پنجشنبه, ۱۴ تیر ۱۴۰۳ / ۰۹:۱۴:۴۹
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۰۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۸:۰۲

مصائب تجمع مراکز درمانی در خیابان‌های اصلی قزوین

پدر خود را که به سختی امکان حرکت دارد از یکی از شهرهای نزدیک به قزوین به مطب یک پزشک متخصص آورده است، اما جای پارک پیدا نمی کند و مجبور می شود خیابان های اطراف را دور بزند تا دوباره به خیابان فردوسی برسد و بخت خود را برای پیدا کردن جای پارک امتحان […]



پدر خود را که به سختی امکان حرکت دارد از یکی از شهرهای نزدیک به قزوین به مطب یک پزشک متخصص آورده است، اما جای پارک پیدا نمی کند و مجبور می شود خیابان های اطراف را دور بزند تا دوباره به خیابان فردوسی برسد و بخت خود را برای پیدا کردن جای پارک امتحان کند اما فایده ای ندارد و دوبله اوقف می کند و پدرش را پیاده می کند و کمک می کند تا در گوشه ای از خیابان بنشیند و به او می گوید صبر کند تا برود جای پارک پیدا کند، باز هم جای پارک پیدا نمی کند و مجبور می شود در یکی از کوچه های اطراف پارک کند به گونه ای که بخشی از درب پارکینگی یک خانه را نیز اشغال کند.

از سویی دیگر، راننده آمبولانس اورژانس کلافه به نظر می رسد و عبور از معابر و کوچه های تنگ و همیشه پرترافیک اطراف بیمارستان های بوعلی و مهرگان و دهخدا اگرچه برایش عادی شده اما کاملا اعصابش را بهم ریخته است، این موضوع برای خودروهای آتش نشانی و خدمات ایمنی نیز صادق است.

آنطور که پیداست ضوابط خاصی در ایجاد مطب های پزشکی وجود ندارد و پزشکان می توانند در هرجا که صلاح می دانند نسبت به راه اندازی مطب خود اقدام کنند و همین موضوع باعث شده تا تراکم بالایی از مطب های پزشکی را در یکی دو خیابان شلوغ و مرکزی قزوین شاهد باشیم.

البته ریشه حضور مطب پزشکان متخصص و فوق متخصص و همچنین آزمایشگاه ها و کلینیک ها و داروخانه ها در این خیابان ها را باید در وجود بیمارستان های قدیمی در این محدوده ها دانست که باعث شکل گیری حجم زیادی از خدمات پزشکی و درمانی در اطراف آنها شده است.

با این حال وجود چند بیمارستان، بیشتر مطب پزشکان متخصص و فوق متخصص، کلینیک ها و آزمایشگاه ها و داروخانه های قزوین در خیابان های فردوسی، بوعلی و خیام قرار دارند که عرض باریک این خیابان ها و قرارگیری آنها در نقاط مرکزی شهر موجب به ترافیک این قسمت از شهر در ساعات بعدازظهر تا شب دامن زده است.

نبود پارکینگ برای بیماران و مراجعه کنندگان به مطب های پزشکان،کلینیک ها، بیمارستان ها و همچنین لحاظ نشدن موارد پدافند غیرعامل و مدیریت بحران از حیث دسترسی به بیمارستان های موجود در این منطقه در صورت بروز حوادث غیرمترقبه یا خاص از معضلات تجمع و قرارگیری مراکز پزشکی در یک محدوده و قسمت خاص از شهر قزوین است.


وجود برخی بیمارستان ها در نقاط شلوغ قزوین چالش مهم پیش روی اورژانس ۱۱۵

خیلی اوقات راننده ها در خیابان های پرترافیک حاضر نیستند از جلوی آمبولانس کنار بروند، در این خصوص نیازمند فرهنگ سازی و آموزش به شهروندان هستیم

سرپرست اورژانس استان قزوین، یکی از بزرگترین معضلات پیش روی همکارانش را فعالیت در خیابان های مرکزی شهر به ویژه در ساعاتی از روز و مواقعی که این خیابان ها به دلیل شلوغی و ترافیک قفل می شوند، دانست.

