چهارشنبه, ۶ تیر ۱۴۰۳ / ۰۸:۲۵:۴۵
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۹

مفهوم مقاومت در هیچ عصر و زمانه‌ای رنگ نمی‌بازد

ویژه برنامه «راویان مقاومت» با هدف تجلیل از هنرمندان عرصه نمایشنامه‌نویسی حوزه دفاع مقدس یکشنبه شب به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و سازمان فرهنگی‌هنری شهرداری تهران در فرهنگ‌سرای ارسباران برگزار شد. در این مراسم حمید نیلی مدیر انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، قادر آشنا مدیرکل اداره هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد […]



ویژه برنامه «راویان مقاومت» با هدف تجلیل از هنرمندان عرصه نمایشنامه‌نویسی حوزه دفاع مقدس یکشنبه شب به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و سازمان فرهنگی‌هنری شهرداری تهران در فرهنگ‌سرای ارسباران برگزار شد.

در این مراسم حمید نیلی مدیر انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، قادر آشنا مدیرکل اداره هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین مسافرآستانه کارگردان تئاتر و دبیر سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر، حجت الاسلام میثم امرودی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و جمعی از هنرمندان عرصه تئاتر انقلاب و دفاع مقدس حضور داشتند.

درابتدای این مراسم حمید نیلی مدیر انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس در سخنان کوتاهی ضمن خیرمقدم به حضار در این مراسم گفت: در حالی ‌که چهار دهه از آغاز حماسه جنگ تحمیلی را پشت سر گذاشتیم، تلاش کردیم تا این بار با تجلیل از نمایشنامه‌نویسان و ثبت‌کنندگان برشی از فصل رشادت‌ها، ایثارگری‌ها، جوانمردی‌ها و ازخودگذشتگی‌های رزمندگانی که با اهداء خون خویش حافظ حریت و آزادگی خاک ایران و مردمان آن بودند، قدردانی کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد که این سنت که به برکت پاسداشت چهل‌سالگی حماسه دفاع مقدس شاهد برگزاری آن هستیم، طی سالیان آتی نیز ادامه داشته باشد. 

تاکید بر استمرار حرکت هنرمندان در عرصه تولیدات دفاع مقدس

حجت الاسلام امرودی در این مراسم با ابراز خرسندی از حضور در محفلی که هدف آن تجلیل از هنرمندانی است که در عرصه ادبیات نمایشی و هنر تئاتر با موضوع دفاع مقدس جزو خط شکنان هستند گفت: لازم است کار شایسته‌ای که این هنرمندان با خلوص نیت، بدون هیچ تشریفات، برنامه خاص و از پیش تعیین شده‌ای آن را به انجام رسانده‌اند همچنان تداوم پیدا کرده و در نسل‌های آینده هنر نمایش کشور استمرار داشته باشد.

بنا به فرموده مقام معظم رهبری، ما درقبال رزمندگان هشت سال دفاع مقدس و شهدای جاوید انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی، دو وظیفه عمده برعهده داریم. نخست آنکه نام آن‌ها را به ثبت رسانده و همواره زنده نگه داریم. خوشبختانه در تحقق این مهم طی این سال‌ها در قالب رویدادهایی شاهد ثبت و ضبط اسامی این عزیزان بوده‌ایم. کمااینکه بسیاری از خیابان‌ها و معابر شهرمان مزین به نام شهدا و افتخارآفرینان سالیان مقاومت و حماسه هشت ساله شده است.

فرهنگ‌سازی در مسیری که شهدای انقلاب آن را نهادینه کردند

رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران تصریح کرد: وظیفه مهم دیگری که برعهده داریم، فرهنگ سازی خط و طریقی است که شهدا آن را در عرصه انقلاب نهادینه کرده و به‌دنبال تحقق ارزش‌های ناب اسلامی و انسانی بودند.

حجت‌الاسلام امرودی ادامه داد: به حق آنچه که امروز در عرصه هنرهای نمایشی و توسط هنرمندانی که دغدغه تولید آثار با موضوع دفاع مقدس دارند، شاهد هستیم، مصداق بارز همان رسالت دومی است که معظم‌له به آن تاکید داشته و آن فرهنگ‌سازی و ترویج خط سرخ شهدای انقلاب و دفاع مقدس است.

