سه شنبه, ۱۲ تیر ۱۴۰۳ / ۰۷:۴۲:۵۸
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۱

همدلی، سدی در برابر خزان جان‌ها در پاییز کرونایی

کرونا، این ویروس منحوس با استفاده از غفلت و بی‌توجهی بسیاری از افراد اکنون بیش از گذشته در سراسر جهان می‌تازد و رخ می‌نماید، آمارهای روزانه نیز گواه بر این است که این بیماری هزار چهره بدون توجه به قوم، ملیت، نژاد، سن و جنس، تنها مترصد فرصتی است تا وارد قلمروی جان افراد شده و با […]



کرونا، این ویروس منحوس با استفاده از غفلت و بی‌توجهی بسیاری از افراد اکنون بیش از گذشته در سراسر جهان می‌تازد و رخ می‌نماید، آمارهای روزانه نیز گواه بر این است که این بیماری هزار چهره بدون توجه به قوم، ملیت، نژاد، سن و جنس، تنها مترصد فرصتی است تا وارد قلمروی جان افراد شده و با تهدید سلامت آنها قصد جانشان را کُند.  

آمار و ارقام ارائه شده نیز نشان می دهد که این ویروس خطرناک سرکش‌تر شده و به گفته کارشناسان قدرت سرایت آن نیز نسبت به موج‌های گذشته افزایش یافته است و این هشداری است به عموم مردم که این بیماری جدی تر گرفته و برای حفظ جان خود و دیگران توصیه های بهداشتی را با تعهد و مسوولیت بیشتری رعایت کنند.

بنا بر آخرین اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته جان ۴۵۲ هموطن را در سراسر کشور گرفته و نام ۱۱ هزارو ۲۰۳ نفر را در زمره بیماران کرونایی ثبت کرده است.   

هر چند اعلام روزانه آمار صعودی ابتلا و مرگ و میر بر اثر کرونا از سوی وزارت بهداشت و اطلاع از مرگ اطرافیان بر اثر این بیماری و پیام ها و هشدارهایی که در خصوص این بیماری اعلام می‌شود  اما به نظر می رسد این موارد تاکنون در جمعیت بالایی از جامعه تاثیرگذار نبوده است و با نگاهی به نقاط مختلف شهر می‌توان دریافت که عده ای همچنان بدون توجه به رعایت پروتکل های بهداشتی زندگی عادی خود را می گذرانند و بی مهابا بدون استفاده از اقلام بهداشتی از جمله ماسک تجمعاتی را شکل می دهند که اکنون از کانون‌های اصلی شیوع این ویروس اعلام می‌شود.

گزارش میدانی خبرنگار فرهنگ سار بیانگر آن است که هر چند با شیوع موج سوم کرونا شماری از مردم پروتکل های بهداشتی را رعایت می کنند اما عده ای هم هستند که شرایط را غیرطبیعی نمی دانند و با عادی انگاری، همچنان به زندگی روزمره خود با عادات گذشته مشغول هستند.

هسته مرکزی شهر زنجان منطقه ای است که قبل از شیوع کرونا به خصوص در ساعات پایانی شب حجم بالای ترافیک و ترددها را تجربه می کرد، با گسترش کرونا هر چند تا حدودی حضور افراد و خودروها در آن کمرنگ شده، اما همین میزان نیز در روزهای کرونایی و سرد پاییزی که امکان شیوع ۲ ویروس کرونا و آنفلوانزا را افزایش می دهد، زیاد است.

ساعت ۱۸:۳۰ عصر را نشان می دهد، بسیاری از شهروندان اغلب ماسک زده در حال  رفت و آمد هستند اما تعدادی نیز بدون توجه به شرایط حاکم نه تنها سلامت خود را با تهدید مواجه می کنند بلکه حقوق دیگر افراد را نیز در این خصوص نادیده می گیرند.

در گفت و گویی که با شماری از این افراد انجام شد، سردرگمی و باور نداشتن به قدرت کُشندگی این ویروس و عده ای نداشتن وسع مالی برای خرید روزانه ماسک و دیگر اقلام بهداشتی را دلیل اصلی رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی عنوان کردند.

