چهارشنبه, ۶ تیر ۱۴۰۳ / ۰۶:۴۳:۱۲
دسته بندی: زنان و خانواده
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۷

پنجم مهر ۱۳۵۹/ مصاحبه با شهید رجایی و آیت‌الله خامنه‌ای

جنگ تحمیلی عراق علیه جمهوری اسلامی ایران همزمان با نخستین هفته‌ شروع به کار دولت شهید رجایی به صورت رسمی و همه ‌جانبه آغاز شد. بنابراین دولت شهید رجایی با جنگ متولد شد. دولت شرایط دوران گذار و مسائل گوناگون ناشی از آن را سپری می ‌کرد و به لحاظ داخلی و سیاست خارجی تمهیداتی […]



جنگ تحمیلی عراق علیه جمهوری اسلامی ایران همزمان با نخستین هفته‌ شروع به کار دولت شهید رجایی به صورت رسمی و همه ‌جانبه آغاز شد. بنابراین دولت شهید رجایی با جنگ متولد شد. دولت شرایط دوران گذار و مسائل گوناگون ناشی از آن را سپری می ‌کرد و به لحاظ داخلی و سیاست خارجی تمهیداتی برای مواجهه با چنان جنگ گسترده ‌ای تدارک ندیده بود. به هر حال، وظایف و حوزه‌ تصمیم‌ گیری و عملکرد دولت رجایی در ارتباط با جنگ بیشتر متوجه تدارکات و پشتیبانی، اقدامات ستادی، بودجه‌ نظامی، تأمین اعتبارات و هزینه‌ ها، مقابله و رفع عوارض و پیامدهای منفی جنگ مثل بیکاری، اسکان آوارگان و مهاجرین و رسیدگی به مشکلات و مسائل گوناگون آن‌ها، جمع ‌آوری و ارسال کمک‌ های مردمی به جبهه ‌های جنگ، مسائل مربوط به بازسازی و نوسازی مناطق جنگ ‌زده، سیاست خارجی جنگ و امور مشابه مرتبط بود.

آیت الله خامنه ای به عنوان یکی از شخصیت‌های طراز اول مورد وثوق حضرت امام (ره) عهده دار مناصب مهم و کلیدی شدند. بی‌گمان نقشی که ایشان در جریان جنگ تحمیلی ایفا کردند بر کسی پوشیده نیست، ایشان از نخستین دقایق آغاز جنگ در پست‌های مهم و مدیریتی و نظارتی و هم چنین تقویت روحیه رزمندگان اسلام، منشأ تحولات مثبتی در روند جنگ شدند.

به همین مناسبت خبرگزاری پارس در دوران دفاع مقدس مصاحبه ای با این دو تن انجام داده است که در ادامه آن را می خوانیم:‌

امام  فرمودند قاطعانه به امید خدا و پشتیبانی مردم پیش بروید، انشاالله پیروزی هستید.

آقای رجایی درباره زائران خانه خدا گفت: مسئله حج هم در این جلسه مطرح شد و مخاطرات و گرفتاری ها و فوائد و امکانات مورد بحث قرار گرفت و قرار شد کمیسیون حج اقدام کند و کسانی که داوطلب هستند و حاضرند مسائل مختلف آنرا که به علت این پیش آمد ها که وجود دارد، متحمل کنند به هر طریقی که ممکن است به حج بروند.

آقای نخست وزیر درمورد سفر نمایندگان دول اسلامی به کشورمان گفت: سفر نمایندگان کشورهای اسلامی به ایران اگر در حد اینکه بخواهند در جریان امر قرار بگیرند، آماده هستیم و نظراتمان را به آنها می گوییم اما این که بخواهند مذاکره ای یا مصاحبه ای باشد به هیچ وجه حاضر نیستیم.

آیت الله سیدعلی خامنه ای نماینده امام در شورای عالی دفاع به خبرنگار خبرگزاری پارس گفت:‌ فرماندهان نظامی کشورمان آخرین اخبار را درباره اوضاع مناطق جنگ به امام گزارش کردند و امام راهنمایی ها و توصیه هایی به آنان فرمودند و به بنده و آقای دکتر چمران دستور دادند به منظور بسیج و سازماندهی به مناطق مرزی به ویژه جنوب کشور سفر کنیم.

برگرفته از: آرشیو خبری خبرگزاری جمهوری اسلامی(فرهنگ سار)

منبع : ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

هفت + 9 =