پنجشنبه, ۱۴ تیر ۱۴۰۳ / ۲۰:۰۱:۴۳
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۹ - ۹:۴۹

یلدای امسال مواظب خود باش تا رنگ غم نگیری

به گزارش فرهنگ سار، این روزها شیوع ویروس کرونا و همه گیری بیماری کووید۱۹ اصلی‌ترین موضوع سراسر جهان به شمار می‌رود که تمامی رویدادها، مراسم‌  ، آیین‌ها، گردهمایی‌ها و بطورکلی تجمعات را در کشورهای مختلف تحت تاثیر قرار داده است. در کشور ما ایران در حدود یک سالی که از ورود و انتشار این ویروس می‌گذرد برنامه‌ها و آیین‌ها تحت تاثیر قرار […]



به گزارش فرهنگ سار، این روزها شیوع ویروس کرونا و همه گیری بیماری کووید۱۹ اصلی‌ترین موضوع سراسر جهان به شمار می‌رود که تمامی رویدادها، مراسم‌  ، آیین‌ها، گردهمایی‌ها و بطورکلی تجمعات را در کشورهای مختلف تحت تاثیر قرار داده است.

در کشور ما ایران در حدود یک سالی که از ورود و انتشار این ویروس می‌گذرد برنامه‌ها و آیین‌ها تحت تاثیر قرار گرفت و بسیاری از آنها به دلیل خطراتی که برای جان مردم داشت چه از سوی مردم چه با تاکید مسوولان لغو و یا با تعداد نفرات کمتری برگزار شد.

در حدود یک سال اخیر از چهارشنبه سوری گرفته تا برنامه‌های نوروز و سیزده بدر همه و همه به دلیل خطری که برای جان و سلامتی مردم داشت به صورت محدود و با حساسیت بیشتر برگزار شد.

اکنون در روزهای واپسین پاییز قرار داریم و موضوع شب یلدا بسیار داغ شده است، همه ساله مردم با برپایی از دورهمی گرفته تا جشن و یا مهمانی بلندترین شب سال را به یکی از خاطره انگیزترین شب‌ها تبدیل می‌کردند و یک شب به یاد ماندنی را برای خود و خانواده رقم می‌زدند.

اما امسال به گفته مسئولان پزشکی و درمانی کشور باید از تمامی دورهمی‌های خانوادگی از جمله به بهانه شب یلدا اجتناب کرد و برای کاهش انتشار ویروس در کنار هم بودن‌ها را به حداقل رساند.

نکته مهم این است که همه با همه شب یلدای امسال را بدون دورهمی خاطره بسازیم و شبهای پر خاطره این شب بلند سال را طعمه کرونا نکنیم و طولانی ترین گریه را برای خود رقم نزنیم.

بی توجهی به خطر تجمع، بازگشت شرایط قرمز

در این پیوند رییس کمیته اجتماعی ستاد کرونای استانداری اصفهان گفت: دورهمی‌های شب یلدا نگران کننده است چرا که احتمال بازگشت استان به وضعیت قرمز کرونایی و افزایش بستری‌ها در صورت کم‌توجهی به محدودیت‌ها وجود دارد.

حیدر قاسمی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگ سار افزود: توصیه اکید بر تداوم محدودیت تردد تا شب یلداست تا مردم شهرهای استان به منظور حفظ سلامتی خود، خانواده و بستگان به خصوص افراد مسن از دورهمی‌های طولانی‌ترین شب سال پرهیز کنند.

وی با بیان اینکه در فرهنگ ایرانی‌ها رفتن به دیدار پدربزرگ و مادربزرگ‌ها در شب یلدا مرسوم است از خانواده‌ها خواست با توجه به شرایط کرونا از ملاقات حضوری والدین به خصوص در این شب طولانی سال خودداری کنند.

معان استاندار اصفهان درباره تدابیر انجام‌شده کرونایی در این استان اظهارداشت: پس از ۲ هفته محدودیت کرونایی با همکاری و همراهی مردم، گروه‌ها و اصناف شرایط بهبود پیدا کرد و وضعیت تعدادی از شهرستان‌های استان که از قرمز به نارنجی بازگشت و اکنون ۲۲ شهرستان اصفهان وضعیت نارنجی و ۲ شهرستان وضعیت زرد قرار دارند.

