چهارشنبه, ۶ تیر ۱۴۰۳ / ۰۶:۰۸:۳۵
دسته بندی: زنان و خانواده
تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۷

پوشاک در ایران قدمت هفت هزار ساله دارد

به گزارش خبرنگار فرهنگی فرهنگ سار، محمد مهدی اسماعیلی روز شنبه – ۱۸ تیرماه ۱۴۰۱ – در آئین گشایش یازدهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر که در برج میلاد برگزار شد با اشاره به اینکه نگاه ما مد و لباس تاریخی مبنی بر هویت ملی ایرانی اسلامی امان است، گفت: مقوله عفاف و حجاب […]



به گزارش خبرنگار فرهنگی فرهنگ سار، محمد مهدی اسماعیلی روز شنبه – ۱۸ تیرماه ۱۴۰۱ – در آئین گشایش یازدهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر که در برج میلاد برگزار شد با اشاره به اینکه نگاه ما مد و لباس تاریخی مبنی بر هویت ملی ایرانی اسلامی امان است، گفت: مقوله عفاف و حجاب در ایران یک مقوله کاملا هنری است.

وی ادامه داد: شما این هنر را در یازدهمین نمایشگاه و جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر در وسعتی محدود که به عنوان منتخبی از آثار هنرمندان ایرانی و بانوان فرهیخته است مشاهده و بازدید کنید.

رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور در ادامه با اشاره به جزئیات برپایی این دوره نمایشگاه و جشنواره مد و لباس فجر، اظهار داشت: این نشان می دهد که این فرهنگ در ایران عزیزمان فرهنگ دیرپایی است؛ صنعت نساجی و صنعت پوشاک در جمهوری اسلامی ایران هفت هزار ساله است از این رو ما هرگز اجازه هیچ گونه دو قطبی سازی را در این حوزه به بدخواهان نظام و مردم ایران زمین نخواهیم داد.

اسماعیلی در ادامه همه بانوان ایرانی را با ویژگی‌های عفیف، پاکدامن، هنرمند و یا یک علاقه خاصی به فرهنگ ایرانی اسلامی خودشون عنوان کرد و گفت: بدون تردید بانوان هنرمند کشورمان با به کاری همه ظرفیت‌ها و خلق آثار خوب، فاخر و ارزشمند توان تولید و طراحی بهترین ها را دارند که باید مورد حمایت همه جانبه قرار گیرند. 

اسماعیلی همچنین به حضور آثار اصحاب فرهنگ، هنر در اقصی نقاط جهان اشاره کرد و گفت: خوشبختانه امروز تولیدات و آثار هنرمندان ایرانی آن سوی مرزها حرف برای گفتن دارد و این مهم باعث شده تا خواهان فراوانی را آثار ارزشمند هنرمندان ایرانی پیدا کند. 
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور و مسئول ساماندهی مد و لباس نیز در این مراسم اهداف برگزاری این جشنواره بین المللی اشاره کرد و افزود: عرضه توانمندی‌های چشمگیر و ارزشمند هنرمندان ایرانی، طراحان پارچه، پوشاک، کیف، کفش، و لباس اجتماعی مناسب و عفیف است.

وی اضافه کرد: وقتی به این نمایشگاه برپا شده توجه کنید، متوجه خواهید شد که از نقاط مختلف ایران، از آذربایجان، سیستان بلوچستان، خراسان رضوی و… در این رویداد بزرگ فرهنگی و هنری، نمونه‌هایی حضور دارند که نشان می‌دهد این مرز پرگوهر و سرزمین ، تاریخ پُر افتخار که داریم، همه ایام تحت پرورش هنرمندان در حوزه پوشاک بوده و جمهوری اسلامی ایران درواقع یک فرایند تکاملی در همه حوزه‌ها به ویژه در حوزه فرهنگ و هنر است.

رئیس شورای هنر کشور در ادامه اضافه کرد: اگر امروز رهبری فرزانه انقلاب اسلامی، رییس جمهور، شوراهای بالادستی، فرهنگ نگاه و تأکیدشان بر حفظ این میراث است، به دلیل این جایگاه بلند تاریخی است.» 

اسماعیلی با بیان اینکه «زنان ایرانی، مردان ایرانی، دختران و پسران ایرانی با هر نوع گرایش فکری، با هر نوع سلیقه، با هر نوع گویش، با هر نوع قومیت، در این حوزه به عنوان یک حوزه مشترک و تاریخی برای آن افتخار می‌کنند، اظهار داشت: این جزو هویت فرهنگی ایران عزیز است و از این رو تلاش‌ می کنیم در این نمایشگاه و نمایشگاه‌هایی که پیش‌تر برگزار کردیم پردامنه ادامه خواهیم داد، به رخ کشیدن این ظرفیت‌های بزرگ فرهنگی- هنری است.» 

عضو کابینه دولت مردمی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه، «در دولت سیزدهم وظیفه خود را تسهیل‌گری در این حوزه می‌دانیم از این رو کارهای فاخری که هنرمندان عزیزمان در تقاط مختلف کشور انجام می‌دهند، تسهیل، تولیدات انبوه و مشاهده‌ مخاطبان را تسهیل کرده و فضاهای مشاهده را افزایش می‌دهیم، فضاهای نمایشگاهی را گسترش داده و فضای فروش را نیز فراهم می‌کنیم.