دکتر سهیل سلطانی سرپرست مرکزیت مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان قزوین (اورژانس ۱۱۵) در گفت و گو با خبرنگار فرهنگ سار گفت: یکی از بزرگترین مشکلات آمبولانس های ما در امدادرسانی به بیماران و مصدومان وجود برخی بیمارستان ها در خیابان ها و مناطق شلوغ شهر در کنار خیابان ها و معابر و کوچه های باریک و غیراستاندارد است.

این متخصص طب اورژانس افزود: امدادرسانی به بیماران و مصدومان از سوی اورژانس با وجود فوریت داشتن شامل چند مرحله می شود از جمله زمان دریافت خبر تا زمان به راه افتادن تیم امدادی و همچنین زمان رسیدن بر بالین بیمار که کم و کیف آن در نجات جان مصدومان مهم است و یکی از شاخص هایی که می تواند اثر منفی بر این موضوع بگذارد مساله ترافیک و شلوغی خیابان های مرکزی که بیمارستان ها و بخش های اورژانس در آنها قرار دارند، است.

وی با بیان اینکه میانگین اعزام و شروع به حرکت آمبولانس های اورژانس پس از اطلاع به اپراتورها ۹۰ ثانیه است،افزود: میانگین رسیدن بر بالین بیماران و مصدومان در داخل شهر نیز ۱۲ دقیقه است، حال اینکه اگر بیمار نیازمند بستری بوده و وضعیت اورژانسی داشته باشد و نیاز به اعزام به بیمارستان هایی که در نقاط مرکزی شهر قرار دارند، در ساعات عصر و شامگاه باید زمان قابل توجهی صرف شود تا بیمار به بیمارستان برسد.

سرپرست اورژانس ۱۱۵ استان قزوین گفت: خیلی اوقات شاهد این هستیم که در خیابان های پرترافیک خودروها حاضر نیستند از جلوی آمبولانس اورژانس کنار بروند و یا اعتنایی به آژیر آمبولانس ها برای زودتر رسیدن بر بالین بیماران یا مصدومان و یا رساندن آنها به بیمارستان نمی کنند که در این خصوص نیازمند کارهای فرهنگی از سوی دستگاه های فرهنگی از جمله بخش ها و سازمان های فرهنگی شهرداری ها در حوزه حقوق شهروندی و همچنین استفاده از تریبون های نماز جمعه و همچنین اطلاع رسانی و گزارش در رسانه ها به ویژه صداوسیما هستیم.

وی با بیان اینکه روزانه بین یک هزار تا یک هزار و ۵۰۰ تماس با اورژانس ۱۱۵ در استان قزوین گرفته می شود،افزود: ۲۰۰ تا ۳۰۰ مورد از این تماس ها مزاحمی است و بخشی از انرژی و توان همکاران ما صرف پاسخگویی و یا حضور در صحنه هایی می شود که بیمار و یا مصدومی حضور ندارد و ناشی از گزارش های غیرواقعی است که ممکن است جان یک بیمار دیگر را به خطر بیاندازد و باید توجه داشت که تعداد اپراتورهای اورژانس به نسبت حجم بالای تماس ها در صورت افزایش تماس های مزاحمی محدود می شود که این مورد نیز ممکن است به قیمت جان یک بیمار یا مصدوم تمام شود.

بعضی بیمارستان‌های قزوین به تیم های واکنش سریع نیازمند هستند

در حال حاضر تنها یک بیمارستان در قزوین دارای پد فرود بالگرد است و به دلیل موقعیت مکانی برخی بیمارستان ها احتمال دیر رسیدن آمبولانس ها و یا خودروهای آتش نشانی به آنها وجود دارد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین نیز تجمع مراکز درمانی و شلوغی بیش از حد خیابان های مرکزی قزوین را یک معضل در حوزه مدیریت بحران عنوان می کند و می گوید در مواقع بحرانی دسترسی به بیمارستان های این محدوده دشوار می شود.