 قاسمی افزود: در وضعیت نارنجی فعالیت گروه‌های ٢ انجام می‌شود اما محدودیت‌ها در حوزه تردد وسایل نقلیه ادامه دارد و با توجه به شرایط مشابه در یک هفته آینده از جمله شب یلدا، این ممنوعیت و محدودیت ادامه خواهد داشت.

وی یادآور شد: بیشتر این محدودیت‌ها برای جلوگیری از دورهمی‌ها و شب‌نشینی‌های خانوادگی با هدف مهار ویروس کروناست.

رییس کمیته اجتماعی ستاد کرونای استانداری اصفهان افزود: در صورت رعایت نشدن نکات بهداشتی بار دیگر محدودیت‌های کرونا در شهرها به خصوص در حوزه اصناف اعمال می‌شود و به طور حتم مردم دچار مشکل خواهند شد.

اِعمال محدودیت برای همه سودمند است

یک جامعه شناس در این رابطه معتقد است که محدودیت‌ها برای روزها و شب‌های معطوف به شب یلدا از جمله ضروریات به شمار می‌رود و از زاویه‌ای دیگر خود خانواده‌ها هم باید برای کمتر شدن مراودات تلاش کنند.

مرتضی پدریان در گفت و گو با فرهنگ سار خاطرنشان کرد: هرچه محدودیت‌ها از جمله منع تردد شبانه افزایش پیدا کند مردم بیشتر احساس خطر می‌کنند و فوبیا و ترس از وضعیت کنونی و خطر ابتلا به بیماری در خود حس خواهند کرد و این برای شرایط کنونی سودمند است.

وی ادامه داد: در عین حال نیاز است که این آموزش به مردم داده شود که در صورتی که قصد دارند تحت هر شرایطی برنامه‌ دورهمی شب یلدایی را برگزار کنند همراه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی با استفاده از ماسک رعایت فاصله گذاری و حداقل در فضای باز باشد و در کمترین زمان ممکن صورت پذیرد.

باز هم فضای مجازی داروی ضد کرونا

این پژوهشگر اجتماعی، بهره گیری بیشتر از فضای مجازی برای چنین آیین‌هایی را ضروری خواند و گفت: همانطور که برای بسیاری از جلسات و رویدادهای علمی و آموزشی این روزهای کشور برای مثال مدارس و یا کلاس‌های دانشگاه از برنامه‌های مبتنی بر اینترنت استفاده می‌شود می‌توانیم شب یلدا را با استفاده از فضای مجازی و به‌صورت برنامه‌های تصویری برگزار کنیم.

پدریان تصریح کرد: از دیگر مباحثی که به نظر می‌رسد باید به آن اهمیت داد این است که تراکم اجتماعی به حداقل ممکن برسد و از سوی دیگر برای مثال سه روز اعمال محدودیت‌های شدید بگونه‌ای باشد که در روز چهارم و با کاهش محدودیت‌ها، تراکم به شکل قبل به و صورت گسترده بیشتر نشود.

یک فعال فرهنگی و هنری در این پیوند با بیان اینکه متولیان امر باید برای چنین رویدادها و آیین‌هایی برنامه‌ریزی کنند، گفت: برنامه ریزی فرهنگی برای موارد مشابه اهمیت دارد، نمی‌توان بطور مطلق آیین‌های مانند شب یلدا را حذف کرد اما می‌توان برای تعدیل آن و برگزاری بصورت ایمن آنها کوشید.

فرید صلواتی در گفت و گو با فرهنگ سار ادامه داد: به نظر می‌رسد مردم علاقه مند به برپایی دورهمی به مناسبت شب یلدا هستند لذا متولیان باید ضمن تاکید بر غیرحضوری برگزار شدن آنها موارد مرتبط با پیشگیری از بیماری را آموزش دهند.

برپایی دورهمی یلدا با تعداد نفرات کم و در فضای باز

وی اضافه کرد: معتقدم برگزاری بصورت ایمن و با رعایت موازین بهداشتی و با کمترین نفرات اقدامی راهگشا برای شرایط کنونی است.