ترویج فرهنگ دفاع مقدس در خاورمیانه و جهان، رسالت عظیم هنرمندان است

رییس سازمان فرهنگی‌هنری شهرداری تهران تاکید کرد: شهدای انقلاب اسلامی، جانبازان هشت سال دفاع مقدس و بازماندگان و ارزش‌آفرینان حماسه جنگ تحمیلی که امروز ما با افتخار آنها را به نام ایثارگر می‌شناسیم و یاد می‌کنیم تمدنی را به وجود آورده‌اند که ما در این عصر و زمان نیازمند آن هستیم. در گام نخست وظیفه داریم که این تمدن را حفظ و حراست کرده و در گام دوم نسبت به بسط و ترویج آن در منطقه خاورمیانه و سایر کشورهای جهان کوشا باشیم.

وی خاطرنشان کرد: همچنان که شاهد هستیم روزگاری کمتر کسی از ایران و ایرانی یاد می‌کرد اما اینک به برکت خون شهدا، نام ایران و ایرانی در سراسر جهان بر سر زبان‌ها افتاده است. امروز به یُمن تلاش مقدس جوانان انقلاب شاهدیم که دست امریکای جنایت‌کار ابتدا از کشور ایران قطع شده و سپس شرایط به گونه‌ای رقم خورده است که در آینده هیچ اثری از دخالت‌های امریکا و حامیان دست‌نشانده او در خاورمیانه، مشاهده نخواهد شد.

کوتاهی در صیانت از خون شهدای انقلاب و دفاع مقدس جایز نیست

در ادامه این برنامه از حمیدرضا آذرنگ، شهرام کرمی، مالک حدپور سراج، مرتضی شاه‌کرم، رویا افشار، مجید کاظم‌زاده مژدهی، کامران شهلایی و علیرضا حنیفی به عنوان هشت هنرمند نمایشنامه‌نویس حوزه دفاع مقدس با اهداء لوح و جوایزی تقدیر شد.

علیرضا حنیفی به نمایندگی از نمایشنامه‌نویسان عرصه تئاتر انقلاب و دفاع مقدس گفت: به نظر می‌رسد تفکری شکل گرفته تا مفهوم مقاومت را در این عصر و زمان کم‌رنگ جلوه دهند که باید تأکید کنم مقاومت همچنان باقی است.

وی افزود: کاری که من و سایر همکارانم در ثبت و ضبط خاطرات و جان‌فشانی جوانان این مرزوبوم در قالب نمایشنامه و اجرای آثار تئاتری به انجام رساندیم حتی گوشه‌ای از مجاهدت‌ها و رشادت‌های هشت ساله جوانان این مرزوبوم را نمی‌تواند پاسخ‌گو باشد.

حمیدرضا آذرنگ نیز به نمایندگی از فعالان عرصه هنرهای نمایشی و سینما در سخنان کوتاهی گفت: امروز باید اعتراف کنیم که در مواردی نتوانسته‌ایم آن‌چنان که باید، پاسدار مجاهدت، خون و ایثار جوانان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس باشیم. چراکه امروز اغلب مردم با مسائل و مشکلات معیشتی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

وی تصریح کرد: به همین سبب است که باید سعی کنیم به تأسی از خط و مشی رزمندگان هشت سال دفاع مقدس و آن‌هایی که در عرصه کارزار جنگ تحمیلی جان‌فشانی و جهاد کردند، بیش از هر زمانی به فکر مردم باشیم و با اقدام جهادی در جهت بهبود معیشت مردم گام برداریم.

در بخش پایانی از کتاب‌های نقد ۴۰ نمایشنامه حوزه دفاع مفدس به قلم مهدی نصیری، نمایشنامه «کاش به جای استخوان‌هایت لب‌هایت بازمی‌گشت» اثر شهرام کرمی و نمایشنامه «کجایی ابراهیم» به قلم لیلی عاج که روایت کننده برشی از زندگی شهید ابراهیم هادی و خط شکنان و شهدای کانال کمیل است با حضور هنرمندان و مسئولان حاضر در مراسم رونمایی به عمل آمد.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

3 × 1 =