قدرت الله مهدیخانی مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین در گفت و گو با خبرنگار فرهنگ سار گفت: تجمع مراکز درمانی و بیمارستانی شهر قزوین در خیابان مرکزی و باریک بدون شک مشکلاتی را در زمان های اضطراری برای انتقال بیماران به بیمارستان ها و همچنین حضور تیم های امدادی و آتش نشانی در صورت بروز حوادثی مانند آتش نشانی ایجاد می کند.

وی افزود: البته کم و بیش در بیشترهای شهرهای کشور با این مشکل روبرو هستند و خیلی از بیمارستان های قدیمی ساخت در مناطق مرکزی  شلوغ ترین خیابان ها قرار دارند و حتی اگر بیمارستانی در خیابان های خلوت نیز احداث شود  و معمولا تجربه ثابت کرده پس از چندین سال آن نقطه و خیابان به مکانی شلوغ و پرترافیک تبدیل می شود.

این مسوول گفت: در حال حاضر سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین به موتورسیکلت و موتورهای چهارچرخ آتش نشانی مجهز شده اند و می توانند در صورتب روز حوادثی همچون آتش نشانی و همچنین خدمات امدادی خود را به سرعت به بیمارستان ها و مراکز درمانی و پزشکی مستقر در نقاط مرکزی شهر برسانند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین با بیان اینکه نمی توان در کوتاه و میان مدت شاهد جایگزینی و جابه جایی بیمارستان های قدیمی قزوین مانند بوعلی، دهخدا و کوثر که بیشتر در نقاط مرکزی و خیابان های شلوغ شهر حضور دارند، بود،افزود: در حوزه کاری مدیریت بحران برای مراکز درمانی و بیمارستانی ۲ اقدام را مورد تاکید قرار داده ایم که یکی ارتقا و نوسازی تجهیزات ایمنی از جمله وسایل اطفای حریق در بیمارستان هاست و دیگری موضوع آموزش به پرسنل و کارکنان برای مواجهه مناسب با حوادثی از قبیل آتش سوزی و زلزله است که می تواند خسارات جانی و مالی را در هنگام وقوع حوادث غیرمترقبه کاهش بدهد.

مهدیخانی همچنین گفت: بیمارستان های قزوین از حیث تجهیز به وسایل و تجهیزات ایمنی در مسیر خوبی حرکت می کنند اما به هرحال در این حوزه تا رسیدن به نقطه ایده آل فاصله داریم.

این مسوول در پاسخ به وضعیت بیمارستان های قزوین در خصوص برخورداری از پد فرود بالگرد، گفت: در حال حاضر تنها بیمارستان ولایت قزوین (از بیمارستان های تازه ساخت قزوین که در شمال شهر احداث شده) به پد فرود بالگرد مجهز است، البته در بخش الحاقی بیمارستان شهید رجایی نیز اجرای پد پیش بینی شده است.

وی اظهار داشت: البته عمده نگرانی ما در حوزه مدیریت بحران مشکل ترافیک و موانع امدادرسانی و انتقال بیماران به بیمارستان هایی که در مرکز شهر قزوین قرار دارند نیست بلکه نگرانی ما مقاومت سازه ای بیمارستان های قدیمی در برابر حوادثی همچون زلزله است.

مهدیخانی افزود: با توجه به موقعیت مکانی برخی بیمارستان های قزوین و احتمال دیر رسیدن تیم های آتش نشانی به آنها در حوادثی چون آتش سوزی ها، باید تیم آموزش دیده و واکنش سریع در بیمارستان ها و مراکز درمانی این شهر تشکیل شود.

پزشکان در انتخاب مکان برای طبابت محدودیت خاصی ندارند/ قانون و الزامی در خصوص مکان فعالیت پزشکان وجود ندارد

در دسترس بودن و نزدیکی به بیمارستان ها، کلینیک ها و داروخانه ها از ویژگی های مهم در انتخاب مطب و محل کار از سوی پزشکان است

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی قزوین با این که اعتقاد به ساماندهی مطب پزشکان و پراکندگی آنها دارد اما می گوید هیچ قانون و جبری در این خصوص وجود ندارد که مطب پزشکان در جایی خاص قرار داشته و فعالیت کند.