این فعال فرهنگی و هنری خاطرنشان کرد: از لحاظ جنبه روانشناسی و رفتارشناسی این روزها حال روحی مردم به دلیل ناراحتی و استرس خوب نیست و منع و جلوگیری کامل و دائم برگزاری چنین آیین‌هایی سودمند نخواهد بود.

صلواتی افزود: آنانی که قصد دارند آیین شب یلدا را برگزار کنند حداقل آن را در فضای باز با تعداد بسیار کمتر و با مدت زمان کمتر همراه با بکارگیری از ماسک برگزار کنند تا حداقل خطر را برای اعضای خانواده آنها در پی داشته باشد.

این فعال فرهنگی و هنری، استفاده از فضای مجازی و برای مثال تماس‌های تصویری را از دیگر ابزارهای دانست که می تواند شب یلدای متفاوت امسال را به یک شب بیادماندنی و خاص تبدیل کند و در عین حال تا حدی از ناراحتی‌های شهروندان بکاهد.

بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی تاکنون مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به یک میلیون و ۱۲۳ هزار و شمار جانباختگان قطعی این بیماری به افزون ۵۲ هزار نفر رسید است و در زمان حاضر و بر اساس آخرین تحلیل ها، ۱۲ شهرستان در وضعیت قرمز، ۲۸۸ شهرستان نارنجی و ۱۴۸ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

بیماری کووید۱۹ بر اساس آمار رسمی کشورها تاکنون بیش از ۷۳ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از یک میلیون و ۶۵۰ هزار نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از داده‌اند. ایران از نظر تعداد فوت کرونا و بدون در نظر گرفتن نسبت جمعیت هشتمین کشور دنیاست. تعداد فوت کرونا در آمریکا، برزیل، هند، مکزیک، ایتالیا، انگلیس و فرانسه بیش از ایران بوده است.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه و سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود، تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس دچار بیماری خفیف می‌شوند.

سخنگوی ستاد استانی مقابله با کرونا در اصفهان با اعلام محدودیت های ویژه شب یلدا گفت: تردد خودروها در روزهای شنبه و یکشنبه هفته آینده از ساعت ۲۰ تا چهار صبح ممنوع است.

حجت الله غلامی در گفت و گو با فرهنگ سار افزود: بر اساس مصوبه های ستاد مقابله با کرونا، همه محدودیت های قبلی برای پیشگیری از شیوع کرونا در استان وجود دارد اما برای روزهای شنبه و یکشنبه هفته آینده بیست و نهم و سی ام آذر محدودیت های ویژه ای اعمال می شود.

وی با توصیه به مردم برای احتراز از برپایی  دورهمی های شبانه تاکید کرد: تردد در شب های شنبه و یکشنبه از ساعت ۲۰ تا چهار صبح ممنوع خواهد بود تا بخشی از ترددها که احتمالا بدلیل شب یلدا خواهد بود، کاهش یابد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در این ۲ روز همه مشاغل در همه شهرها به جز مشاغل گروه یک و ضروری از ساعت ۱۸ تعطیل می شوند.

غلامی با بیان اینکه این ۲ مصوبه با هدف کاهش ترددها و کنترل تجمع ها بویژه در فروشگاه ها اعمال می شود، اظهار امیدواری کرد که با همراهی مردم در اجرای این مصوبه ها، بحران کرونا پشت سر گذاشته شود و شیب نزولی به سمتی رود که همه شهرها به وضعیت زرد برسند.

وی با اشاره به اینکه در زمان حاضر ۲ شهرستان چادگان و خور و بیابانک در وضعیت زرد و بقیه در وضعیت نارنجی قرار دارند،اظهار داشت: با همراهی خوب مردم و اصناف در رعایت شیوه نامه های بهداشتی و مصوبه های ستاد مقابله با کرونا شاهد کاهش تعداد مبتلایان، بستری ها و فوتی های ناشی از کرونا در استان هستیم.

در زمان حاضر حدود ۸۷۰ بیمار دارای علائم کرونا در بیمارستان های استان اصفهان بستری هستند.

بر اساس آخرین اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تاکنون بیش از یک میلیون و ۱۲۳ هزار نفر در کشور به کرونا مبتلا شده و  بیش از ۵۲ هزار نفر بر اثر آن جان باخته اند.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

1 − 1 =