دوشنبه, ۱۱ تیر ۱۴۰۳ / ۰۳:۱۵:۳۵
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۰

مروری بر تلاش دولتمردان در هفته اول آبان و تحقق وعده‌ها

چرخ های توسعه دولت تدبیر و امید با وجود ویروس کرونا و موانع اقتصادی تحریم ها در سال جهش تولید همچنان ادامه دارد و این روند در آبان ماه نیز با افتتاح چندین طرح‌ بزرگ با حضور برخی اعضای هیات دولت و مسوولان عالی رتبه کشور در استان های مختلف شتاب بیشتری به خود گرفت. مسئولان این هفته نیز راهی استان‌های تهران، […]



چرخ های توسعه دولت تدبیر و امید با وجود ویروس کرونا و موانع اقتصادی تحریم ها در سال جهش تولید همچنان ادامه دارد و این روند در آبان ماه نیز با افتتاح چندین طرح‌ بزرگ با حضور برخی اعضای هیات دولت و مسوولان عالی رتبه کشور در استان های مختلف شتاب بیشتری به خود گرفت.

مسئولان این هفته نیز راهی استان‌های تهران، هرمزگان، اردبیل، تبریز، کاشان، بجنورد، سمنان، مشهد، شهرکرد، زنجان، چابهار، بیرجند، قزوین و ایلام شدند تا با تکمیل طرح ها و پروژه های نیمه تمام در استان ها گام بزرگی در مسیر تداوم توسعه و پیشرفت بردارند. 

افتتاح طرح‌های وزارت نیرو در ایستگاه‌های تهران و هرمزگان نقطه عطف برنامه های افتتاح هفته نخست آبان ماه بود که به صورت ویدیوکنفرانس با حضور حجت الاسلام حسن روحانی رییس جمهوری برگزار شد؛ در هشتم آبان همزمان با سی‌امین برنامه افتتاح طرح‌های ملی در کشور رییس جمهوری سه طرح حوزه آب و برق شامل تصفیه‌خانه ششم آب تهران، طرح بزرگ رینگ شبکه انتقال آب شرب شهر تهران و واحد ۲ بخش گاز نیروگاه سیکل ترکیبی قشم را افتتاح کرد.

در هفته‌ای که گذشت سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری ششم آبان سفری به کاشان داشت که رونمایی از چند دستاورد دانش‌بنیان و کمک به ارتقای فعالیت‌های فناورانه از جمله دستاوردهای این سفر یک‌روزه بود.

شهرستان کاشان نیز در چند سال گذشته پیشرفت خوبی در این زمینه شرکت فناور داشته و گام‌های خوبی از سوی دولت و بخش خصوصی برداشته شده است که معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری برای بازدید از روند فعالیت‌ها و آخرین دستاوردها روز گذشته به این شهرستان سفر کرد.

نخستین جرثقیل ۵۵ تنی تلسکوپی تولید داخل که با هزینه ۳۰۰ میلیارد ریال و بومی‌سازی ۳۰ هزار قطعه در کشور ساخته شده است، از جمله دستاوردهایی بود که در جریان سفر ستاری به کاشان رونمایی شد و در کنار ساخت چنین دستگاهی برای نخستین بار در خاورمیانه، اشتغال‌زایی برای حدود ۵۰ نفر و نزدیک به ۵۰۰ هزار دلار صرفه جویی ارزی از دیگر مزیت‌های طرح به شمار می‌رود.

در جریان بازدید ستاری از واحدهای فناور همچنین رونمایی از طراحی، ساخت شاسی و سیستم نوین تعلیق خودروی وانت نیسان جهت حرکت روی سه چرخ صورت گرفت که پیش‌تر برای نخستین بار در کشور ساخته شده بود.

از سوی دیگر سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان روز سه شنبه به استان های اردبیل و آذربایجان شرقی سفر کرد و از نزدیک از مناطق مرزی استان اردبیل با جمهوری آذربایجان در شهرستان اصلاندوز مغان بازدید کرد.

وی همچنین با حضور در شهرستان خداآفرین از مناطق مرزی کشورمان در این منطقه بازدید کرد و در جریان وضعیت منطقه به دلیل همجواری با میدان جنگ قره باغ قرار گرفت و در جریان سفر به مناطق مرزی استان‌های اردبیل و آذربایجان شرقی در این زمینه مذاکره و بحث و تبادل نظر خواهد شد.