دکتر پیمان نامدار سرپرست دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و آموزش پزشکی قزوین در گفت و گو با خبرنگار فرهنگ سار اظهار داشت: در حوزه اشتغال و حرفه های مربوط به پزشکی قانون و الزام به حضور در محدوده یا مکان خاصی وجود ندارد و پزشکان تقریبا در انتخاب مکان مورد نظر برای طبابت محدودیتی ندارند به گونه ای که حتی برخی از مطب های پزشکی در واحدهای مسکونی فعالیت دارند.

این مسوول گفت: همان گونه که قانون و الزامی در خصوص انتخاب مکان های خاص برای فعالیت پزشکان وجود ندارد، الزام و قانونی نیز برای اینکه آنها ملزم و مجبور به جابه جایی مطب های خود باشند وجود ندارد و اگر موردی نیز باشد الزام آور نبوده و جنبه توصیه ای دارد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی قزوین افزود: مکان استقرار مطب های پزشکان به ۲ عامل مهم بستگی دارد که شامل در دسترس بودن و همچنین نزدیکی به بیمارستان ها، مراکز آزمایشگاهی و کلینیک ها و پارکلینیک ها و داروخانه ها می شود و چون بیمارستان های قدیمی قزوین در خیابان های اصلی و شلوغ و البته تنگ ساخته شده اند و هم اکنون به فعالیت و خدمت می پردازند، مطب ها و مراکز درمانی کوچک تر و داروخانه ها نیز در اطراف آن گسترده شده اند.

این مسوول گفت: در مورد داروخانه ها ضوابطی داریم که فاصله آنها از یکدیگر را تعیین می کند تا شاهد تراکم آنها در یک محدوده خاص نباشیم و در مورد آزمایشگاه ها نیز قبلا چنینی موضوعی وجود داشت که اکنون برداشته شده است اما در خصوص مطب های پزشکی هیچ گاه چنین موردی نداشته ایم.

دکتر نامدار افزود: البته بیشتر شهرهای بزرگ و مراکز استان ها با چنین مشکلی روبرو هستند و در آنها شاهد تجمع و استقرار مطب های پزشکان، داروخانه ها، آزمایشگاه ها و کلینیک ها و همچنین بیمارستان ها در یک یا دو سه خیابان مرکزی و پرتردد هستیم که ممکن است این مساله بر ترافیک شهری اثرگذاشته و موجب ایجاد مشکلاتی برای بیماران و همچنین پزشکان شود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی قزوین البته معتقد است همه ترافیک خیابان های مرکزی شهر و خیابان هایی که به اصطلاح پاتوق کار پزشکان بوده و مرکز تجمع ساختمان های پزشکان و مطب هاست بازنمی گردد.

وی در این خصوص گفت: البته نمی توان مدعی شد همه ترافیک یک خیابان به دلیل وجود مطب ها و ساختمان های پزشکان شکل می گیرد چرا که در یک خیابان حرفه ها و اصناف مختلفی وجود دارند و نباید تمامی شلوغی و ترافیک برخی خیابان ها را به گردن پزشکان و وجود مراکز درمانی و بیمارستانی انداخت و در واقع نمی توان به دلیل تجمع پزشکان و مراکز درمانی در یک محدوده یا خیابان مداخله خاصی در کار آنها داشت.

