اصلی در روند افزایشی و جولان این ویروس مرگبار در برخی از مناطق کشور می شوند.

سفرها و دید و بازدیدهای نوروزی در استان کرمانشاه، آمار بیماران بستری کرونا را حدود ۵۰ درصد افزایش داده است؛ رشد تعداد مبتلایان جدید هم آنقدر زیاد شده که مسوولان بهداشتی استان را نگران کرده است.

 رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در این باره گفت: آمارها و تست های انجام شده از بیماران سرپایی نشان می دهد که تعداد افراد مبتلا در میان افراد تست شده، سه برابر شده است.

محمود رضا مرادی افزود: هر چقدر که تعداد بیماران سرپایی مثبت بیشتر شود مدتی بعد خود را در افزایش بستری بیمارستان‌ها نشان می دهد.

به گفته او،  همه اینها نگران کننده است و می تواند نشانگر شروع احتمالی یک پیک جدید باشد.

از استان قزوین نیز خبر رسیده که همزمان با افزایش ۲۰ درصدی آمار بستریان مبتلا به کرونا دراین  استان، زنگ خطر شیوع موج چهارم کرونا در استان قزوین به صدا درآمد.

در تازه ترین گزارش ستاد مقابله و پیشگیری از کرونای استان قزوین ، برگزاری مراسم خاکسپاری و رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی اهالی روستای فیشان در الموت شرقی موجب شناسایی ۲۳ بیمار مبتلا به کرونای جهش یافته در این منطقه شده و رنگ کرونایی الموت را به نارنجی تبدیل کرده است.

موضوعی که فرمانده قرارگاه عملیاتی مبارزه با ویروس کرونای استان قزوین را بر آن داشت تا برای خروج مسافران از الموت ضرب الاجل تعیین کند و خط و نشان بکشد.

به گفته منوچهر حبیبی اگر این روند ادامه یابد به زودی پیک چهارم کرونا در انتظار مردم الموت و استان قزوین است که خطرناک و کرونای جهش یافته بوده و بسیار نگران کننده است.

 مدیر گروه بیماری های مرکز بهداشت گیلان نیز گفت: وضعیت کرونایی ۲ شهرستان املش و ماسال در این استان طی چند روز گذشته از نوروز از آبی به زرد تبدیل شد.

دکتر حسن رخ شاد افزود : هم اکنون همه شهرستان های استان گیلان در وضعیت زرد قرار دارند.

وی عنوان کرد : این وضعیت بیانگر آن است که در آستانه خطر هستیم و کرونا در کمین است بنابراین باید به طور جدی شیوه نامه های بهداشتی رعایت شود.

رخ شاد از هموطنان خواست که به گیلان سفر نکنند و کسانی که سفر کرده اند ضمن رعایت پروتکل های بهداشتی سریع تر گیلان را ترک کنند.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی لارستان هم اعلام کرد که ظرف ۴۸ ساعت گذشته بیش از ۷۵درصد نمونه های گرفته شده از بخش جویم این شهرستان مثبت بوده یعنی از ۴۰ مورد نمونه ارسالی در این مدت ۳۰ نفر مبتلا به کرونا شده اند.

وحید یگانه تاکید کرد که احتمال آنکه تمامی این بیماران مبتلا به کرونای جهش یافته انگلیسی باشند نیز وجود دارد.

وی با توضیح بیشتر می گوید: تشخیص کادر درمان و دانشکده علوم پزشکی لارستان و همچنین علائم و بررسی ها نشان می دهد که ویروس از نوع جهش یافته انگلیسی است.

استاندار اردبیل در خصوص وضعیت کرونایی استان نیز گفت: بی‌توجهی برخی افراد به رعایت پروتکل‌های بهداشتی موجب افزایش مبتلایان به کرونا و نیز تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌ها در استان شده است.

اکبر بهنامجو افزود: تعداد بستری‌های  کرونایی در بیمارستان‌های استان هفته گذشته  ۱۳۵ نفر بود ، اما در حال حاضر به ۱۷۵ نفر رسیده است.

وی بیان کرد: بیشترین موضوعی که باعث این افزایش شده بی‌توجهی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک در دید و بازدیدهای عید نوروز بوده که باعث بیشتر شدن تعداد مبتلایان شده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به وضعیت کرونایی استان گفت : متاسفانه در حال حاضر تمام مناطق استان درگیر ویروس جهش یافته کرونا است و این ویروس در سراسر استان در حال چرخش است.

دکتر نوروزیان بیان داشت: متاسفانه هر روز شاهد حضور شماری از گردشگران در مناطق مختلف هرمزگان به ویژه بندرعباس، کیش و قشم هستیم که با این وضعیت ، به طور یقین در دو هفته آینده شاهد افزایش شمار مبتلایان به کرونا در استان خواهیم بود.

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز از افزایش نسبی موارد کرونا به دنبال افزایش مسافرت‌ها به آذربایجان شرقی، خبر داد و گفت : در طول هفته گذشته رنگ بندی دو شهر آذربایجان شرقی عوض شد، به طوری که شهر جلفا از وضعیت زرد به نارنجی و شهر سراب از نارنجی به قرمز تغییر رنگ دادند.

بر اساس اعلام  وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ، با فوت ۸۱ نفر  از هموطنانمان  در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۶۲ هزار و ۲۲۳ نفر رسید.

سیما سادات لاری روز جمعه با تشریح آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از ابتلا به کووید ۱۹ در کشور اظهار داشت: بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی از روز گذشته تا امروز (ششم فروردین ۱۴۰۰)، هفت هزار و ۹۸۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شده که ۹۶۵ نفر از آنها بستری شدند و براین اساس،  مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۸۳۸ هزار و ۸۰۳ نفر رسید.

وی ادامه داد: در۲۴ ساعت گذشته ۸۱ بیمار کووید۱۹ متاسفانه جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری هم به ۶۲ هزار و ۲۲۳ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت یادآور شد:  تاکنون یک میلیون و ۵۷۷ هزار و  ۴۰۸ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده اند. سه هزار و ۹۰۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

لاری افزود: ۱۲ میلیون و ۴۸۱ هزار و ۹۱۷ آزمایش تشخیص کووید۱۹ هم تاکنون در کشور انجام شده است.

در حال حاضر ۱۷ شهرستان قرمز و ۴۲ شهرستان نارنجی هستند و بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از»  و «به»  شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی، ممنوع است.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

پنج × 4 =