جمعه, ۱ تیر ۱۴۰۳ / ۲۳:۴۳:۰۲
دسته بندی: سیاسی
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۷

۱۲ فروردین یعنی میزان رأی مردم و ملت است

رئیس جمهور در جلسه هیات دولت گفت: اگر بخواهیم در یک کلمه ۱۲ فروردین ۵۸ را تفسیر کنیم این است که میزان رأی مردم و ملت است و همه کاره مردم هستند.



حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز (چهارشنبه) در جلسه هیئت دولت اظهار داشت: دوازدهم فروردین و سالروز اعلام نظام جمهوری اسلامی ایران در دوازدهم فروردین ۱۳۵۸ یکی از افتخارات مهم نظام اسلامی و انقلاب اسلامی و معماری معمار کبیر انقلاب حضرت امام (ره) است.

وی عنوان کرد: روز دهم فروردین و یازدهم فروردین که دو روز همه پرسی و رفراندوم بود با ۲۲ بهمن که پیروزی انقلاب اسلامی بوده فاصله آن ۴۷ روز است یعنی از دو ماه کمتر است که مردم پای صندوق آرا آمدند و به نظام رأی دادند.

رئیس جمهور با بیان اینکه امام درس بزرگی به همه داد و یک اعلامیه مهمی بود که در این کشور همه کاره مردم هستند گفت: اگر بخواهیم در یک کلمه ۱۲ فروردین ۵۸ را تفسیر کنیم این است که میزان رأی مردم و ملت است و همه کاره مردم هستند و این مردم هستند که برای خود نظامی را بر می‌گزینند و انتخاب می‌کنند. نظامی که یک پایه‌اش جمهوریت و مردم سالاری و یک پایه اش موازین اسلام و اسلامیت است و پایه سوم آن ایران است. این سه در کنار همه قرار می‌گیرد و جمهوری اسلامی ایران می‌شود.

روحانی افزود: نام نظام ما هم جمهوری اسلامی ایران است که در قانون اساسی در اصل اول مخصوصاً در اصل سوم می‌گوید دولت جمهوری اسلامی ایران این نام این نظام است و دارای سه پایه مهم است که هرکدام اهمیت خاص خود را دارد. جمهوریت در قانون اساسی به تفسیر در اصل ۶ بیان شده است و اسلامیت را در اصل ۴ بیان کرده است و ایرانیت هم در اصول مختلف از جمله اصل اول و سوم به صراحت ذکر شده است و مشخص است که کشور ما کشور ایران است.

وی با تاکید بر اینکه هویت ایرانی و فرهنگ ایران برای ما مهم است خاطرنشان کرد: اگر بخواهم یک کلمه راجع به ایران بگویم منافع ملی کشور به معنای عام کلمه است نه منافع ملی که روبروی امنیت ملی و مصالح ملی ذکر می‌کنیم. منافعی که به معنای عام همه اینها را شامل می‌شود. منافع ملی ایران یک پایه است و موازین اسلام چه در عمل و چه در قانون گذاری و چه در اعتقادات به ویژه در رفتار میزان و معیار ما است.

رئیس جمهور ادامه داد: اداره کشور ایران در اختیار مردم است و این مردم هستند که بالاترین مقامات کشور و مدیریت کشور را با صندوق آرا و با آرای خودشان برمی‌گزینند و انتخاب می‌کنند. این خیلی مهم است که نظر و آرای مردم و انتخاب مردم با این روش است.

خبر تکمیل می‌شود

منبع: خبرگزاری مهر

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

4 × دو =