سه شنبه, ۱۲ تیر ۱۴۰۳ / ۱۶:۵۴:۴۸
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰

نهضت جاده سازی و خارج شدن جنوب استان اردبیل از بن بست

در حالی که مناطق جنوبی استان اردبیل شامل شهرستان‌های خلخال و کوثر از سالیان گذشته شاهد اجرای پروژه‌های مختلف جاده‌سازی بوده‌اند اما نیمه‌تمام ماندن و به ثمر نرسیدن پروژه‌های راه‌سازی،  این ۲ شهرستان را در بن‌بست قرار داده و به گفته کارشناسان موجب سیل مهاجرت در سالیان گذشته از این مناطق شده است. برای رهایی از این وضعیت، هم‌اکنون […]



در حالی که مناطق جنوبی استان اردبیل شامل شهرستان‌های خلخال و کوثر از سالیان گذشته شاهد اجرای پروژه‌های مختلف جاده‌سازی بوده‌اند اما نیمه‌تمام ماندن و به ثمر نرسیدن پروژه‌های راه‌سازی،  این ۲ شهرستان را در بن‌بست قرار داده و به گفته کارشناسان موجب سیل مهاجرت در سالیان گذشته از این مناطق شده است.

برای رهایی از این وضعیت، هم‌اکنون چندین پروژه راه‌سازی در این منطقه در حال اجراست که از جمله آنها پروژه خلخال – منجیل است، پروژه راه‌سازی خلخال ـ کلور ـ درام نیز بعنوان قطعه‌ای از این پروژه تعریف شده است، این جاده مسیری مشترک بین ۲ استان اردبیل و زنجان است که طول پروژه ۵۵ کیلومتر بوده و از این مسافت ۳۷.۵ کیلومتر در حوزه استحفاظی استان اردبیل و مابقی درحوزه استحفاظی استان زنجان واقع است.

 راه خلخال – ماسوله نیز از جمله پروژه‌های مهم بویژه با اهداف گردشگری منطقه است که در صورت تکمیل و بهره‌برداری زمینه را برای ورود گردشگران شمال کشور به استان اردبیل فراهم می‌سازد.

جاده اردبیل – سرچم بعنوان جاده اصلی استان اردبیل به پایتخت که دو شهرستان خلخال و کوثر نیز به آن پیوسته اند راه ارتباطی مهمی است که  در دو سه سال اخیر دو بانده کردن آن در اولویت برنامه‌های اجرایی مسئولان استان اردییل قرار گرفته است.

جاده اردبیل – سرچم که کوتاه‌ترین مسیر دسترسی اردبیل به تهران است، حدود ۱۸۰ کیلومتر طول دارد، حدود ۵۰ کیلومتر از آن در منطقه کوهستانی قرار داشته و مابقی آن در حوزه استحفاظی استان اردبیل واقع است.

جاده خلخال – پونل  و جاده خلخال – اسالم نیر بعنوان جاده های ارتباطی خلخال و کوثر به استان گیلان مورد استفاده قرار می گیرد و عملیات اصلاح و بهسازی آنها همچنان ادامه دارد.

این جاده‌ها  شهرستان های خلخال و کوثر را به استانهای گیلان و زنجان و آذربایجان شرقی متصل کرده و منطقه جنوب استان را از بن بست خارج می سازنند ضمن اینکه فاصله اردبیل را با پایتخت کاهش می دهند.

جاده‌های ناایمن و عمدتا خاکی سال ها بود که مردم جنوب استان اردبیل را رنج می داد، اجرای چندین پروژه راهسازی چندین دهه پیش و حتی قبل از انقلاب در این منطقه شروع و متوقف شده بود و در سال‌های اخیر با توجه دولت به این پروژه ها گام های خوبی در این زمینه برداشته شده است.

تخریب جاده های اصلی ، نبود خط کشی مناسب، نبود روشنایی، کم عرض بودن جاده، نبود بزرگراه و وجود سرعت‌گیرهای خطرناک از جمله نقصان‌های جاده‌ای خلخال و کوثر بوده است و مسئولان استان بر رفع آنها تاکید کرده‌اند.

آیت الله سیدحسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل با اشاره به اقدامات جاده سازی در خلخال و کوثر نسبت به بهسازی جاده‌های این شهرستانها تاکید کرد و  گفت : بمنظور کاهش تصادفات جاده ای لازم است بهسازی جاده های خلخال با تامین اعتبارات لازم تسریع شود.