وی افزود: در بازدید امروز به آقای امامی که خدمت مانایی را به حوزه فرهنگ و هنر ایران کرده و درکنار اصناف و هنرمندان در حوزه پوشاک انجام دهند، عرض کردم که در همه‌ این نمایشگاه‌ها موضوع فروش را در دستور کار قرار دهند.» 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین گفت: «در نمایشگاه بین‌المللی قرآن بخش عمده‌ای از مخاطبان‌مان با علاقه به دنبال خرید پوشاک ایرانی- اسلامی بودند از سید مجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی و رییس یازدهمین جشنواره بین المللی مد ولباس فجر خواست تا در همه‌ نقاط کشور با دشتبانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام دهند.

اسماعیلی تاکید کرد:  نیازمندیم که این ذخایر گرانقدرمان را در معرض انتخاب زنان و مردان فرهنگ دوست و هنردوست ایرانی قرار دهیم بنابراین تمام تلاش دولت برای این موضوع است.» 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: «در جلسه هیأت دولت در روز چهارشنبه گزارشی از آماده‌سازی این نمایشگاه را محضر رییس جمهور و همکارانم در دولت طرح کردم. همگی، به ویژه شخص رییس جمهور استقبال زیادی کرد و ما را تشویق نموده و ما را تحسین کرد.به خصوص به خاطر این رویکرد ایجابی که در موضوع پوشش ایرانی ما به دنبال آن هستیم.

اسماعیلی ادامه داد: مجددا تأکید می‌کنم که  نگاه فرهنگی دولت، نگاه عامی است که همه‌ سلایق را در زیر چتر حمایتی خودش قرار می‌دهد ما هیچ محدودیتی نداریم و با همه‌ وجود، در خدمت همه‌ اصحاب فرهنگ و هنر، به ویژه هنرمندان حوزه پوشاک و لباس خواهیم بود.» 

رئیس شورای هنر کشور در ادامه اظهار داشت: « این کار مهم را دوستان خوب ما حمایت خواهند کرد، از عزیزان‌مان در رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی، مطبوعات، خبرگزاری‌ها، سایت‌های خبری و همه کسانی که در صفحات اجتماعی خودشان این رویداد را ترویج می‌کنند، تشکر می‌کنم.

اسماعیلی ابراز امیدواری کرد تا با این همت جمعی که امروز در ایران اسلامی به وجود آمده، بتوانیم این کار بزرگ را گام به گام جلو ببریم و در فراخور این تاریخ پرشکوه این کار مهم را بتوانیم گسترش دهیم.» 

سید مجید امامی در ادامه از برگزاری و تشکیل بیش از۷۶ کارگاه آموزشی، تشریحی و … با حضور اساتید داخلی و خارجی در بخش فرهنگی و علمی از جمله متاورس و ان اف تی(طراحی دیجیتال سه بعدی) خبر داد و اظهار داشت: همزمان با برپایی این رویداد بزرگ فرهنگی و هنری امکان داوری مردمی را نیز وجود داشته و فراهم شده است از این رو در پایان به برترین طرحان مد و لباس «طاووس زرین» اهدا خواهد شد.
دبیر شورای فرهنگی عمومی کشور همچنین خاطرنشان کرد: در نمایشگاه، کیف، کفش، لباس مجلسی، سنتی اقوام ایرانی، ملزومات چرم، زیورالات قشقایی، لباس کودک، برش پارچه، دستگاه ریسندگی، چرخ خیاطی های قدیمی و گیوه در معرض دید عموم قرار گرفت.
در ادامه با حضور محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، جمعی از طراحان و تولید کنندگان پوشاک، مد و لباس از سامانه شیما ( شناسه یکپارچه مد و لباس ایران) رونمایی بعمل آمد و از امروز در اختیار علاقه مندان قرار گرفت.

این جشنواره به عنوان یکی از رویدادهای مهم فرهنگی و هنری به شمار که ببا تلاش سیدمجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور و مسئول ساماندهی مد و لباس روز شنبه – ۱۸ تیرماه ۱۴۰۱ – در برج میلاد آغاز به کار کرد. همچنین در این آیین از سامانه شیما (شناسه یکپارچه مد و لباس ایران) رونمایی می‌شود.

پوشاک در ایران قدمت هفت هزار ساله دارد

در طول برگزاری این رویداد، از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای فراکسیون‌های فرهنگی، اجتماعی، صنایع، اعضای هنر صنعت پوشاک و اهالی سبک پوشش و مد کشور و عموم علاقه‌مندان دعوت شده تا در این دوره از جشنواره، حضور داشته و از آخرین دستاوردها، آثار و پیشرفت‌های هنر صنعت پوشاک و سبک پوشش ایرانی اسلامی بازدید کنند.

با توجه به اینکه در سال‌های گذشته، برج میلاد به عنوان یکی از مراکز برگزاری جشنواره‌های فرهنگی و هنری درنظر گرفته شده بود، تقسیم‌بندی حضور در این جشنواره بدین صورت است که طبقه منهای دو، متشکل از سالن‌های سعدی، بوستان و… محل کارگاه‌های تخصصی، نشست‌های آموزشی، پاویون تشریفات، ستاد خبری و اجرایی هستند و محل برگزاری بخش‌های سه گانه جشنواره در طبقه دوم برج میلاد (معروف به سالن همتا) پذیرای بازدیدکنندگان بخش رقابتی و غیررقابتی و گالری جشنواره خواهد بود.

جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر بزرگ‌ترین رویداد تخصصی در عرصه مد و لباس کشور به شمار می رود که رویدادی فراگیر در حوزه هنر – صنعت مد و لباس است که در راستای تحقق مفاد ماده سه قانون ساماندهی مد و لباس کشور مصوب ۱۲ دی ماه ۱۳۸۵ مجلس شورای اسلامی هر ساله در بخش‌های مختلف برگزار می‌شود.

منبع : ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

18 + 18 =