چهارشنبه, ۶ تیر ۱۴۰۳ / ۱۰:۱۴:۱۰
دسته بندی: اقتصادی
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۹

نماینده مجلس: سهم استان‌ها از بودجه باید به ۳۰ درصد برسد

مهرداد ویسکرمی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگ سار اظهار داشت: دولت به طور معمول لایحه بودجه سال آینده را بر اساس میزان تحقق بودجه فعلی پیش بینی می کند و در آن موضوعات اساسی از جمله تورم، نرخ برابری ارزها، فروش نفت و سایر درآمدها و حقوق دولتی را در نظر می‌گیرد و در […]



مهرداد ویسکرمی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگ سار اظهار داشت: دولت به طور معمول لایحه بودجه سال آینده را بر اساس میزان تحقق بودجه فعلی پیش بینی می کند و در آن موضوعات اساسی از جمله تورم، نرخ برابری ارزها، فروش نفت و سایر درآمدها و حقوق دولتی را در نظر می‌گیرد و در حقیقت لوایح بودجه، پیش بینی درآمدها و هزینه های دولت در یک سال است.

وی افزود: جدای از آمار و ارقامی که در ماده واحده، تبصره ها و جداول لایحه بودجه درج می شود، نمایندگان مجلس بر این اعتقادند که اختیارات هزینه کرد درآمدهای بودجه در دستگاههای ملی متمرکز بوده و استانها تنها ۱۰ درصد در این زمینه اختیار دارند.

وی ادامه داد: البته اگر بودجه ۱۴۰۰ تصویب شود جای نگرانی نیست چرا که بودجه های شناور در اختیار وزرا وجود دارد و می توانیم از آن برای اجرای طرح ها و برنامه ها در استان استفاده کنیم؛ همچنین باید از ظرفیت بخش خصوصی و نهادهای انقلابی در توسعه استان هم بهره مند شویم.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی اسلامی با اشاره به اینکه برخی نمایندگان در تلاش هستند تا با در نظر گرفتن عواملی نظیر معکوس درآمد سالیانه، جمعیت و مساحت استان، بخشی از این نقصیه را جبران و اختیارات بیشتری به استان ها بدهند، اظهار داشت: در صورت تصویب این طرح و پیشنهادهای نمایندگان، استان هایی چون لرستان از منافع آن بهره مند می شوند.

ویسکرمی با بیان اینکه در لایحه بودجه سال آینده، بودجه استان لرستان نسبت به بودجه امسال ۴۰درصد افزایش داشته است، اظهار داشت: اعتبارات مندرج در بودجه زمانی می تواند بر توسعه استان تاثیر بگذارد که به طور کامل تخصیص یابد.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه تحقق درآمدهای دولت بویژه در حوزه صادرات و واردات کالا در شرایط تحریم، تورم و نیز رکود اقتصادی ناشی از تحریم ها و کرونا به سختی امکان پذیر است، خواستار آن شد که درآمدهای مالیاتی دولت در سال آینده با اولویت مناطق محروم و بهبود معیشت مردم تخصیص یابد.

وی در عین حال خاطر نشان کرد که برخی نمایندگان مجلس درآمدهای پیش بینی شده از جمله برداشت از صندوق توسعه ملی و فروش روزانه نفت در لایحه بودجه سال آینده را واقع بینانه نمی دانند که این امر روی تخصیص سال آینده بودجه استان ها و دستگاههای مختلف نیز اثرگذار خواهد بود.

ویسکرمی در عین حال به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری در سال آینده (خرداد ۱۴۰۰) اشاره کرد و گفت: بررسی لایحه بودجه در مجلس شرایط خاص خود را دارد و مجلس باید با توجه به شرایط کشور و با رویکرد کمک به اقتصاد و معیشت مردم آن را بررسی و تصویب کند.

منبع:ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

8 − 4 =