وی افزود:بیشتر خواسته ها و مطالبات مردم خلخال بهسازی جاده ها است چرا که اکثریت آنها نگران افزایش تصادفات هستند.
نهضت جاده سازی و خارج شدن جنوب استان اردبیل از بن بست

عاملی با بیان اینکه احداث راه اصلی کلور – درام بایدات بیشتر مورد توجه قرار گیرد افزود:در بحث پروژه‌های راه در مناطق مختلف استان ، عملیات اجرایی احداث راه اصلی کلور – درام بصورت فعال و با تلاش مسئولان استان ادامه داشته و خوشبختانه اعتبارات این پروژه افزایش یافته است.

 وی با بیان اینکه احداث این محور مواصلاتی در توسعه استان اردبیل بسیار موثر خواهد بود افزود:این محور مواصلاتی در توسعه استان اردبیل بویژه جنوب استان بسیار موثر است  چراکه مسیر راه مرکز استان به مرکز کشور را نزدیک کرده و همچنین بدون هیچ گردنه  برفگیر و تونلی احداث و برخلاف سایر محورهای موجود استان زمینه لازم برای سفر ایمن از این راه در تمام فصول سال را برای مسافران فراهم می کند.

پروژه های راه سازی خلخال و کوثر مورد توجه دولت است

دولت تدبیر و امید در سال‌های اخیر اعتبار لازم برای بهسازی جاده های شهرستان های خلخال و کوثر را افزایش داده بطوریکه برخی از این پروژه های راه سازی در هفته دولت تکمیل و به بهره برداری می رسد.

اکبر بهنامجو  استاندار اردبیل گفت: پروژه های راهسازی خلخال و کوثر مورد توجه دولت است بطوریکه پروژه  جاده اصلی هشجین به سه‌راهی اردبیل – سرچم تا هفته دولت امسال مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

وی افزود: این پروژه به طول ۱۳ کیلومتر در حال اجرا است و به عنوان مطالبه مردم منطقه خورش‌رستم خلخال تلاش می‌شود در زمان مقرر تکمیل شود.

استاندار اردبیل گفت: با اجرای پروژه راه‌سازی ۱۳ کیلومتری هشجین به سه‌راهی اردبیل _سرچم در حاشیه رودخانه قزل‌اوزن در آینده نزدیک اهالی این منطقه از راه اصلی ، ایمن و مناسب برای مسافرت به مرکز استان و کشور بهره‌مند می‌شوند.
نهضت جاده سازی و خارج شدن جنوب استان اردبیل از بن بست

وی بیان کرد: پروژه راه‌سازی ۱۳ کیلومتری هشتجین به سه‌راهی سرچم _ اردبیل با مشارکت ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و راه و شهرسازی اجرا می‌شود.

بهنامجو اظهارکرد: برای تکمیل مسیر۱۳ کیلومتری ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است که بخشی از مسیر را اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با ترک تشریفات انجام می‌دهد و قسمتی نیز با همت راه و شهرسازی اجرا و تکمیل خواهد شد.

استاندار اردبیل ادامه داد: شهرستان خلخال به لحاظ داشتن شرایط خاص گردشگری ، همجواری با استان گیلان و داشتن ظرفیت نیروی انسانی دارای تخصص علمی بالا آینده روشنی دارد و باید همه کمک کنیم که این اتفاق رخ دهد.

استاندار اردبیل با بیان اینکه  ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار از محل منابع بانکی برای تسریع در روند پیشرفت پروژه کلور –درام اختصاص یافته است افزود:با تکمیل این پروژه مسیر ارتباطی استان اردبیل به استان های گیلان و زنجان یک راه مطمئن، خوب و ایمن خواهد بود.

بهنامجو تصریح کرد: اواخر سال گذشته ۱۲۰ میلیارد ریال اعتبار از محل جهش تولید به این پروژه تزریق شده و در راستای تامین اعتبار تلاش رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ، همکاری نماینده مردم شهرستان های خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی و پیگیری اجرایی مدیرکل راه و شهرسازی استان ادامه دارد.

وی گفت: شرکت جهاد نصر زنجان با توجه به حساسیت پروژه، ۴۱ دستگاه ماشین آلات سبک و سنگین را در این مسیر بکار گرفته و پیشرفت پروژه قابل قبول ارزیابی می شود

استاندار اردبیل درباره جاده اردبیل-سرچم گفت: با توجه به تامین مالی و فعالیت پیمانکاران در قطعات اردبیل به سرچم، طول بزرگراه در این مسیر از ۲۱ کیلومتر به ۵۵ کیلومتر افزایش می‌یابد.

بهنامجو اظهارکرد: ۱۷۸ کیلومتر کل مسیر باید به بزرگراه تبدیل شود که از این میزان، ۹۰ کیلومتر از سمت اردبیل می‌باشد و ۲۱ کیلومتر آن چهار خطه شده است.