یکی از همین جوانان که شانه به شانه دیگران در حال عبور از خط عابر پیاده است، هیچ دلیلی برای عدم استفاده از ماسک ندارد و با خنده ای می گوید: کرونا دیگر تمام شده ما که تاحالا مبتلا نشدیم بعد از این هم مبتلا نمی شویم.

زهرا رحیمی از جمله شهروندان زنجانی است که از ماسک استفاده کرده و به گفته خودش برای مراجعه به پزشکی مجبور به تردد در خیابان شده است، می گوید: باید راهکارهایی برای  تشویق عموم مردم جهت مشارکت در طرح های پیشگیرانه و مقابله با کرونا تعیین و عملی شود.

وی تاکید دارد: تاثیر تشویق به یقین بیش از برخوردهای ایجابی و تنبیهی است و در این خصوص باید برای اصنافی که موارد را رعایت می کنند ابزار تشویقی داشت.

این شهروند زنجانی ادامه می دهد: متاسفانه عده ای هستند که همچنان این بیماری را باور ندارند که باید چاره ای برای آنان اندیشید شود تا تَر و خشک باهم نسوزند چراکه بی تفاوتی آنان چه بسا می تواند برای دیگرانی که حتی موارد را رعایت می کنند نیز مشکل ساز شود.

رحیمی اضافه می کند: هر چند اکثریت مردم پروتکل های بهداشتی رارعایت می کنند، اما خلاء اطلاع رسانی در این زمینه وجود دارد، به این معنا که رسانه‌های گروهی باید به اندازه ای به این امر بپردازند که نوعی فرهنگ سازی شود تا افرادیکه بی توجه به رعایت موارد بهداشتی هستند به نوعی در جامعه احساس شرم داشته باشند و خودشان احساس نیاز کنند.

معصومه تیموری، دیگر شهروند زنجانی که در حال خرید مایحتاج خود از یکی  فروشگاه‌های شهر زنجان است، در این خصوص می گوید: برای تشویق مردم به رفتارهای پیشگیرانه از کرونا باید از استعداد افردیکه خلاقیت هایی دارند استفاده و جذابیتی در این خصوص ایجاد کرد تا به هدف مورد نظر رسید.

وی اظها می کند: از طرفی نباید از این نکته غافل بود که میدان داری کرونا طی ۹ ماه گذشته خستگی و دلزدگی را برای خانواده ها به ویژه جوانان ایجاد کرده و همین مساله هم موجب  شده است عده ای حضور در جامعه و مکانهای پرازدحام و پرریس را حتی به قیمت ابتلای به این بیماری، به جان بخرند.

با شیوع کرونا، حتی نبض بازار شهر زنجان که همواره از آن به عنوان قلب تپنده شهر یاد می کنیم، این روزها کُندتر از هر زمان دیگری می زند، محلی که پیشتر شاهد رونق کسب و کار و تکاپو و هیاهو بود، هم اکنون به خصوص با اعمال محدودیتهای کرونایی کم رمق شده است،تعداد کمی از افراد نیز در این بازار سرپوشیده تردد می کنند چنان با عجله و ضطراب هستند که

گویی هیچ لذتی از خرید خود هم نمی برند چراکه بعد از خرید اجناس باید ساعتها در پی ضدعفونی آنها باشند تا سلامت اعضای خانواده به خطر نیفتد.

کسبه بازار زنجان نیز متاثر  از شرایط حاکم، تاکید دارند که غیرقابل پیش بینی بودن ادامه حیات این ویروس منحوس، برنامه ریزی برای زندگی مسالمت آمیز با آن را ضروری کرده است.

یکی از پارچه فروشان این بازار معتقد است، باید قبول کنیم که این ویروس هم جزئی از زندگی ما شده است، برای خود مراقبتی برنامه داشته باشیم و با رعایت توصیه های بهداشتی و رسیدگی به زندگی روزمره، از شر این ویروس نیز در امان باشیم.

عباسی تاکید می کند: نگاه کوتاه مدت و مقطعی به این ویروس خوشبینانه است نباید اجازه دهیم کرونا چنان زندگی ها را تحت تاثیر قرار دهد که حتی پس از شکست آن به معضلات دیگری دچار شویم.