این مسوول با بیان اینکه تجمع پزشکان و خدمات درمانی در یک لکه یا خیابانی خاص در شهرها ایراد قانونی ندارد،افزود: البته شکل مناسب و منطقی این است که این خدمات به طور پراکنده و در مکان های مناسب که دسترسی بیماران به آنها راحت و بدون دردسر باشد، ارایه شود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی قزوین گفت: با همکاری و ارایه طرح از سوی اداره کل راه و شهرسازی و شهرداری و همراهی کمیسیون ماده پنج و معاونت عمرانی استانداری و با مشارکت نظام پزشکی می توان اقدام به تهیه زمین با کاربری های خدمات پزشکی و درمانی به منظور استقرار مطب های پزشکان کرد که می توان بخشی از مطب های مرکز شهر را به خود اختصاص دهد و موجب تمرکززدایی خدمات مطب ها در مناطق مرکزی و خیابان های شلوغ شهر شود.

وی اظهار داشت: البته برای پیشبرد این طرح باید مشوق هایی را مانند زمین ارزان قیمت نیز برای پزشکان درنظر گرفت تا مطب های خود را به مکان های جدید انتقال دهند.

دکتر نامدار با بیان اینکه البته شهروندان نیز عادت کرده اند که برای دریافت بخش زیادی از خدمات به مرکز شهر مراجعه کنند،افزود: یکی از کلینیک های مدرن و پیشرفته درمانی قزوین در خیابان امیرکبیر و در شمال شهر و در نقطه ای نسبتا خلوت قرار دارد و وقتی که بیماران از سوی مطب پزشکان و بیمارستان ها به حضور در این کلینیک ارجاع می شوند، طولانی بودن مسافت و نبودن آن در مرکز شهر مورد اعتراض بیماران قرار می گیرد.

این مسوول با بیان اینکه مساله دیگر که به نظر موضوع مهم تری از استقرار مطب های پزشکان، کلینیک ها، آزمایشگاه ها و داروخانه ها در چند خیابان خاص است ساخت و استقرار بیمارستان ها در مناطقی است که به لحاظ پدافند غیرعامل دارای مشکل هستند و اگر حادثه غیرمترقبه ای در شهر رخ بدهد دسترسی به آنها غیرممکن یا سخت می شود که از جمله آنها باید به بیمارستان های بوعلی و مهرگان اشاره کرد.

وی اظهار داشت: از حیث پدافند غیرعامل و مدیریت بحران مراکز درمانی و بیمارستانی باید در نقاطی باشند که در صورت وقوع حوادث غیرمترقبه و خاص بتوانند دسترسی خود را حفظ کنند در صورتی که برخی بیمارستان های قزوین از چنین شرایطی برخوردار نیستند و حتی در حالت معمول نیز در برخی ساعات عصر و شامگاه دسترسی به آنها دشوار است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی قزوین در ادامه با اشاره به وجود ۱۰ موتورلانس در استان و ارایه خدمات اورژانسی در مواقع خاص از طریق آنها،گفت: چون جمعیت قزوین به حد لازم برای تخصیص موتورلانس های بیشتر نرسیده فعلا خدمات رسانی اورژانسی از طریق این دستگاه ها در هر شیفت به وسیله یک موتورلانس انجام می شود که کافی نیست.

وی با بیان اینکه در حال حاضر به دلیل نبود پد فرود در برخی بیمارستان ها موجب شده که سرعت انتقال بیماران از سوی اورژانس هوایی پس از فرود در مکانی دور از بیمارستان مورد نظر افزایش پیدا کند، اظهار داشت: در حال حاضر به جز بیمارستان ولایت، سایر بیمارستان های قزوین از پد فرود بالگرد برخوردار نیستند که این یک ضعف است اما در طبقه ششم بخش الحاقی بیمارستان شهید رجایی ایجاد این پد برای فرود بالگرد مصدومان و بیماران ترومایی پیش بینی شده است.

دکتر نامدار ادامه داد: البته در ساخت بیمارستان های جدید از جمله بیمارستان دولتی ۷۰۰ تختخوابی و همچنین بیمارستان هزار تختی که قرار است از سوی بخش خصوصی در قزوین احداث شود الزامات پدافند غیرعامل و مدیریت بحران پیش بینی و رعایت می شود.