محمد اسلامی وزیر راه و شهر سازی نیز روز پنجشنبه برای بازدید از آزادراه در دست احداث آبیک – چرمشهر به استان قزوین سفر کرد؛ این طرح قرار است پاییز امسال با حضور رئیس جمهوری مورد بهره برداری قرار گیرد.

این پروژه برگ زرینی دیگری بر افتخارات دولت است که توانسته این طرح را در چارچوب زمانبندی مصوب و در شرایطی که منابع مالی کشور به دلیل مشکلات مختلف و متاثر از تحریم و شیوع ویروس کرونا وجود داشته را با راندمان بسیار بالا به انجام برساند. آزادراه آبیک – چرمشهر بخش مهمی از ترافیک ترانزیت شرق و غرب کشور را برطرف خواهد کرد، این آزادراه بخش مهمی از جاده ابریشم را به خود اختصاص داده و سهم بزرگی را نیز در جابجایی خودروها از قزوین به سمت مشهد مقدس بر عهده خواهد داشت.

بازدید از سه راهی رحیم آباد – دانسفهان، بهسازی تونل و پل شورآب در آوج، بازدید از گردنه سلطان بلاغ و تقاطع غیر همسطح ضیاآباد و بازدید از بافت فرسوده شهر تاکستان در برنامه های وزیر راه و شهرسازی در سفر به قزوین بود.

در این میان علی نیکزاد نایب رییس مجلس شورای اسلامی نیز در راس هیاتی روز پنجشنبه هشتم آبان در سفری یک روزه برای بازدید از پروژه تونل بزرگ کبیرکوه در شهرستان آبدانان وارد استان ایلام شد.بازدید از پروژه های شهرستان های آبدانان، دره شهر، دهلران و شرکت در نشست شورای توسعه و برنامه ریزی استان از مهمترین برنامه های سفر علی نیکزاد نایب رییس مجلس شورای اسلامی به ایلام بود.

تونل کبیرکوه از مهمترین پروژه های راه سازی در کشور است که بهره برداری از آن نقش مهمی در توسعه استان ایلام دارد. بنا به گفته مسوولانی استانی این تونل دارای چهار هزار و ۸۰۰ متر طول است که حفاری آن پایان یافته و هم اکنون عملیات لاینیگ و کف برداری آن در حال انجام است. بهره برداری از این تونل، این پروژه در آینده می تواند به عنوان یک کریدور به مرزهای غربی و از مسیرهای مهم عتبات عالیات باشد.

جدول سفرهای مسئولان به استان ها
استان  نام مسئول  محور سخنان  برنامه  های سفر ویژگی طرح‌ها 
اردبیل  سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه برای جمهوری اسلامی ایران امنیت مناطق مرزی، سدها و ابنیه مرزی بسیار مهم و خط قرمز بوده و نباید در جریان مناقشه دو همسایه شمالی آسیبی به آنها وارد شود بازدید از مناطق مرزی استان اردبیل با جمهوری آذربایجان در شهرستان اصلاندوز مغان
تبریز  سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه

جمهوری اسلامی ایران با ارائه طرح ابتکاری به دنبال حل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ است

بازدید از مناطق مرزی خداآفرین

بازدید از وضعیت سدهای خداآفرین و قیزقلعه سی

در این سفر منطقه ای حامل ابتکار جمهوری اسلامی ایران برای حل مسالمت‌آمیز جنگ میان دو همسایه هستیم که در دیدارهایم با مقام های این کشورها به تبیین آن خواهم پرداخت.

کاشان 

سورنا  ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری

رصدخانه ملی ایران اواخر خرداد سال ۱۴۰۰ در شهر کامو از توابع کاشان به بهره‌برداری می‌رسد و یک روند علمی نجوم در کشور شکل خواهد گرفت

رونمایی از نخستین جرثقیل ۵۵ تنی تلسکوپی خاورمیانه، بازدید از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی، طرح رصدخانه ملی و پارک علم و فناوری غیاث‌الدین جمشید کاشانی

رصدخانه کاشان خرداد آینده آماده بهره‌برداری می‌شود

رونمایی از چند دستاورد دانش‌بنیان و کمک به ارتقای فعالیت‌های فناورانه از جمله دستاوردهای این سفر

نخستین جرثقیل ۵۵ تنی تلسکوپی تولید داخل که با هزینه ۳۰۰ میلیارد ریال و بومی‌سازی ۳۰ هزار قطعه در کشور ساخته شده است