دستفروشی که مشغول کسب و کار در بازار زنجان است، اظهار می کند: در هر زمانی چرخ زندگی باید بچرخد امروز نیز باید خودمان را با شرایط وفق دهیم تا با کمترین آسیب این دوره را نیز طی کنیم.

وی می افزاید: وقتی با یک ماسک می توانیم جان خود و دیگران را حفظ کنیم نباید به بهانه های واهی از آن سرباز زده و خودمان را گول بزنیم، شاید برخی اقدامات از جمله تشویق های مادی در توان دولت نباشد اما این خود مردم هستند که باید کمک حال یکدیگر باشند.

فرهنگ سازی عاملی مهم در تشویق مردم به استفاده  از اقلام پیشگیرانه کرونایی 

 مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان با بیان اینکه زنجان از جمله استان‌های با ظرفیت بالا در حوزه مشارکت‌های مردمی محسوب می‌شود می افزاید: یکی از محوری‌ترین موضوعات اجتماعی سلامت است که این روزها با شیوع کرونا و تهدید سلامت فعالیت های متعدد در بخش های مختلف و حتی درون خانواده ها با محدودیت جدی مواجه شده است.

مسیح الله سلطانی تصریح می کند: به طور طبیعی در این شرایط کرونایی کشور انتظار می رود که سازمان های مردم نهاد، موسسات خیریه و پویش های مردمی به عنوان پیش‌قراولانی که در بحران های مختلفی در صحنه حضور بهنگام و موثری داشته اند کمک حال دولت باشند که تا کنون نیز چنین بوده است.

سلطانی با اشاره به اینکه دولت به تنهایی قادر به انجام تمامی برنامه ها و فعالیت های مختلف به ویژه در شرایط کرونایی نیست، ادامه می دهد: بهره گیری از ظرفیت فکری و اجرایی سازمان های مردم نهاد، خیریه ها و پویش های مردمی طراحی شده تا با عنوان” اجتماعی سازی سلامت” مردم پای کار باشند.

وی می افزاید: هم اکنون ۶۰ درصد افراد جامعه در شرایط کرونایی پروتکل های بهداشتی را رعایت می کنند اما ۴۰ درصد دیگر به این مهم توجهی ندارند در صورتی که مشارکت های عموم و به عبارتی اجتماعی سازی سلامت انجام نگیرد، مشکلات و اتفاقات ناگواری بوجود می آید.

به گفته این مسؤول هم اکنون ۳۹۰ تشکل و خیریه در کنار هیات‌های مذهبی، کانون محلات، موسسات فرهنگی، هنری و کانونهای مساجد در مقابله با کرونا فعال هستند و در مجموع ۲هزارو ۵۰۰ تشکل اجتماع محور در استان فعالیت می‌کنند که بهره گیری از اقدامات خلاقانه آنها می تواند در ترویج فرهنگ کرونایی موثر باشد.

سلطانی با تاکید بر اینکه برخورد راه چاره مقابله با افراد متخلف کرونایی نیست، خاطرنشان می کند: بر این اساس باید فرهنگ سازی در این خصوص را انجام داد که این مهم بیشتر برعهده رسانه های گروهی است اما متاسفانه آنگونه که باید و شاید از این بُعد به موضوع پرداخته نمی شود.

وی اضافه می کند: از طرفی تلقی جامعه نیز این است که آگاهی واقعی در ارتباط با این بیماری و حساسیت های لازم وجود ندارد و همین  مساله نیز موجب می‌شود که عده ای افراد با بی‌توجهی جان خود و دیگران را با خطر مواجه می کنند.

این مسؤول اظهار می کند: تا زمانی که حسایست کافی در ارتباط با این  بیماری در جامعه وجود نداشته باشد و از طرفی همه پای کار نباشند، نمی توان به شکست این ویروس امیدوار بود  و باید همگان به موضوع مهم جامعه که زندگی همه را تحت تاثیر خود قرار داده است توجه بیشتری نشان دهند.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان خاطرنشان می کند: سازمان های مردم نهاد و خیریه ها نیز در زنجان تلاش می کنند با انجام اقدامات مختلفی در تشویق عموم به استفاده از اقلام بهداشتی و پیشگیرانه سهیم باشند که تحقق این امر مهم به مشارکت تک تک شهروندان زنجانی باز می‌گردد.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

1 × پنج =