سه شنبه, ۵ تیر ۱۴۰۳ / ۱۰:۲۲:۲۳
دسته بندی: فناوری
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۹:۳۱

هواپیماهای هیبریدی-الکتریکی به کمک پاکسازی هوا می‌آیند

به گزارش روزنامه دیلی میل، اکسیدهای نیتروژن یا NOx در هوا باقی می مانند و اُزن و ذرات ریز تولید می کنند که با ابتلا به آسم، بیماری های تنفسی و مشکلات قلبی عروقی ارتباط دارند. کارشناسان هشدار داده اند که آلودگی اکسیدهای نیتروژن ناشی از صنعت جهانی هواپیمایی عامل ۱۶ هزار مرگ زودرس در سال است. طراحی مفهومی […]



به گزارش روزنامه دیلی میل، اکسیدهای نیتروژن یا NOx در هوا باقی می مانند و اُزن و ذرات ریز تولید می کنند که با ابتلا به آسم، بیماری های تنفسی و مشکلات قلبی عروقی ارتباط دارند.

کارشناسان هشدار داده اند که آلودگی اکسیدهای نیتروژن ناشی از صنعت جهانی هواپیمایی عامل ۱۶ هزار مرگ زودرس در سال است.

طراحی مفهومی این هواپیماهای هیبریدی-الکتریکی توسط محققان موسسه فناوری ماساچوست در آمریکا و با الهام از دستگاه های شستشوی آلاینده ها در کامیون های دیزلی ابداع شده است. این محققان ادعا می کنند که هواپیمای طراحی شده آنها می تواند تلفات ناشی از انتشار اکسیدهای نیتروژن را در هوا تا ۹۲ درصد کاهش دهد. 

به گفته محققان، این طرح می تواند جایگزین کمتر آلاینده ای برای هواپیماهای بزرگتر باشد که بیش از حد بزرگ هستند و نمی توانند انرژی خود را از برق تامین کنند.

موتورهای کامیون مانند موتورهای هواپیما، اکسید نیتروژن در هوا منتشر می کنند، اما انتشار این گاز توسط سیستم های به اصطلاح کنترل انتشار پس از احتراق، که از کاتالیزورها برای تبدیل NOx موجود در اگزوز به نیتروژن و آب استفاده می کنند، محدود می شود.

اما در هواپیماهای جت، اگزوز (بادبرگردان) نیروی پیش رانش هواپیما را تولید می کند؛ بطوری که هوا در قسمت جلوی موتور توسط پره های غول پیکر فن مکیده می شود و بعد  سوخت به آن تزریق شده و مشتعل می شود که باعث داغ و منبسط شدن و خروج پرشتاب این هوا از قسمت عقب موتور می شود.

این باد داغ در هنگام خروج از موتور، توربینی را هدایت می کند که فن های کمپرسور را به حرکت در می آورد و اجازه می دهد روند ادامه یابد.

با توجه به این پیکربندی، هرگونه تلاش برای استفاده از دستگاه کنترل میزان انتشار اکسیدهای نیتروژن در موتور جت، نه تنها در ترکیب اگزوز بلکه در نقش آن در پیش رانش هواپیما به جلو تداخل ایجاد می کند.

اکنون محققان برای دور زدن این موضوع  پیشنهاد دادند که این  قسمت توربین گازی موتور را در بدنه هواپیما یعنی در  جایی تعبیه کنند که اگزوز آن قابل شستشو باشد.

این توربین گازی موجب حرکت یک ژنراتور برای تأمین برق پروانه های الکتریکی متصل به بال هواپیما می شود تا نیروی محرک لازم را برای پرواز هواپیما تولید کند.

با این وجود محققان اظهار داشتند که این کار هنوز یک چالش بزرگ مهندسی محسوب می شود اما می تواند راه حلی برای کاهش آلودگی های هوای ناشی از صنعت هواپیمایی باشد.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

13 + هفت =