تبریز

سعید اوحدی 

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران

ماموریت دیگر فرهنگی بنیاد شهید، ترویج و بسط فرهنگی ایثار و شهادت در سطح جامعه است

در شرایط کنونی کشور حفظ وحدت و انسجام، اصل اساسی بوده است

دیدار با پدر و مادر شهید «علیرضا غریبانی مقدم نژاد»

دیدار با حجت الاسلام مهدی عالی، جانباز و آزاده هشت سال دفاع مقدس

شهرکرد غلام‌رضا پناه معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

تسریع در روند توسعه چهارمحال و بختیاری و ایجاد تحول در این بخش نیازمند حضور سرمایه‌گذاران بومی است

مشکلات مرتبط با واحدهای تولیدی آب معدنی شهرستان کوهرنگ شناسایی و راهکارهای عملیاتی رفع آن ارائه خواهد شد

بررسی موانع و مشکلات توسعه چهارمحال و بختیاری و ارایه روش‌های سرمایه‌گذاری با استفاده از منابع و ظرفیت‌های ملی

دیدار از طرح‌های مختلف کوهرنگ، نواحی صنعتی و شهرک تخصصی آب معدنی دیمه

مشهد 

سردار سرلشکر سید یحیی رحیم صفوی، دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا

سردار احمدعلی گودرزی فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران

سازمان برنامه و بودجه تدوین سند آمایش سرزمین برای سالهای آینده در دست تهیه دارد
 

راه حل اساسی برای رسیدن به توسعه پایدار مناطق مرزی اجرای آمایش سرزمینی در کنار تقویت و آمایش نظامی، انتظامی، سرزمینی و اکولوژیکی منطقه است

 

شرکت در همایش ملی ابعاد نظری و کاربردی توسعه پایدار مناطق مرزی با رویکرد آمایشی در مشهد (طریق ویدئو کنفرانس)

 زنجان 

علی اوسط هاشمی معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی

۳۰ درصد از آموزش‌های دانشگاهی باید در جهت مهارت آموزی تغییر یابد

شرکت در جلسه شورای مهارت استان زنجان

حضور در جلسه شورای هماهنگی اداره های تابعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در زنجان

نشست تخصصی با بخش خصوصی در اتاق بازرگانی زنجان

چابهار  فرشاد نجفی پور معاون وزیر دفاع و مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح بندر چابهار با توسعه زیرساختی و تجهیزاتی به بندری تاثیرگذار و قابل رقابت در منطقه تبدیل شده است  بازدید از زیرساخت‌ها، تجهیزات، اسکله‌ها و فرایند لایروبی طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار
بیرجند  قاسم جان بابایی معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

استان خراسان جنوبی شاهد روند رو به رشد بیماری کرونا است

ستگاه‌های اکسیژن‌ساز مورد نیاز خراسان جنوبی تامین شده است‌ 

بازدید از بخش‌های بیماران کرونایی در بیمارستان‌های ولیعصر (عج) و رازی بیرجند

ارزیابی وضعیت بیماری کرونا در استان و نحوه ارائه خدمات و همچنین دلجویی از کادر خدوم درمان

‌   –

اصفهان 

حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی کشور

با ارایه برنامه منسجم و جامع به دنبال رونق شیمی پارک اصفهان با هدف تهیه مواد شیمیایی مورد نیاز کشور هستیم. بازدید از پروژه گروه صنایع شیمیایی و دارویی شهید مدرس اصفهان که بهمن ماه به بهره برداری می رسد
قزوین 

محمد اسلامی

وزیر راه و شهر سازی

آزادراه آبیک – چرمشهر بخش مهمی از ترافیک ترانزیت شرق و غرب کشور را برطرف خواهد کرد

بازدید از آزادراه در دست احداث آبیک-چرمشهر

بازدید از سه راهی رحیم آباد-دانسفهان، بهسازی تونل و پل شورآب در آوج

بازدید از گردنه سلطان بلاغ و تقاطع غیر همسطح ضیاآباد و بازدید از بافت فرسوده شهر تاکستان 

آزادراه آبیک – چرمشهر بخش مهمی از ترافیک ترانزیت شرق و غرب کشور را برطرف خواهد کرد

ایلام

علی نیکزاد نایب رییس مجلس شورای اسلامی

تونل کبیرکوه از مهمترین پروژه های راه سازی در کشور است که بهره برداری از آن نقش مهمی در توسعه استان ایلام دارد

