سه شنبه, ۱۲ تیر ۱۴۰۳ / ۲۲:۵۲:۰۶
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۸:۰۱

۲۸هزار هکتار از ارضی لرستان به سیستم‌های نوین آبیاری تجهیز شد

بهمن فریدونی روز دوشنبه در گفت و گو با فرهنگ سار سطح زمین های آبی لرستان را ۱۸۰ هزار هکتار برشمرد و افزود: میانگین زمین های تحت پوشش سیستم های آبیاری نوین در کشور ۲۶ درصد و در استان ۳۰ درصد می باشد. وی ادامه داد: با وجودی که میزان زمین های آبی لرستان معادل […]



بهمن فریدونی روز دوشنبه در گفت و گو با فرهنگ سار سطح زمین های آبی لرستان را ۱۸۰ هزار هکتار برشمرد و افزود: میانگین زمین های تحت پوشش سیستم های آبیاری نوین در کشور ۲۶ درصد و در استان ۳۰ درصد می باشد.

وی ادامه داد: با وجودی که میزان زمین های آبی لرستان معادل نصف متوسط کشوری است اما اجرای طرح های نوین آبیاری در این استان موفق بوده است.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی لرستان اظهار داشت: بر اساس شیوه نامه اجرای سیستم های نوین آبیاری در سال گذشته به ازای هر هکتار سیستم بارانی ۱۰۴ میلیون ریال و هر هکتار سیستم قطره ای و موضعی ۱۷۰ میلیون ریال به عنوان کمک بلاعوض دولت برای کشاورزان هزینه شد.

فریدونی تصریح کرد: سال گذشته چهار هزار و ۴۷ هکتار از اراضی آبی استان به سیستم های نوین تجهیز شد که این اقدام در سال های ۹۶ و ۹۷ به ترتیب پنج هزار و ۲۵۰ و سه هزار و ۲۰۰ هکتار بوده است.

وی افزود: در حال حاضر نیز طرح اجرای سیستم های نوین در سطح ۶ هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی آبی استان در دست اقدام می باشد.

 ۱۳۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی لرستان هستند و ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار نفر از این بخش ارتزاق  می کنند و ارزش افزوده سه میلیون تن محصول استان به بیش از هفت هزار میلیارد تومان می رسد که چنانچه مشکل تامین و تخصیص آب برای این حوزه برطرف شود علاوه بر اشتغالزایی، درآمداقتصادی کشاورزان نیز چندین برابر افزایش خواهد یافت.

از مجموع ۸۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی لرستان ۲۳ درصد آبی و مابقی دیم می باشد در حالیکه این رقم در کشور به ۴۶ درصد رسیده است.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

پانزده + یک =