یکشنبه, ۱۷ تیر ۱۴۰۳ / ۲۲:۱۸:۵۴
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۱

۲۱ خرداد ماه با آخرین اخبار کرونا در استانها

به گزارش فرهنگ سار ، اگر چه چند روزی است آمار مبتلایان و فوتی های کرونا نزولی شده است اما نمی توان از جهش های این ویروس و پیامدهای بیماری کووید ۱۹ غافل شد ،هر گونه عادی انگاری و رعایت نکردن توصیه های بهداشتی علاوه بر خسته کردن کادر درمان و احتمال بروز موج پنجم […]



به گزارش فرهنگ سار ، اگر چه چند روزی است آمار مبتلایان و فوتی های کرونا نزولی شده است اما نمی توان از جهش های این ویروس و پیامدهای بیماری کووید ۱۹ غافل شد ،هر گونه عادی انگاری و رعایت نکردن توصیه های بهداشتی علاوه بر خسته کردن کادر درمان و احتمال بروز موج پنجم خسارت های جبران ناپذیری را به بخش های مختلف کشور وارد خواهد کرد .

 اینکه هم اکنون ۱۶ شهر در وضعیت قرمز و ۲۰۱ شهر هم در وضعیت نارنجی بسر می برند بیش از هر زمان دیگری این نکته را به هموطنان یاد آوری می کند که رعایت توصیه های بهداشتی ،اجتناب از دورهمی ها و رعایت فاصله اجتماعی همراه با واکسیناسیون است که می تواند شرایط را به وضعیت عادی باز گرداند و  مرگ و میرها را کنترل و به صفر برساند.

کرونا در استان ها

در ایلام و به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی استان ، تعداد فوتی های ناشی از کرونا در این استان روند کاهشی دارد و پنجمین روز متوالی بدون فوتی کرونا در این استان ثبت شد.

دکتر محمد کریمیان اظهار داشت: این هفته تنها در روز شنبه ۲ مورد فوتی کرونا رخ داد و پس از آن پنج روز بدون فوتی ثبت شد این در حالیست که هفته ماقبل آن هشت نفر در اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه روز گذشته مورد فوتی ناشی از کرونا ثبت نشده، مجموع فوتی های استان تا این لحظه همچنان ۷۹۶ نفر است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد هم با بیان اینکه در شبانه روز گذشته فوت فرد مبتلا به کووید ۱۹ در استان گزارش نشده است گفت: هم‌اکنون ۳۱۶ فرد مشکوک به بیماری کووید۱۹ در بیمارستان‌ های استان بستری هستند که از این تعداد ۷۱ نفر به دلیل وخامت حالشان در بخش مراقبت‌های ویژه خدمات درمانی دریافت می‌کنند.

دکتر ابراهیم سلمانی افزود:در شبانه روز گذشته از ۴۰۳ نمونه گرفته شده از مراجعه کنندگان به مراکز بهداشتی و درمانی بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۲۸ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در استان شناسایی شدند.

در اردبیل هم  روند کاهشی شیوع بیماری کووید ۱۹ همچنان ادامه دارد بطوری که در شبانه‌روز گذشته برای پنجمین بار طی سال جاری، روز بدون فوتی کرونا در این استان به ثبت رسید.

 شمار جان‌باختگان روزانه کرونا در استان اردبیل طی روزهای اخیر روند کاهشی داشته، به طوری که در ۲۴ ساعت گذشته با صفر شدن فوت مبتلایان، مجموع فوتی‌های کووید.۱۹ در این استان طی ۱۵ ماه گذشته در حد یک هزار و ۸۰۵ نفر باقی ماند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل وضعیت کاهشی شیوع کرونا در این استان را همچنان شکننده عنوان کرد و افزود: در صورت بی‌توجهی شهروندان به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، احتمال صعودی شدن دوباره شیوع کرونا در استان وجود دارد.

۲۱ خرداد ماه با آخرین اخبار کرونا در استانها

خبرهایی از واکسیناسیون

بر اساس اطلاعات دریافت شده از دانشگاه های علوم پزشکی کشور تا کنون و با توجه به دریافت واکسن های وارداتی و تولیدات داخلی اجرای طرح  واکسیناسیون کرونا در بسیاری از استان ها به خوبی انجام شده و با رسیدن محموله های جدید و توزیع آن کار تزریق واکسن به سرعت از سر گرفته خواهد شد.

به گفته مسئولان حوزه بهداشت واکسیناسیون علیه کرونا در سال جاری تا دستیابی به ایمنی‌سازی ۷۵ درصد مردم انجام  با تامین و تولید واکسن ملی، این هدف هرچه زودتر محقق خواه شد.

طی روزهای گذشته به دلیل تاخیر در وارد شدن محموله واکسن کرونا به کشور واکسیناسیون کرونا در برخی استان ها متاثر از این امر با کندی مواجه شده است که با تلاش مسئولان و دولت طی روزهای آینده این مشکل برطرف خواهد شد.

توقف تزریق واکسن در قم هم خبری بود که به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی این استان منتشر شد .