وی افزود: امسال نیز تا کیلومتر ۵۵ به بزرگراه تبدیل می‌شود و باقی مسیر از کیلومتر ۵۵ تا ۹۰ نیز امید می‌رود تا پایان سال آینده به بهره‌برداری برسد.

استاندار اردبیل بیان کرد: برای امسال ۴۰۰ میلیارد ریال در مرحله نخست تامین شده است و تلاش می‌شود تا دست‌کم یک هزار میلیارد ریال دیگر  از محل‌های مختلف جهت توسعه این مسیر تامین اعتبار صورت گیرد.

وی یادآور شد: سال گذشته یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال برای مسیر اردبیل – سرچم اعتبار گذاشته شده بود.

سید غنی نظری نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی هم در این باره گفت: برای بهسازی راه خلخال – به سالم در حوزه استان گیلان اقدامی خاصی برای ارتقای ایمنی راه صورت نگرفته و نیازمند توجه جدی مسئولان استان است.

وی افزود: با توجه به قرار گرفتن بخش بزرگی از مسیر ۷۰ کیلومتری راه خلخال – اسالم در حوزه استحفاظی استان گیلان ، مطالبه‌ و خواسته اصلی مردم  ادامه بهسازی و روکش آسفالت این مسیر است که باید عملیاتی شود.

نظری  گفت: این مسیر قدیمی  بین ۲ شهرستان پیش از این وضعیت مطلوبی نداشت و به همین لحاظ با هزینه اعتباری بالغ بر ۵۰ میلیارد ریال ۱۱ کیلومتر از سطح این جاده روکش آسفالت شده است که لازم است عملیات اجرایی باقی مانده مسیر تسریع شود.
نهضت جاده سازی و خارج شدن جنوب استان اردبیل از بن بست

نماینده مردم شهرستان‌های خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی گفت: در واپسین روزهای پایانی سال گذشته ۱۲۰ میلیارد ریال اعتبار برای ادامه عملیات اجرایی پروژه راه اصلی خلخال – منجیل از سوی سازمان برنامه و بودجه اختصاص یافت ولی ضروری است بیش از این اعتبارات لازم برای آسفالت و بهسازی جاده های خلخال و کوثر اختصاص یابد.

وی افزود: این اعتبار صرف اجرای ادامه عملیات اجرایی پروژه در حال ساخت خلخال – منجیل در قطعه “کلور درام” خواهد شد.

نظری با بیان اینکه از خردادماه ۱۳۹۹ تاکنون ۳۴۰ میلیارد ریال اعتبار به این پروژه حیاتی شهرستان خلخال اختصاص یافته است، اظهارکرد: افزایش زمان اجرای پروژه‌های عمرانی بدلیل نوسان قیمت کالاها و خدمات در کشور هزینه‌های اجرایی را بمراتب افزایش می‌دهد و برای افزایش اعتبارات راه‌سازی خلخال و تخصیص و جذب بموقع آنها تلاش خواهیم کرد.

وی گفت: با تزریق هزار میلیارد ریال اعتبار جدید به پروژه راه‌سازی خلخال – منجیل عملیات اجرایی قطعه اول و دوم این راه آغاز می‌شود.

نظری افزود: این اعتبار از محل فاینانس بانک مسکن تامین شده و با تزریق آن قطعات ۱ و ۲ این پروژه راه‌سازی بزرگ جنوب استان اردبیل در حدفاصل روستای درو تا قشلاق دیز اجرا خواهد شد.

وی بیان کرد: با پرداخت کامل مطالبات پیمانکار مجری قطعه ۳ و ۴ پروژه راه اصلی خلخال – منجیل و افزایش ماشین‌آلات راه‌سازی از سوی این پیمانکار در مسیر اجرای طرح راه‌سازی عملیات اجرایی پروژه شتاب گرفته و با توجه به وضعیت و شرایط جوی مساعد منطقه و محل اجرا قطعات زیرساخت پروژه فعال است.

وی عملیات اجرایی  خلخال – منجیل را یادآور شد و گفت: در آینده نزدیک با تکمیل و بهره‌برداری از این راه اصلی ایمن و فاقد گردنه برفگیر تحول بزرگی در رونق گردشگری ایجاد می‌شود.

نظری اظهار کرد: جاده خلخال – منجیل یکی از پروژه‌های حیاتی استان اردبیل است که با تکمیل آن مسافت فعلی اردبیل – تهران ۸۵ کیلومتر کمتر خواهد شد.

