شنبه, ۹ تیر ۱۴۰۳ / ۰۴:۱۱:۲۹
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۴۰۰ - ۴:۴۹

مونسان: ۲۹۰ هزار میلیارد ریال صرف پروژه‌های بخش گردشگری در کشور شد

به گزارش فرهنگ سار، علی اصغر مونسان دوشنب شب در مراسم افتتاح کاخ موزه خسروآباد سنندج اظهار داشت: وزارت میراث فرهنگی به لحاظ بودجه‌ای ضعیف‌ترین وزارت خانه کشور است و تا سال گذشته سرانه حفظ و نگهداری ۳۴ هزار اثر ثبت شده کشور مبلغی در حدود ۵۰ الی ۶۰ میلیون ریال بوده است. وی گفت: […]



به گزارش فرهنگ سار، علی اصغر مونسان دوشنب شب در مراسم افتتاح کاخ موزه خسروآباد سنندج اظهار داشت: وزارت میراث فرهنگی به لحاظ بودجه‌ای ضعیف‌ترین وزارت خانه کشور است و تا سال گذشته سرانه حفظ و نگهداری ۳۴ هزار اثر ثبت شده کشور مبلغی در حدود ۵۰ الی ۶۰ میلیون ریال بوده است.

وی گفت: در این دولت بدترین شرایط اقتصادی را داشتیم و با تحریم‌های ظالمانه روبرو بودیم که باعث شد اولویت دولت بر موضوعات و مسایل معیشتی باشد.

وزیر میراث فرهنگی با اشاره به اینکه بناها تاریخ و هویت یک کشور هستند و ما مسوولیم تا این میراث ارزسمند را برای آیندگان حفظ کنیم، افزود: کل بودجه میراث فرهنگی ۲ هزار میلیارد ریال بوده که یک هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال آن به ما پرداخت شد.

وی با بیان اینکه برای جبران این مسئله روش‌های مختلفی از جمله مشارکت مالی مردم را در راستای حفظ و نگهداری از میراث فرهنگی و بناهای تاریخی بکار گرفیتم، ادامه داد: فضاهای موجود و خانه‌های محلی را به فضاهای گردشگری تبدیل کردیم که هم این بناها حفظ شدند و هم کسب و کار و اشتغال ایجاد شد.

مونسان عنوان کرد: در این دولت ۴۶۱ هتل به بهره برداری رسید و تخت‌های اقامتی کشور از ۲۶۰ هزار تخت به ۴۶۰ هزار تخت افزایش یافت.

۲ هزار و ۲۰۰ واحد بومگردی در کشور افزایش یافت

مونسان گفت: ۲ هزار و ۲۰۰ واحد بومگردی به واحدهای کشور افزوده شده و تنوع خوبی در واحدهای اقامتی و بومگردی ایجاد شده است.

وی اضافه کرد: بیش از ۹۰ رشته هنرهای محلی را که از بین رفته بود توانستیم در کشور احیا کنیم و طرح تجاری سازی صنایع دستی را هم در کشور اجرا کردیم.

وزیر میراث فرهنگی در ادامه گفت: مردم کرد ریشه در تاریخ دارند و همیشه حافظ ایران بوده و در ایجاد تمدن ایران نقش بسیار مهمی را برعهده داشته اند.

وی با اشاره به اینکه کشورمان ۷ هزار سال تاریخ تمدنی دارد، افزود: خرسندم که متولی وزارت خانه ای هستم که ماموریت آن پاسداشت و حفظ هویت ملی کشور است و هیچگاه به عنوان یک پست دولتی به آن نگاه نکرده ام.

مونسان یادآور شد: بخش فرهنگ همیشه در کشور مظلوم و محروم واقع شده و آنگونه که به مابقی حوزه ها توجه می شود به این بخش توجه نشده است.

عمارت خسروآباد سال ۱۱۸۶ هجری شمسی(۱۲۲۳ هجری قمری) به دستور امان الله خان اردلان به نام پسرش خسروخان ساخته شده است.

این بنا در ابتدا شامل چهارباغ و قصر بوده با ۳۰ هکتار مساحت بوده و در ادامه سایر بخش‌ها همچون قصر سردر، حوض و حمام به آن افزوده شده است و در حال حاضر بیش از هشت هزار مترمربع زیربنا دارد.

 وزیر میراث فرهنگی امروز دوشنبه از طریق فرودگاه سنندج وارد کردستان شد که در روز نخست سفر خود چندین طرح‌ گردشگری را افتتاح کرد و در دومین روز هم قرار است ۲ جلسه در مورد آخرین وضعیت پرونده ثبت جهانی هورامان و نشست با انجمن‌ها و فعالان بخش خصوصی استان  داشته باشد.

طرح‌های مورد افتتاح در روز نخست این سفر شامل مجتمع تفریحی گردشگری اقامتی و پارک آبی سپهر تابناک دیواندره و کاخ موزه خسروآباد سنندج بود.

بازدید از مجسمه ایثار و مقاومت مردم کردستان، زیپ لاین و پل معلق سنندج از دیگر برنامه‌های علی اصغر مونسان درروز نخست سفرش به کردستان  بود و در روز پایانی نیز بازدید از پایگاه هورامان و بررسی آخرین وضعیت پرونده ثبت جهانی هورامان و نیز نشست با انجمن‌ها و جوامع بخش خصوصی از جمله دیگر برنامه‌های وزیر میراث فرهنگی در این استان است.

استان کردستان دارای یک هزار و ۵۲۴ اثر تاریخی شناسایی شده و ۹۱۵ اثر تاریخی ثبت شده شامل آثار تاریخی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان‌های طبیعی بوده که ۹۱۵ اثر ثبت شده استان در فهرست آثار ملی شامل ۷۷۸ اثر غیر منقول (شامل آثار تاریخی، تپه، محوطه و بنا)، ۲۵ مورد میراث طبیعی، ۹۳ مورد میراث معنوی و ۲۹ مورد میراث منقول است.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

شانزده + نه =