در این اطلاعیه آمده است: با توجه به‌تزریق تمامی سهمیه واکسن کرونای استان در نوبت اول و دوم، از جمعه مورخ ۲۱ خردادماه، در تمامی مراکز تجمیعی واکسیناسیون تزریق واکسن صورت نخواهد گرفت و با تامین واکسن، مجددا فعالیت این مراکز از سر گرفته خواهد شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان هم با اشاره به  اینکه در روزهای اخیر اندکی روند واردات واکسن کُند شده است ابراز امیدواری کرد که این تاخیر به‌زودی برطرف شود.

دکتر پرویز قزلباش با تاکید بر اینکه فاصله زمانی تزریق بین ۲ دوز واکسن کرونا در صورت تاخیر مشکل جدی ایجاد نمی‌کند و می‌تواند با چندماه تاخیر هم تزریق شود اظهار داشت :تزریق واکسن آسترازنکا پیش از این نیز با فاصله ۲۸ تا ۳۰ روز انجام می‌شد، اما مطالعات نشان داد که تزریق دوز دوم با فاصله ۳ ماه هم مشکلی ایجاد نمی‌کند چراکه دوز اول سیستم ایمنی را تحریک و آماده دفاع کرده و دُوز دوم مکمل است.

وی تصریح کرد: باتوجه به اینکه زنجان مرکز توزیع واکسن شمال‌غرب کشور محسوب می شود، بطور طبیعی نیز بیشترین ذخایر را داشته و تلاش بر این است که واکسن‌های ارسالی از طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به استان بلافاصله و با سرعت مناسب که برای سنین مشخص شده، توزیع تزریق شود.
اگر چه خبرهای از اتمام واکسن در برخی نقاط کشور به گوش می رسد اما اعلام آغاز واکسیناسیون ۲۰۰ هزار نفر از استادان و کارکنان دانشگاه‌ها علیه کرونا از مرداد ماه خبری خوش بود که سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در لارستان فارس به آن اشاره کرد.

سیما سادات لاری با اشاره به نشست هم اندیشی معاونان و مسئولان وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در چهارشنبه ۱۹ خردادماه جاری در همین خصوص گفت: این نشست خروجی خوب و مثبتی داشت و ما را به یک چشم انداز و افق روشنی برای موضوع آموزش در سال تحصیلی جدید دانشگاه ها رساند.
وی افزود: با وجود طرح واکسیناسیون شاید همچنان همه دانشجویان نتوانند در کلاس‌های حضوری حضور یابند و فضاها باید آن محدودیت های قبلی خود را داشته باشد.

وی در مورد اجرای طرح واکسیناسیون گروه های هدف و وقفه ای که در انجام آن به وجود آمده است نیز توضیح داد: این طرح که در حقیقت گام پنجم از طرح شهید سلیمانی بود با قوت و جدیت و به صورت منظم در حال انجام بود که حدود یک یا دوهفته با توقف ورود واکسن ها مواجه شدیم که در دوز دوم تزریق وقفه ای کوتاه به وجود آمد.

در خبر خوش دیگر  معاون تحقیقات و فناوری مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت: بی خطر و بدون ضرر بودن نخستین واکسن تزریقی – استنشاقی پروتئین نوترکیب کرونا با نام “رازی کوو پارس” مورد تایید قرار گرفت.

دکتر محمدحسن فلاح مهرآبادی افزود: این موضوع در فاز اول انسانی مورد تایید قرار گرفته بود و تا این مرحله از فاز دوم هم باردیگر تایید شد و  بررسی نتایج آزمایش داوطلبانی که تاکنون وارد این طرح مطالعاتی شدند، نشان می دهد که این واکسن بی خطر است.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت ،تاکنون چهار میلیون و ۲۹۵ هزار و ۸۰۷ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۷۶۵ هزار و ۲۱۳ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده و واکسینه شده اند. مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به پنج میلیون و ۶۱ هزار و ۲۰ دوز رسید.

۲۱ خرداد ماه با آخرین اخبار کرونا در استانها

تازه ترین آمارهای  وزارت بهداشت

 وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اطلاعیه ای اعلام کرد: با فوت ۱۲۴ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید ۱۹ در شبانه روز گذشته، تعداد جان‌باختگان این بیماری در ایران به ۸۱ هزار و ۷۹۶ نفر رسید.

در این اطلاعیه آمده است : از دیروز تا امروز (بیست و یکم خرداد ۱۴۰۰) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۹هزار و ۹۹۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۳۲۷ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به سه میلیون و ۱۳۰ هزار و ۷۸ نفر رسید.

همچنین  تاکنون دو میلیون و ۶۲۴ هزار و ۸۰۲نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. سه هزار و ۴۹۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان ها تحت مراقبت قرار دارند و ۲۱ میلیون و ۳۱۳ هزار و ۵۸۹ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

بر اساس این گزارش، اکنون ۱۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۰۱ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۳۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند و هیچ شهری در وضعیت آبی قرار ندارد.

به گزارش فرهنگ سار، ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۷۵ میلیون نفر را در دنیا به طور قطعی مبتلا کرده و بیش از سه میلیون و ۷۷۷ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان، بزریل، هندوستان و آفریقای جنوبی موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده است.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

بیست − سه =