سه شنبه, ۵ تیر ۱۴۰۳ / ۱۰:۱۲:۰۶
دسته بندی: فناوری
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۲

پرواز بالگرد نبوغ بر فراز مریخ به تعویق افتاد

به گزارش روز یکشنبه خبرگزاری یونایتدپرس، ناسا این تاخیر را  در یک بیانیه خبری اعلام کرد. این تصمیم در پی توقف ناگهانی آزمایش چرخش با سرعت بالای روتروهای این بالگرد در روز جمعه اتخاذ شد. به گفته ناسا، تایمر دیده‌بان این بالگرد بدون سرنشین هنگامی که سعی در انتقال کامپیوتر پرواز از حالت «پیش از پرواز» به […]



به گزارش روز یکشنبه خبرگزاری یونایتدپرس، ناسا این تاخیر را  در یک بیانیه خبری اعلام کرد. این تصمیم در پی توقف ناگهانی آزمایش چرخش با سرعت بالای روتروهای این بالگرد در روز جمعه اتخاذ شد.

به گفته ناسا، تایمر دیده‌بان این بالگرد بدون سرنشین هنگامی که سعی در انتقال کامپیوتر پرواز از حالت «پیش از پرواز» به حالت «پرواز» داشت، به اتمام  رسید.

تایمر دیده بان بر توالی دستور نظارت می کند و هرگونه مشکل احتمالی را به سیستم هشدار می دهد و از پیشروی سیستم در هنگام شناسایی مشکل جلوگیری می کند.

ناسا وضعیت این بالگرد را «ایمن و سالم» توصیف و اعلام کرد که گروه ماموریت بالگرد نبوغ از راه دور در حال بررسی برای تشخیص و درک این آزمایش چرخش با سرعت بالا هستند.

آزمایش روز جمعه آخرین آزمایش مهم قبل از اولین پرواز برنامه ریزی شده این بالگرد بود. ناسا ابتدا اولین پرواز بالگرد نبوغ را  برای روز یکشنبه برنامه ریزی کرده بود، با این وجود نتایج به دلیل تأخیر در انتقال داده، تا روز دوشنبه در دسترس نبودند.

دو جفت تیغه های این بالگرد برای چرخش در جهت مخالف با سرعت بیش از دو هزار و ۵۰۰ دور در دقیقه طراحی شده اند. پره های روتور برای تأمین انرژی این بالگرد بدون سرنشین چهار پوندی از اتمسفر رقیق مریخ ، که تراکم آن تنها یک درصد اتمسفر زمین است، باید حدود هشت برابر سریعتر از بالگردهای معمولی بچرخند.

کاوشگر «استقامت» ناسا پس از فرود بر سطح مریخ در ماه فوریه، نبوغ را بر سطح این سیاره سرخ پیاده کرد. این بالگرد ۸۵ میلیون دلاری اولین بالگرد ارسال شده به سیاره‌ای دیگر است و برای بررسی فناوری‌های مورد نیاز برای پرواز در سیارات دیگر طراحی شده است.

نبوغ ۲ دوربین به همراه دارد که اطلاعات پرواز را ثبت می‌کند. این اطلاعات توسط مریخ‌نورد استقامت نیز مشاهده خواهد شد. درصورتی که همه‌چیز به خوبی پیش رود، نبوغ در طول سفر ۳۱ روزه در مریخ، چندین پرواز طولانی مدت بر روی دهانه «جزرو» در سطح مریخ انجام خواهد داد. ارتفاع هر پرواز نباید بیش از پنج متر باشد و طول مسیر آن ۹۰ متر خواهد بود.

کاوشگر استقامت روز پنجشنبه ۳۰ ژوئیه ۲۰۲۰ (نهم مرداد ۱۳۹۹) زمین را به مقصد سیاره سرخ ترک کرده بود.  استقامت بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین کاوشگری است که تاکنون به سیاره مریخ ارسال شده و قرار است یک ماموریت ۲ ساله را برای جستجوی علایم حیات و آماده سازی مقدمات برای دیدارهای آتی انسان‌ها بر سطح این سیاره سرخ انجام دهد.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

یک × یک =