جمعه, ۸ تیر ۱۴۰۳ / ۱۳:۲۹:۳۸
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۹ - ۹:۵۰

میدان‌داری جهادگران ملایر؛ از دفاع مقدس تا جهاد اقتصادی

امسال در چهلمین سالگرد دفاع مقدس، هم‌پا شدن با جهادگران بسیجی ملایر باز هم از آن دست تجربه‌های نابی است که ساعت‌ها می‌توان از این جهاد فی‌سبیل‌الله خاطره نوشت ، سنگرسازان بی‌سنگری که جهاد هیچگاه برای آنان پایانی ندارد، چه آن دوران که در جبهه‌های نبرد با دشمن و پشت‌خاکریزها جنگیدند، چه امروز که در عرصه اقتصادی جهاد می‌کنند. […]



امسال در چهلمین سالگرد دفاع مقدس، هم‌پا شدن با جهادگران بسیجی ملایر باز هم از آن دست تجربه‌های نابی است که ساعت‌ها می‌توان از این جهاد فی‌سبیل‌الله خاطره نوشت ، سنگرسازان بی‌سنگری که جهاد هیچگاه برای آنان پایانی ندارد، چه آن دوران که در جبهه‌های نبرد با دشمن و پشت‌خاکریزها جنگیدند، چه امروز که در عرصه اقتصادی جهاد می‌کنند.

بودن با گروه‌های جهادی ملایر اگرچه نخستین تجربه من و دیگر خبرنگاران این شهر نیست، اما باز هم همه چیز تازگی دارد، از لحظه ورود به روستای «توچغاز» و مشاهده برق شادی در چشمان خانواده‌ای که سرپناهشان را در سیل سال گذشته از دست داده بودند، تا دلجویی از خانواده مرحومه «آمنه نظری» جوان ۲۷ ساله اهل روستای دهنوآورزمان که خدا را برای اهدای عضو فرزندشان و جان دوباره بخشیدن به پنج بیمار نیازمند شکر می‌کردند.

در این اردوی یک‌روزه صحنه‌های زیبایی به واسطه فعالیت جهادگران بی‌ادعای عرصه سازندگی خلق شد که به جرأت می‌توان گفت شاید کمتر از دوران دفاع مقدس و کمک‌های مردم به رزمندگان خط مقدم نبود، صحنه‌هایی که بارها اشک را در چشم‌ها جاری می‌کرد و بر خود می‌بالیدی که امروز نیز همانند دوران دفاع مقدس عشق و ایثار موج می‌زند، حتی بیشتر از آن دوران و پایانی ندارد.

آنچنان شور و اشتیاق در وجود فرمانده و همراهانش موج می‌زند که بی‌خیال هر چه گرفتاری و مشکلات روزمره می‌شوی تا بتوانی در کنار سبزپوشان سپاه پاسداران، خودت باشی و بی‌ادعا و به‌دور از هرگونه ظاهرسازی، برای خوشحال کردن مردم حتی به اندازه یک آجر جابجا کردن جهادی تلاش کنی، عرصه سازندگی که ردّ پای آن از دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به دست توانای فرزندان جهادی امام خمینی(ره) در گوشه گوشه این شهر نقش بسته است.

نخستین مقصد ما در این اردوی یک‌روزه که به مناسبت هفته دفاع مقدس و با حضور فرمانده سپاه ناحیه ملایر و مسوول بسیج سازندگی این شهرستان انجام شد، افتتاح یک واحد مسکونی در روستای «توچغاز» بود که در سیل سال گذشته تخریب شده بود و توسط گروه‌ جهادی سلمان فارسی دوباره بازسازی و تحویل شد.

افتتاح یک واحد مسکونی خسارت دیده از سیل ۹۸ در روستای زیبای «بهاره» مقصد بعدی اردوی جهادی بود که باز هم علاوه بر محرومیت‌زدایی در روستاها، بُعد دیگری از نوع‌دوستی، مردم‌داری و مردم‌یاری فرمانده سپاه ناحیه ملایر در راستای کمک برای پرداخت هزینه درمان یک خانواده زیر پوشش تجلّی یافت و از آن دست کمک‌هایی بود که شاید اجر و ثوابش از ساخت مسجد و مدرسه کمتر نباشد، فرمانده‌ای که همچون دوران دفاع مقدس در کنار سربازانش برای کمک به مردم در عرصه جهاد اقتصادی تا ریشه‌کنی کرونا بسیج شده است.

اردوی جهادی در ملایر به مناسبت هفته دفاع مقدس

احداث ۳۷ باب منزل مسکونی برای مددجویان ملایری

بخش سامن میزبان اردوی جهادی بود که در قالب طرح‌های محرومیت‌زدایی توسط گروه‌های جهادی و بسیج سازندگی سپاه اجرا شد و به گفته فرمانده سپاه ناحیه ملایر حدود ۲۵ میلیون تومان اعتبار برای خرید مصالح این سه باب منزل مسکونی مددجویان در روستاهای بهاره، توچغاز و دهنوآورزمان هزینه شد و مابقی مبلغ برای ساخت توسط بنیاد مسکن و کمیته امداد تامین شد.