استقرار مطب ها در خیابان های مرکزی شهر به مشکل ترافیک دامن زده است/ دست شهرداری برای انتقال مطب ها از مرکز شهر بسته است

شهرداری به لحاظ قانونی نمی تواند در خصوص انتخاب مکان مطب از سوی پزشکان دخل و تصرفی داشته باشد و این موضوع از قاعده و نظم خاصی پیروی نمی کند

سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین هم می گوید شهرداری عملا نمی تواند اقدامی در انتقال مطب پزشکان و یا جلوگیری از فعالیت آنها در خیابان های مرکزی شهر داشته باشد و در این خصوص ابزار قانونی در اختیار شهرداری نیست.

شیمازرآبادی پور سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین در گفت و گو با فرهنگ سار گفت: در طرح جامع شهرسازی به منظور تامین نیاز شهروندان به انواع خدمات لکه گذاری های آموزشی، فرهنگی،ورزشی، درمانی و تجاری پیش بینی و لحاظ می شود اما یکسری کاربری ها و ساختمان ها از گذشته و وجود دارند و عمرآنها به بیش از نیم قرن می رسد که از جمله آنها باید به بیمارستان بوعلی قزوین در خیابان پررفت و آمد بوعلی و چهارراه نادری اشاره کرد، البته بیمارستان تازه ساخت مهرگان نیز در همسایگی این بیمارستان و در خیابان باریک فردوسی احداث شده که زمین آن وقف برای ساخت بیمارستان شده بوده است.

وی در مورد استقرار مطب پزشکان نیز گفت: متاسفانه فعالیت مطب های پزشکی از هیچ قاعده و نظم خاصی پیروی نمی کند و کنترل شهرداری نیز در این خصوص خیلی نازل است و مثلا به جریمه کسر پارکینگ محدود می شود. 

زرآبادی پور خاطرنشان کرد: توزیع نامناسب مراکز درمانی و پزشکی در قزوین جاذبه سفر به برخی خیابان ها ایجاد شده که این مساله موجب دشواری در کنترل ترافیک شده و برای رفت و آمد آمبولانس های اورژانس و خدمات امدادی نیز مشکل درست کرده است.

سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین گفت: بسیاری از مطب ها و آزمایشگاه ها و فیزیوتراپی ها در دو یا سه خیابان قزوین مستقر هستند که سرتاسر مسیر پارک ممنوع هستند و یا جا پارک ندارند که این مساله مشکلات زیادی را برای شهروندان ایجاد کرده است و خیلی از همراهان بیماران نیز بابت این موضوع گلایه دارند، با این وجود شهرداری ابزار الزام آوری برای جابه جایی مطب های پزشکان و انتقال آنها به نقاط دور تر از مرکز شهر ندارد.

وی با بیان اینکه در جوار برخی بیمارستان های قدیمی قزوین مانند بیمارستان کوثر شاهد پارک و توقف دوطرف خودروها در یک معبر و خیابان بسیار تنگ هستیم که عبور آمبولانس ها را با مشکل روبرو می کند،افزود: برای رفع این مشکل تلاش کردیم تا از پشت بیمارستان و از طریق اشغال چند متر فضا از سمت خیابان حکم آباد یک معبر باریک برای عبور آمبولانس ها ایجاد کنیم اما فعلا آستان قدس رضوی به عنوان مالک این اراضی اجازه این کار نداده است.

این مسوول حوزه مدیریت شهری از آمادگی شهرداری برای اصلاح تقاطع های نزدیک به برخی بیمارستان ها از جمله بیمارستان قدس و شهید رجایی به منظور حمل و نقل سریع تر آمبولانس ها خبر داد و گفت: در این خصوص آمادگی خود را به دانشگاه علوم پزشکی اعلام کرده ایم که در قالب یک کار و همکاری مشترک برای بهبود خدمات دهی آمبولانس ها، آنها تجهیز آمبولانس ها را برعهده بگیرند و ما نیز اصلاح تقاطع ها و دوربرگردان را انجام بدهیم.

