چهارشنبه, ۱۳ تیر ۱۴۰۳ / ۰۴:۲۱:۵۴
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۰

گام عملی دولت برای تامین مسکن

هرچند منتقدان دولت در سال های گذشته، بارها بر این موضوع تاکید داشتند که دولت در حوزه اقتصاد مسکن و ساخت مسکن مورد نیاز جامعه گام های اجرایی برنداشته اما آمارها گویای آن است که تکمیل و احداث طرح‌های مسکن مهر در طول عمر دولت تدبیر و امید بخش اعظمی از تلاش های دولت را […]



هرچند منتقدان دولت در سال های گذشته، بارها بر این موضوع تاکید داشتند که دولت در حوزه اقتصاد مسکن و ساخت مسکن مورد نیاز جامعه گام های اجرایی برنداشته اما آمارها گویای آن است که تکمیل و احداث طرح‌های مسکن مهر در طول عمر دولت تدبیر و امید بخش اعظمی از تلاش های دولت را به خود اختصاص داده بود.

در پاسخ به منتقدان عملکرد دولت در حوزه مسکن باید متذکر شد که احیای بافت های فرسوده و حاشیه شهرها در کشور که حدود ۱۰ میلیون ایرانی ساکن این مکان ها هستند، ساخت مسکن محرومان در استان های مختلف و نیز اجرای طرح اقدام ملی مسکن از دیگر اقدام های عملی دولت برای تامین مسکن اقشار مختلف کشور به شمار می رود که شاید از دید منتقدان پنهان مانده باشد اما برای کسانی که پس از سال ها در سایه این اقدامات طعم خانه دار شدن را چشیدند، ملموس و عینی است.

در ادامه این تلاش ها و در بیست و نهمین «پنجشنبه افتتاح» دولت امروز یکم آبان ماه بهره‌برداری و عملیات اجرایی ۵۰۹هزار واحد مسکونی شامل طرح‌های «اقدام ملی مسکن» و «مسکن مهر» به صورت ویدئوکنفرانس با حضور رییس جمهوری آغاز شد. 

این طرح‌ها شامل ۱۱هزار و ۵۶۰ واحد مسکونی طرح اقدام ملی مسکن در هشت استان و بافت‌های فرسوده، ۴۰ هزار و ۱۸۰ واحد مسکن مهر و همچنین آغاز عملیات اجرایی ۱۵۷ هزار واحد مسکونی در قالب تفاهم‌نامه‌ها و طرح اقدام ملی مسکن است.

واگذاری زمین برای ۱۳۵ هزار واحد مسکونی برای واجدین شرایط طرح اقدام ملی مسکن و معرفی ۲۵۳ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی به واجدین شرایط این طرح از دیگر بخش‌های برنامه امروز بود؛ برای اجرای این طرح‌ها ۲۴۶ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام و با اجرای آن برای یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر اشتغال ایجاد شده است.

حجت الاسلام حسن روحانی رییس جمهوری در این آیین با تاکید بر اینکه احیای بافت‌های فرسوده تا پایان دولت ادامه می‌یابد، گفت: دولت تدبیر و امید تاکنون یک میلیون و ۳۵۵ هزار واحد مسکن مهر را تکمیل و تحویل داده است.

وی یکی از اقدام های مهم دولت در حوزه مسکن را بازسازی بافت های فرسوده دانست و گفت: اقدام دوم دولت در حوزه مسکن ساختن شهرک‌های جدید بود که از ابتدای دولت یازدهم این کار آغاز و شهرک‌هایی در مناطقی که نیاز به ساخت مسکن وجود داشت، ساخته شد.

ساخت مسکن ملی برای ۴۰۰ هزار متقاضی

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی نیز از تعهد دولت برای ساخت مسکن برای ۴۰۰ هزار نفر متقاضی مسکن ملی خبر داد و گفت: طرح ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در قالب طرح اقدام ملی در سال ۱۳۹۷ توسط رییس‌جمهوری رونمایی شد که امروز کارهای نرم‌افزاری و انتخاب زمین‌هایی در نقاط مرغوب انجام شده و ثبت‌نام متقاضیان واقعی صورت گرفته و وارد فاز اجرایی شده است.

وی بخش دوم افتتاح‌های امروز را شامل واگذاری زمین دانست و گفت: در راستای دستور رییس‌جمهوری مبنی بر ارائه زمین رایگان به مردم، وزارت راه و شهرسازی مطابق قانون در قالب قراردادهای ۹۹ ساله زمین‌را بدون دریافت وجهی به مردم واگذار می‌کند. 

اسلامی سومین بخش رونمایی امروز را پروژه‌هایی عنوان کرد که اجرای آن‌ها شروع شده و شامل ۲۵۳ هزار واحد در مراحل مختلف، در نوار تولید قرار دارد.

انعقاد تفاهم نامه ساخت ۷۷۰ هزار واحد طرح اقدام ملی مسکن

استان البرز و شهر جدید هشتگرد از جمله میزبانان طرح‌های افتتاح شده رییس جمهوری بود؛ پروانه اصلانی  مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در این مراسم اعلام کرد که تاکنون تفاهم نامه ساخت ۷۷۰ هزار واحد مسکونی طرح اقدام ملی مسکن در کشور با وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی منعقد شده است.

وی ادامه داد: در این زمینه از تمام  ظرفیت های اراضی، اجرایی ، منابع مالی و مدیریتی ظرفین تفاهم نامه ها در راستای تامین مسکن اقشار مختلف جامعه از جمله  کارگران، فرهنگیان و نیروهای مسلح استفاده خواهیم کرد.