سرهنگ سیدجواد حسینی افزود: سهمیه این شهرستان در بازسازی منزل مددجویان کمیته امداد و بهزیستی ۳۷ واحد احداثی و ۳۷ واحد تعمیر و مرمت است که توسط گروه‌های جهادی و بسیج سازندگی انجام شده است.

وی با اشاره به سیل فروردین سال گذشته و خسارت منازل مسکونی بسیاری از مددجویان بیان کرد: در این راستا گروه‌های جهادی در قالب ۵۰ گروه برای ساخت، تعمیر و مرمت منازل مسکونی مددجویان بسیج شدند و تاکنون اقدامات خوبی در راستای محرومیت‌زدایی انجام شده است.

فرمانده سپاه ناحیه ملایر ادامه داد: علاوه بر این، امسال از بین اقشار نیز همچون طلاب، رسانه، مهندسان کشاورزی، صنعت و عمران گروه‌های جهادی داریم که طبق خواسته خود امورات جهادی را پیگیری می‌کنند.

علاوه بر اجرای طرح‌های محرومیت‌زدایی و افتتاح بسیاری از این طرح‌ها در چهلمین سالگرد هفته دفاع مقدس، اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی توسط گروه‌های جهادی پایگاه محور در سطح روستاها و شهرهای ملایر زبانزد است، طرح‌های خلاقانه‌ای که برای مقابله با ویروس کرونا و کمک به کادر درمان و مردم نیازمند اجرا شده و جوانان زیادی در این زمینه بدون هیچگونه چشم‌داشتی وارد میدان شده‌اند.

افتتاح کارگاه خیاطی در روستای حسین‌آباد ناظم با کمک بانوان این روستا از جمله طرح‌هایی است که برای حدود ۱۵ نفر اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کرده است و بانوان بسیجی این روستا برای توسعه کار خود نیازمند کمک خیران هستند.

سرهنگ حسینی درباره افتتاح کارگاه ماسک مکانیزه در شهر جوکار گفت: این کارگاه توسط شرکت‌ دانش‌بنیان و با کمک گروه جهادی این شهر ایجاد شده که روزانه قادر به تولید ۱۲ هزار عدد ماسک است و برای ۱۰ نفر اشتغال ایجاد کرده است.

افتتاح کارگاه تولید ماسک مکانیزه در شهر جوکار ملایر

تولید روزانه ۱۲ هزار ماسک مکانیزه در جوکار

وی افزود: در این اردوی یک‌روزه کارگاه مرواربافی شهر ازندریان نیز افتتاح شد که با توجه به ظرفیت خوب این شهرستان در هنر مرواربافی، اگر این کارگاه حمایت شود، ظرفیت ایجاد اشتغال برای ۳۰۰ نفر را دارد.

فرمانده سپاه ناحیه ملایر یادآور شد: در کنار افتتاح کارگاه‌های صنایع دستی، در سومین روز از هفته دفاع مقدس همچنین ۴۰۰ بسته حمایتی و معیشتی بین خانواده‌های نیازمند بخش جوکار توزیع شد که ارزش هر بسته بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان است.

افتتاح کارگاه میناکاری و طلاکاری روی ام.دی.اف و مبل در روستای حسین‌آباد شاملو نیز از دیگر برنامه‌ این اردوی یک‌روزه بود که مسوول بسیج سازندگی سپاه ناحیه ملایر در این باره اظهار داشت: طرح طلاکاری روی مبل و ام.دی.اف یک ایده نو و جدید است که نیاز به حمایت و تسهیلات دارند و می‌تواند برای ۱۵ نفر اشتغال ایجاد کند.

سرهنگ علی سیاوشی گفت: ۱۵ میلیون تسهیلات در راستای ایجاد کارگاه اقتصاد مقاومتی با سود ۱۰ درصد سال گذشته اعطا شد که امسال هم اگر اعتباری در اختیار ما قرار داده شود، از متقاضیان ایجاد این کارگاه‌ها حمایت می‌کنیم.

وی ارایه مشاوره تحصیلی، حقوقی، قضایی و ویزیت رایگان در حاشیه شهر، توزیع نوشت‌افزار در روستاهای محروم توسط گروه‌های جهادی، حوزه‌های خواهران و بسیج جامعه زنان را از دیگر اقدامات در هفته دفاع مقدس عنوان کرد.

سیاوشی بیان کرد: با توجه به در پیش‌رو بودن هفته بسیج، پنج واحد مسکونی مددجویان در سطح روستاهای ملایر که توسط گروه‌های جهادی بازسازی و مرمت شده است، افتتاح می‌شود و هفته بسیج پایان بخش ساخت و ساز منازل محرومان آسیب دیده از سیل است.

همزمان با هفته دفاع مقدس ۲۰۰ عنوان برنامه در سطح شهرستان در حال برگزاری است. 

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

یک × 1 =