سه شنبه, ۵ تیر ۱۴۰۳ / ۰۹:۰۷:۰۳
دسته بندی: زنان و خانواده
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۴۰۰ - ۹:۵۳

هفتم مهر ۱۳۵۹/ مصاحبه تیمسار فلاحی و دریادار افضلی

جنگ تحمیلی علیه ایران در حالی آغاز شد که هنوز بیش از ۱۹ ماه از آغاز انقلاب اسلامی نگذشته و نظام جمهوری اسلامی هنوز به طور کامل تثبیت نشده بود و در گوشه و کنار کشور حوادث مختلفی رخ می‌داد در چنین شرایطی صدام حسین که تصور می‌کرد، شرایط انقلابی در ایران فرصت خوبی برای رسیدن […]



جنگ تحمیلی علیه ایران در حالی آغاز شد که هنوز بیش از ۱۹ ماه از آغاز انقلاب اسلامی نگذشته و نظام جمهوری اسلامی هنوز به طور کامل تثبیت نشده بود و در گوشه و کنار کشور حوادث مختلفی رخ می‌داد در چنین شرایطی صدام حسین که تصور می‌کرد، شرایط انقلابی در ایران فرصت خوبی برای رسیدن به اهداف توسعه طلبانه اش است با تحریک ابرقدرت‌های شرق و غرب و حمایت کشورهای مرتجع منطقه هجوم ناجوانمردانه‌ای را به خاک جمهوری اسلامی آغاز کرد. خلیج فارس یکی از نقاطی بود که در ماه‌های نخست آغاز جنگ تحمیلی مورد حمله قرار گرفت زیرا نیروی دریایی عراق می‌خواست از طریق اروند رود به این آبراه بین‌المللی برسد و شاه رگ اقتصادی خود برای صدور نفت حفظ کند و از طرفی کشتی‌های ایران را مورد هدف قرار دهد اما اتحاد و انسجام همه یگان‌های نظامی و مردم در قالب گردان‌های بسیج هرگز نگذاشتند، آنها به این نقشه شوم خود برسند.

در هفتم مهر ۱۳۵۹ خورشیدی تیمسار فلاحی جانشین ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران و دریادار افضلی فرمانده نیروی دریایی امروز پس از دیدار با امام در گفت وگویی به مسایلی چند درباره جنگ ایران و عراق اشاره کردند. تیمسار فلاحی در ابتدا گفت باید رضایت امام را از عملکرد نیروهای مسلح اعم از نیروهای، زمینی، دریایی و ژاندارمری سپاهیان پاسدار و مردم مسلح محلی اعلام کنم. وی سپس افزود در ملاقات امروز گزارشی از آنچه که تاکنون انجام یافته و آنچه را که در آینده باید انجام شود به حضور امام تقدیم کردیم تا بعد از تایید ایشان به مرحله اجرا درآید و مهمترین قسمت گفت وگوی امروز نظرخواهی از امام راجع به چگونگی شرکت دادن هر چه بیشتر مردم در دفاع از وطن و پایگاه اسلامی خودشان بود. تیمسار فلاحی در پایان اشاره کرد من به عنوان یک نظامی به هیچ عنوان معتقد به مذاکره نیستم و هیچ شرایطی را نمی‌پذیریم و نظامیان رزمنده ما نیز به هیچ روی اعتقادی به مذاکره ندارند زیرا به پیروزی خود مومن هستند.

 پس از آن دریادار افضلی فرمانده نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران به شرح عملیات نیروی دریایی در خلیج فارس پرداخته و گفت: نیروی دریایی عراق در حال حاضر قادر نیست از بنادر خود عملیاتی بر ضد نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران انجام دهد و به همین جهت به بنادر کشورهای شیخ نشین در خلیج فارس پناه برده است که ما اقدامات شناسایی را انجام داده‌ایم و امیدواریم یک راه حل سیاسی برای خروج ایشان بیابیم و در صورت عدم امکان، آنها را در همان بنادر شیخ نشین ها نابود خواهیم کرد. دریادار افضلی در مورد رفت و آمد کشتی‌ها در خلیج فارس گفت: هم اکنون تردد کشتی‌های تجارتی در خلیج فارس ادامه دارد و ما به آنان قول داده‌ایم در صورتی که کالا برای عراق حمل نکند و از مسیر تعیین شده عبور نمایند هیچ مزاحمتی از طرف نیروهای ایران برای آنان فراهم نشود. ضمناً کشتی‌های نفتکش از آغاز درگیری از تردد خود در این منطقه کاسته اند.

برگرفته از: آرشیو خبری خبرگزاری جمهوری اسلامی(فرهنگ سار)

منبع : ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

16 − 15 =