نهضت جاده سازی و خارج شدن جنوب استان اردبیل از بن بست

محبوب حیدری مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل هم گفت:پروژه های راه سازی خلخال و کوثر فعال شده و تلاش براین است با بهسازی جاده های اصلی خلخال و کوثر میزان تصادفات در این جا ده ها کاهش یابد.

وی با بیان اینکه احداث راه اصلی خلخال به منجیل فعال بوده و پیمانکار مجری با حداکثر ظرفیت کاری در تلاش برای تکمیل راه است افزود:برخلاف ادعای خلاف واقع برخی افراد و گردانندگان فضای مجازی که از توقف این پروژه خبر می‌دهند، این طرح راه‌سازی براساس برنامه زمان‌بندی شده توسط پیمانکار مجری پیش می‌رود.

حیدری اظهار کرد: اخیرا با افزایش ماشین آلات راه‌سازی در این پروژه از سوی پیمانکار، عملیات اجرایی آن شتاب گرفته است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل بیان کرد: علاوه بر عملیات اجرایی فعلی، قطعه یک پروژه احداث این راه اصلی حدفاصل روستای درو تا قشلاق دیز به طول  ۱۷.۵ کیلومتر نیز با برآورد اولیه هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال به مناقصه گذاشته شده و عملیات اجرایی این قطعه بزودی آغاز می‌شود.

حیدری بیان کرد: یک هزار میلیارد ریال اعتبار از محل فاینانس منابع بانکی برای اجرای قطعه یک این پروژه  درسال جاری اختصاص یافته است.

او  احداث راه خلخال – منجیل را یادآور شد و گفت: این پروژه  شهرستان خلخال را از بن‌بست خارج می‌کند و مسافران برای حضور از سمت گیلان به استان اردبیل  این مسیر را به عنوان امن‌ترین و بهترین مسیر انتخاب خواهند کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل با بیان اینکه فاز اول بزرگراه اردبیل– سرچم نیازمند ۳هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال است

افزود: برای تکمیل و بهره‌برداری از ۳۵ کیلومتر بزرگراه در مسیر اردبیل – سرچم به سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال منابع اعتباری نیاز است.

وی اظهار کرد: با بهره‌برداری از ۳۵ کیلومتر بزرگراه در این مسیر تا پایان امسال در مجموع ۵۵ کیلومتر از بزرگراه اردبیل – سرچم به زیر بار ترافیک خواهد رفت.

حیدری گفت:برای تبدیل این مسیر به بزرگراه به طول ۱۷۸ کیلومتر از هر دو طرف پروژه ، کار عمرانی شروع شده تا هر چه سریعتر شاهد ارتقای این مسیر به بزرگراه باشیم.
نهضت جاده سازی و خارج شدن جنوب استان اردبیل از بن بست

وی ادامه داد: عملیات اجرایی از سمت اردبیل به سرچم به طول ۹۰ کیلومتر با تلاش سه پیمانکار در حال انجام است و از سمت سرچم به اردبیل نیز به طول ۴۳ کیلومتر پروژه فعال شده تا قرارگاه خاتم‌الانبیاء اجرای آن را سرعت بخشد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: پیمانکاران از پنجم فروردین ماه عملیات اجرایی را در این مسیر و در همه قطعات شروع کردند و امید است با تامین اعتبار پروژه در زمان مقرر به بهره‌برداری برسد.

حیدری با بیان اینکه احداث هر کیلومتر بزرگراه ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد افزود: امید است کل مسیر اردبیل – سرچم با پرداخت مطالبات پیمانکاران در دو سه سال آینده به بزرگراه ارتقا یابد.

علی یوسف‌زاده معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل هم گفت: عملیات اجرایی پروژه راه سازی خلخال بویژه پروژه اصلی خلخال – منجیل در جنوب استان اردبیل بدون توقف و برابر برنامه زمان‌بندی پیش می‌رود.

وی افزود: در حال حاضر عملیات راه سازی در سمت استان اردبیل و زنجان توسط پیمانکاران مجری پروژه در حال اجرا است.

یوسف زاده گفت: از محل سفر رییس‌جمهوری به این استان ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای ادامه عملیات اجرایی پروژه راه ارتباطی خلخال – منجیل منظور شده است.

وی اظهار کرد: در سال جاری از محل اعتبارات سفر رییس‌جمهوری به استان ۳۰۰ میلیارد ریال و همچنین سایر ردیف‌های اعتباری ملی از جمله پیوست بودجه امسال  ۱۷۰ میلیارد ریال و در مجموع ۴۷۰ میلیارد ریال برای ادامه عملیات اجرایی به پروژه خلخال – منجیل منظور شده است که این اعتبار به تناسب نیاز قطعه ای در حال اجرا در ۲ حوزه استحفاظی استان اردبیل و زنجان توزیع خواهد شد.

