جمعه, ۱۵ تیر ۱۴۰۳ / ۰۲:۰۸:۱۷
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۹ - ۹:۴۹

چالش ادامه‌دار دفع پسماندهای شهرک روی زنجان

به گزارش فرهنگ سار، زنجان با تولید ۸۰ درصد شمش روی کشور، اولین و بزرگترین تولیدکننده شمش روی خاورمیانه بوده و شمش روی، عمده محصول صادراتی این استان است.  روزانه ۲ هزار تُن پسماند روی در شهرک صنعتی تخصصی روی زنجان تولید می‌شود و این پسماندها بیش از ۱۵ سال بود که در محوطه این […]



به گزارش فرهنگ سار، زنجان با تولید ۸۰ درصد شمش روی کشور، اولین و بزرگترین تولیدکننده شمش روی خاورمیانه بوده و شمش روی، عمده محصول صادراتی این استان است.

 روزانه ۲ هزار تُن پسماند روی در شهرک صنعتی تخصصی روی زنجان تولید می‌شود و این پسماندها بیش از ۱۵ سال بود که در محوطه این شهرک، انبار می‌شد. انتقال این مواد و دفع اصولی و بهداشتی آن از مدت‌ها پیش به عنوان مطالبه عمومی مردم زنجان مطرح بوده است چرا که انبار پسماند واحدهای تولیدی و صنعتی مستقر در شهرک صنعتی تخصصی روی زنجان (۱۵ کیلومتری جنوب شهر زنجان)، نگرانی ها و دغدغه‌های جدی به لحاظ آسیب‌ و خطرات محیط زیستی‌ و تاثیر آن بر سلامت مردم در پی داشته است.  

هفته گذشته خبرهایی منتشر شد که برخی از واحدهای تولیدی در شهرک صنعتی روی زنجان قصد دارند از هفته جاری فعالیت خود را در واکنش به پلمب محل دفع پسماند فعلی در شهرک صنعتی و از طرفی آماده نشدن محل جدید دفع پسماند، تعطیل کنند و دست به تعدیل نیرو بزنند.

گفتنی است پلمب محل فعلی دفع پسماند که در محوطه شهرکت صنعتی قرار دارد، به دستور دادستان زنجان اتفاق افتاده و دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان زنجان اعلام کرده است که این کار به خاطر منافع مردم و حمایت از محیط زیست انجام شده است.

حجت‌الاسلام محسن کرمی در این خصوص به رسانه ها گفته است: کوتاهی صورت گرفته در عدم آماده‌سازی محل جدید انبار، از طرف شرکت مجری طرح و به تبع آن شرکت‌ها و واحدهای سرب و روی است. حالا که  دستگاه قضایی برای حل معضل چندین ساله مردم زنجان اقدام قاطع انجام داده، آن‌ها نخواستند منفعت‌طلبی‌هایشان را کنار بگذارند و کوتاهی خود را به گردن دستگاه قضایی می‌اندازند.

دادستان زنجان تصریح کرده است که دستگاه قضا بزرگترین حامی تولید و همچنین حامی حقوق مردم و محیط زیست است.

مدیرکل محیط زیست استان زنجان با بیان اینکه مشکل اصلی شهرک صنعتی روی زنجان و پسماندهای آن به حدود ۲۰ سال قبل و موضوع جانمایی این شهرک برمی گردد، می‌گوید: متاسفانه در شروع به کار این شهرک که در نزدیکی شهر نیز واقع شده است، زیرساخت های مناسب برای دفع پسماندها ایجاد نشده و این موضوع، امروز مشکلات زیادی را ایجاد کرده است.

حسین آبسالان اظهار می کند: طی چند ماه گذشته با هزینه هایی که خود واحدهای مستقر در شهرک روی پرداخت کرده اند، برای جلوگیری از گسترش آلودگی های انبارهای پسماند روی، عملیات دیوار کشی و مالچ پاشی در محوطه فعلی دفع پسماندها در شهرک روی انجام شده است.

وی با بیان اینکه از نظر قانونی ادامه انبار پسماندهای روی در محل فعلی امکان ندارد، می گوید: از چند سال گذشته مکان یابی محل جدید برای دفع پسماندها در دستور کار قرار گرفت و سرانجام، منطقه مرصع از توابع دهستان بوغداکندی شهرستان زنجان برای اجرای این طرح انتخاب شد که این محل نیز فعلا لغو شد ولی به قوت خود باقی است چرا که تمام شرایط فنی لازم برای دفع پسماند را دارد.

آبسالان می افزاید: سایت کنونی به وسعت حدود ۵۰ هکتار در منطقه سردهات بخش زنجانرود واقع است و تا کنون فاز نخست آن با هزینه ۶ و نیم میلیارد تومان در حال آماده سازی برای انبار پسماندهای روی است.

وی با بیان اینکه بر اساس اعلام مجری پروژه، آماده سازی فاز نخست این سایت ۱۰ تا ۲۰ روز دیگر به اتمام می رسد، اظهار می کند: به واحدهای مستقر در شهرک صنعتی روی خیلی فرصت داده شد تا محل جدید را آماده سازی کنند ولی متاسفانه از این فرصت به خوبی استفاده نشد و اکنون به سبب تاخیر در آماده سازی محل جدید، مشکلاتی پیش آمده است.

مدیرکل محیط زیست استان زنجان می گوید: محل جدیدی که در حال آماده سازی برای انبار پسماندهای روی است، زیرساخت های لازم در آن اجرا می شود و جای هیچ گونه نگرانی نیست.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان نیز با بیان اینکه سایت جدید دفع پسماند سردهات با سرعت بالایی در حال آماده شدن است، می گوید: برای چند سال، سایت دیگری (منطقه مرصع) برای این منظور مطرح بود که به نتیجه نرسید و ما ظرف چهار، پنج ماه گذشته که تصمیم بر این شد تا سایت جدیدی مکان یابی شود، چند منطقه را بررسی کردیم که در نهایت منطقه سردهات با توافق شرکت های روی و نیز تایید سازمان محیط زیست برای دفع پسماندها تعیین شد.

مهراد سلطانی می افزاید: برای آماده سازی محل جدید، همه مسیرهای قانونی طی شده و طی بازیدی که روز گذشته از روند اجرای طرح داشتیم، به نظر می رسد یک تا یک و نیم ماه آینده، سایت جدید برای انتقال پسماندها آماده شود.

وی می گوید: سد اصلی سایت سردهات برای دفع پسماند در حال احداث است و به محض اینکه به یک نقطه ای برسد که قابلیت انبار پسماند در محل جدید فراهم شود، این کار محقق خواهد شد.

محمدرضا آبی پور، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان نیز با بیان اینکه تا کنون هیچ واحد تولیدی در شهرک صنعتی روی زنجان فعالیت خود را تعطیل نکرده است، می گوید: تا آماده شدن نهایی محل جدید دفع پسماند روی، تمهیداتی در نظر داریم تا واحدهای تولیدی با مشکلی مواجه نشوند.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

سه × پنج =