بازدید از پروژه تونل بزرگ کبیرکوه در شهرستان آبدانان

بازدید از پروژه های شهرستان های آبدانان، دره شهر، دهلران و شرکت در نشست شورای توسعه و برنامه ریزی استان

کاروان افتتاح طرح‌های وزارت نیرو در ایستگاه‌های تهران و هرمزگان

تهران و هرمزگان همزمان با سی‌امین برنامه افتتاح طرح‌های ملی کشور هشتم آبان ماه از طریق ارتباط تصویری میزبان دکتر حسن روحانی رییس جمهوری و دیگر مسوولان بودند تا مردم این ۲ استان شاهد جهشی دیگر در زمینه آب و گازرسانی باشند.

در استان تهران این طرح ها که با سرمایه گذاری ۳ هزار و ۳۴۰ میلیارد تومان به ثمر رسیده است شامل فاز نخست تصفیه‌خانه ششم تهران با چهار هزار و ۸۵۰ میلیارد ریال و سه سامانه رینگ آبرسانی در غرب، شمال‌شرقی و جنوب‌غربی این کلانشهر با چهار هزار و ۹۵۰ میلیارد ریال هزینه است.

در تشریح جزئیات طرح‌هایی که امروز در تهران به بهره برداری رسید این توضیح لازم است که تصفیه‌خانه ششم تهران، بزرگترین تصفیه‌خانه آب کشور است که از سد تنظیمی امیرکبیر با امکان آبرسانی به مناطق گسترش یافته در محدوده شمال و شمال‌غرب به بهره‌برداری رسید و با افتتاح این فاز که ارزش روز آن حدود ۱۵ هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود، ظرفیت تصفیه آب آشامیدنی شهر تهران به میزان ۷.۵ مترمکعب بر ثانیه افزایش یافت.

افتتاح سه سامانه رینگ آبرسانی هم باعث می‌شود تا اهالی غرب تهران از طریق آب تصفیه‌شده سد امیرکبیر در تصفیه‌خانه ششم تهران و اهالی شرق پایتخت از طریق آب تصفیه‌شده سد لار در تصفیه‌خانه‌های چهارم و پنجم از آب آشامیدنی باکیفیت بهره‌مند شوند؛ همچنین مشکل آبرسانی و ارتقای کیفیت آب شرب در محدوده جنوب و جنوب‌غربی شهر و استان تهران نیز رفع می‌شود.

طرح رینگ آبرسانی شهر تهران با هدف ارتباط و اتصال تصفیه‌خانه‌های هفت‌گانه آب تهران، کاهش برداشت از منابع آب زیرزمینی و تعدیل فرونشست زمین در تهران، توزیع عادلانه منابع آب سطحی، از مدار خارج‌شدن ایستگاه‌های پمپاژ آب و کاهش مصرف انرژی در شبکه توزیع آب در حال اجراست و طرح‌های افتتاحی روز جاری در مجموع گام بلندی برای تکمیل این طرح در ماه‌ها و سال‌های آینده به شمار می‌رود.

به گفته حمیدرضا جانباز، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور اجرای رینگ آبرسانی در شهر تهران با محدودیت‌های ترافیکی به سختی اجرا شد تا تهرانی‌ها آب شرب یکسانی داشته باشند. 

مرحله دوم نیروگاه تولید برق ۵۰۰ مگاواتی قشم با ظرفیت ۱۷۰ مگاوات و سرمایه‌گذاری ۱۲۸ میلیون یورو از دیگر طرح هایی بود که هشتم آبان به بهره برداری رسید؛ این نیروگاه سیکل ترکیبی در سه مرحله با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی با هدف ظرفیت تولید روزانه ۵۰۰ مگاوات برق و ۱۰۰ هزار مترمکعب آب شیرین در حال اجراست.

یک توربین این نیروگاه با ظرفیت تولید ۱۷۰ مگاوات برق و اعتبار ۱۸۰ میلیون یورو مرداد امسال آغاز به کارکرد و با فعالیت مرحله دوم این طرح، توان تولید نیروگاه مذکور به ۳۴۰ مگاوات برق رسید؛ مرحله سوم توسعه این طرح، تولید ۱۶۰ مگاوات برق را در دستور کار دارد که ظرفیت تولید را به ۵۰۰ مگاوات رسانده و با اتصال به خط سراسری، بخشی از نیاز استان هرمزگان را  نیز پوشش خواهد داد.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

نه − 3 =