او افزود: برغم محدودیت بوجود آمده در اجرای طرح‌های راه‌سازی استان ناشی از شیوع بیماری کرونا ،پروژه احداث راه خلخال – منجیل تنها پس از مدتی توقف کوتاه اواسط اردیبهشت ماه امسال مجددا فعال شده است.

یوسف‌زاده اظهارامیدواری کرد که تا نیمه اول سال جاری ۱۶ کیلومتر هدف‌گذاری پروژه تا مرحله زیرسازی جاده جهت آسفالت آماده و همزمان بازگشایی راه میانسران و خساره در حوزه استان زنجان محقق شود.

او  تشریح کرد: شرکت پاسیلو .مشاور این پروژه در ابلاغ نقشه‌ها همکاری رضایت بخشی با مجموعه اجرایی پروژه خلخال ،درام ،طارم به منجیل و قطعه در حال اجرای واقع در بخش شاهرود خلخال – درام دارند.

یوسف زاده با ابراز رضایت از روند عملیات اجرایی ساخت پروژه افزود: اعتبار ۴۰۰ میلیارد ریالی از محل سفر رییس‌جمهوری به اردبیل تا یک ماه تعیین تکلیف خواهد شد و تا آن موقع در خصوص تعیین پیمانکار آسفالت راه نیز تصمیم‌گیری خواهد شد.

وی اظهار کرد: اسناد مناقصه آسفالت این پروژه هم در دست اقدام برای انتخاب پیمانکار مجری است تا ضمن تعیین پیمانکار برنده مناقصه زمینه برای آسفالت مسیرهای زیرسازی شده فراهم شود.

یوسف زاده  با بیان اینکه اعتبارات منظور شده برای اجرای طرح‌های راه‌سازی استان تا پایان تیرماه امسال و سال مالی گذشته قابل جذب و هزینه است، گفت: جاده خلخال -کلور- درام به منجیل جاده‌ای مشترک بین ۲ استان اردبیل و زنجان است که سال قبل اعتباری بالغ بر ۱۲۶ میلیارد ریال برای احداث این جاده در نظر گرفته‌ شده و علاوه بر آن در سفر اخیر رییس‌جمهوری نیز در مجموع ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای ادامه روند اجرایی این راه در نظر گرفته شده است.

معاون مهندسی وساخت مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل تشریح‌کرد: طول این راه ۵۵ کیلومتر است که ۳۷.۵ کیلومتر آن در حوزه استحفاظی اردبیل و  ۱۷.۵ کیلومتر نیز در حوزه استحفاظی استان زنجان قرار دارد.

یوسف‌زاده  افزود: در جریان سفر معاون وزیر راه و شهرسازی به منطقه ۴.۵ کیلومتر از حوزه زنجان کاهش و به مجموع راه‌های در حال اجرای استان اردبیل در این مسیر اضافه شده و هم‌اکنون طول مسیر پروژه در استان به ۴۲ کیلومتر افزایش یافته و در مقابل مسیر واقع در حوزه استان زنجان به ۱۳ کیلومتر کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر عملیات اجرایی پروژه در هر ۲ سمت استان‌های زنجان و اردبیل از سوی پیمانکاران مجری به طول ۲۰ کیلومتر در حال اجرا است، اظهار کرد: احداث این پروژه اهمیت بالایی برای استان اردبیل دارد و به این دلیل علی‌رغم وضعیت اقتصادی کشور تمام تلاش ما برای اجرای به موقع و سریع این پروژه است.

معاون مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: هدف از اجرای این پروژه مهم عاری بودن این مسیر از هرگونه گردنه برف‌گیر، کاهش فاصله شهرستان خلخال به مرکز کشور و استان‌های شمالی، افزایش ظرفیت‌های شهرستان به لحاظ مسائل اقتصادی، جذب سرمایه‌گذار و اهداف گردشگری است.

استان اردبیل از نظر داشتن بزرگراه و جاده اصلی عقب‌تر از دیگر مناطق کشور است و بر اساس آمارها با ۱۸۵ کیلومتر بزرگراه ، ۶۹۰ کیلومتر راه اصلی ، ۷۰۲ کیلومتر راه فرعی و چهار هزار و ۷۳۸ کیلومتر راه روستایی در مقایسه با میانگین کشوری در رتبه‌های پایین قرار دارد.

خلخال در جنوب استان  و در ۱۱۱ کیلومتری اردبیل واقع است.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

6 + چهارده =