اصلانی گفت : وزارت راه و شهرسازی در ماه های گذشته عملیات ساخت حدود ۲۳ هزار واحد مسکونی طرح اقدام ملی مسکن را در کشور آغاز کرده و مراحل خشت گذاری آنها در حال انجام است .

امروز ساخت ۱۲ هزار و ۹۶ واحد مسکونی طرح اقدام ملی مسکن در شهر جدید هشتگرد استان البرز آغاز شد.

واگذاری زمین برای ۱۳۵ هزار واحد مسکونی در کشور

در خراسان جنوبی علی نبیان معاون وزیر راه و شهرسازی از واگذاری ۱۳۵ هزار قطعه زمین برای ساخت واحدهای مسکونی در قالب طرح اقدام ملی مسکن در ۳۱ استان کشور خبر داد و گفت: تاکنون بیش از ۹۵ هزار قطعه زمین در استان های مختلف به مردم تحویل داده شده و کار ساخت مسکن در دست انجام است.

به گفته مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن بیش از ۲۵۳ هزار واحد مسکونی در سراسر در حال اجراست.

امروز در خراسان جنوبی قرارداد واگذاری ۲ هزار و ۲۸۳ قطعه زمین طرح اقدام ملی مسکن تحویل واجدین شرایط شد.

ساخت ۱۱ هزار و  و ۶۰۰ واحد مسکونی در بافت های فرسوده

بهره برداری از واحدهای مسکونی ساخته شده در بافت های فرسوده از دیگر بخش های برنامه امروز بود که به گفته محمود محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی در سیرجان، عملیات اجرایی ۱۱ هزار و ۶۰۰ واحد در سراسر کشور در بافت های فرسوده از سال ۹۷ آغاز شده بود که امروز به بهره برداری می رسد.

وی افزود: ساخت این واحدها برای ۳۳ هزار نفر اشتغال ایجاد کرده و بیش از پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان ارزش اقتصادی پرژوه است که یکهزار و ۴۰۰ میلیارد تومان آن آورده دولت در قالب زمین و حدود چهار هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان آورده مردم در قالب هزینه‌های ساخت و خدمات این پروژه بوده است.

امروز در مجموع ۲ هزار و ۸۳۶ واحد در قالب طرح اقدام ملی مسکن و مسکن مهر و با مجموع اعتبار یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان و اشتغالزایی ۹ هزار و ۵۰۰ نفر در استان کرمان افتتاح و برای احداث چهار هزار و ۲۹ واحد به صورت گروهی و تعاونی به واجدین شرایط در قالب طرح اقدام ملی مسکن زمین واگذار شد.
 

افتتاح بیش از هزار واحد مسکن مهر در خراسان شمالی

در خراسان شمالی نیز امروز هزار و چهار واحد مسکن مهر خراسان شمالی شامل ۶۹۶ واحد مسکن مهر در بجنورد، ۲۷۶ واحد در شیروان و ۳۲ واحد در شهر اسفراین به بهره برداری رسید و اجرای ۸۳۶ واحد مسکونی نیز در قالب طرح اقدام ملی تولید مسکن در استان آغاز شد.

همچنین زمین مورد نیاز برای ساخت ۱۵ واحد مسکونی در قالب طرح اقدام ملی که به صورت گروهی ساخته می شود، به متقاضیان واگذار شد.

ساخت مسکن در سایر استان‌ها

محمدصدیق ثابتی مدیرکل راه و شهرسازی کردستان با اشاره به ثبت نام ۲۲ هزار و ۵۰۰ کردستانی در سامانه اقدام ملی گفت: ٢ هزار و ١۵١ واحد طرح اقدام ملی در این استان احداث می‌شود.

وی اظهار داشت: یک هزار و ۱۰ واحد این طرح در ۶ شهر زیر ۱۰۰ هزار نفر قروه، کامیاران، بیجار، دهگلان، دیواندره، سریش آباد ساخته می‌شود. 

وی افزود: یک هزار و ۱۴۱ واحد هم در چهار شهر سنندج، سقز، بانه و مریوان ساخته می‌شود که بر اساس نتایج سرشماری ۱۳۹۵ بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت دارند.

در استان مازندران ۲ هزار و ۳۰۹ قطعه زمین در قالب طرح اقدام ملی مسکن به متقاضیان جوان مسکن اولی در استان واگذار شد. با دستور رییس جمهوری در قالب این طرح  ۲ هزار و ۳۰۹ مسکن اولی متقاضی مسکن ملی در استان زمین ملی را دریافت کردند که به هر یک از این متقاضیان نیز بین ۸۵۰ تا یک میلیارد ریال تسهیلات بانکی  از سوی بانک مسکن پرداخت خواهد شد.

۱۳۰ هزار مسکن در قالب طرح ملی اقدام مسکن سهم استان تهران است که ۱۳ هزار واحد در قالب بازآفرینی یعنی حدود ۱۰ درصد از کل سهم استان در قالب این طرح وجود دارد و بقیه یعنی ۶۱ هزار واحد در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت و ۱۲ هزار واحد در شهرهایی با کمتر از ۱۰۰ هزار نفر جمعیت ساخته خواهد شد، همچنین ۴۴ هزار واحد نیز در شهرهای جدید در قالب این طرح ساخته می‌شود.

به گفته استاندار تهران‌، امروز رئیس‌جمهوری به صورت ویدئو کنفرانس عملیات اجرایی نزدیک به ۲۰ هزار واحد مسکونی «طرح اقدام ملی» در این استان را آغاز کرد.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

چهارده − هفت =