وی ادامه داد: البته دانشگاه علوم پزشکی هنوز پاسخی به ما در این خصوص ارایه نداده و طبیعی است که اولویت سیاست گذاران و کادر درمان در شرایط فعلی تلاش برای درمان و مهار کرونا باشد و از این حیث شرایط دست اندرکاران این بخش را درک می کنیم.

زرآبادی پور افزود: با هدف اینکه آمبولانس ها برای انتقال بیماران با وضعیت اورژانسی در ساعات پرترافیک مشکل پیدا نکنند، فعلا ۲ دستگاه آمبولانس در قزوین به سامانه ای مجهز شده اند که وقتی به تقاطع ها و چهارراه ها می رسند برای کاهش زمان انتقال بیمار چراغ های راهنمایی سبز می شود و امیدواریم بتوانیم این موضوع را به دیگر آمبولانس ها نیز تعمیم دهیم.

مشکلی برای واگذاری زمین به منظور ساخت مجتمع پزشکان قزوین وجود ندارد

معاون عمرانی استاندار قزوین ضمن اذعان به مشکلات ترافیکی و همچنین مسایل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل در پی تجمع مراکز درمانی و بیمارستانی در خیابان های مرکزی شهر قزوین از آمادگی استانداری برای تخصیص زمین به منظور ساخت ساختمان های پزشکان در نقاط دیگر شهر خبر داد.

علی فرخزاد معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین در گفت و گو با خبرنگار فرهنگ سار اظهار داشت: تجمع مطب های پزشکان، کلینیک ها و پارکلینیک ها، آزمایشگاه ها و داروخانه ها در خیابان های مرکزی شهر قزوین بدون شک به مشکلات ترافیکی شهر دامن زده و شهروندان را در دریافت خدمات از این مکان ها با مشکلاتی از جمله نبود جای پارک خودرو مواجه کرده است.

وی با بیان اینکه شهرداری به پزشکانی که بخواهند در محدوده مرکزی شهر مطب دائر کنند مجوز صادر نمی کند،افزود: با این وجود به جز توافق راهکار قانونی دیگری برای جابه جایی مطب پزشکانی که از قبل در این مکان ها به فعالیت پرداخته و دارای مطب هستند، نیست.

این مسوول با اشاره به اهمیت کار پزشکان و کمک آنها به تامین سلامت و درمان بیماران بر حفظ کرامت و شآن این قشر تاکید کرد و گفت: شاید اگر قانون و الزامی نیز در این خصوص وجود داشت صلاح نبود که از جبر برای این کار بهره برد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین با بیان اینکه تاکنون از سوی نهاد صنفی مرتبط با پزشکان تقاضا یا درخواستی برای واگذاری زمین به منظور ایجاد مجتمع پزشکان نشده است،اظهار داشت: اگر نظام پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی در این خصوص طرح و پیشنهادی ارایه دهند، معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری و همچنین کمیسیون ماده پنج برای واگذاری زمین و تغییر کاربری به درمانی آمادگی مساعدت و همکاری دارند و مشکلی برای واگذار زمین در این خصوص نداریم.

رهاورد:

به نظر می رسد  معاونت فنی دانشگاه علوم پزشکی و معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین و نظام پزشکی با همکاری استانداری و کمیسیون ماده پنج باید در قالب یک پروژه مشترک مقدمات لازم را برای تهیه زمین برای ساخت ساختمان و یا برج پزشکان در یک محدوده مناسب از شهر با لحاظ کردن موارد ترافیکی و پدافند غیرعامل و مدیریت بحران از جمله درنظر گرفتن پارکینگ به تعداد کافی اقدام کنند و مشوق های لازم نیز برای حضور پزشکان در آن در نظر گرفته شود.

از سویی دیگر طرح شهرداری قزوین در تجهیز آمبولانس های مستقر در بیمارستان های موجود در مرکز شهر به سامانه ای که باعث می شود با قرارگیری این خودورها در تقاطع ها، چراغ راهنمایی سبز شود توسعه پیدا کند تا کار رسیدن بر بالین بیماران و انتقال آنها به بیمارستان با سرعت بیشتری انجام شود.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

سه + هجده =