سه شنبه, ۵ تیر ۱۴۰۳ / ۱۰:۳۲:۴۱
دسته بندی: فناوری
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۰

مراکز علمی باید نیازهای داخل کشور را برآورده کنند

دکتر مهدی رحیمی روز دوشنبه در آئین راه‌اندازی قرارگاه علمی بسیج شورای علمی پاکدشت که در پردیس دانشگاهی ابوریحان این شهرستان برگزار شد اظهار داشت: امروز برای رسیدن به مرجعیت علمی باید به تولید علومی پرداخت که کشور در آن مزیت نسبی دارد که این امر با کمک بسیج اساتید دانشگاهی، به عنوان سرمایه‌های اصلی […]



دکتر مهدی رحیمی روز دوشنبه در آئین راه‌اندازی قرارگاه علمی بسیج شورای علمی پاکدشت که در پردیس دانشگاهی ابوریحان این شهرستان برگزار شد اظهار داشت: امروز برای رسیدن به مرجعیت علمی باید به تولید علومی پرداخت که کشور در آن مزیت نسبی دارد که این امر با کمک بسیج اساتید دانشگاهی، به عنوان سرمایه‌های اصلی پیشرفت و توسعه کشور میسر می‌شود.

وی گفت: امروز دشمنان ما در عرصه‌های علوم، روی فناوری‌های جدیدی کار کرده‌اند تا مراکز علمی در مواجهه با آن، با غافلگیری مواجه شوند، که نمونه آن را می‌توان در مقابله با بیماری کرونا مشاهده کرد.

مسئول بسیج عملی، پژوهشی و فناوری کشور با تأکید بر لزوم پیشرفت و توسعه مدیریت بسیجی و جهادی گفت: اگر می‌خواهیم در توسعه علمی قاعده شکنی کنیم، باید به مدیریت بسیجی و جهادی روی آوریم که هر جا به این مدیریت اعتماد کردیم، پیشرفت و پیروزی نصیب کشور شد.

رحیمی با تأکید بر لزوم بسیج تمامی ظرفیت‌های علمی و فناوری کشور گفت: امروز اولویت سازمان بسیج ، به کارگیری از تمامی ظرفیت‌های علمی و فناوری کشور است تا بتوان به واسطه این مهم و برنامه ریزی طراحی شده دردو نفشه راه ۵ ساله، به مرجعیت علمی دست یافت.

وی گفت: برای رسیدن به مرجعیت علمی، باید راه میان‌بر را انتخاب کرده و روی علوم و فناوری‌های مرز شکن کار کنیم.

مسئول بسیج عملی، پژوهشی و فناوری کشور با تقسیم بندی علوم به سطوح مختلف گفت: یکی از سطوح  علمی کشور، علوم وارداتی است که ما آن را تقلید و مصرف می‌کنیم.و دیگر سطح علم، آنهایی است که با طراحی معکوس توانسته‌ایم از آن استفاده کنیم .

وی اظهار داشت: دانشگاه‌های سطح یک کشور، آموزش محور، سطح دو پژوهش محور و سطح سه و نسل جدید، دانش‌بنیان محورند که عمده وظایف علمی آن بر عهده اساتید است.

رحیمی گفت: برای آن که بتوانیم نیاز جامعه را توسط مراکز علمی و دانشگاهی برآورده کنیم، لازم است تا در نظام انتخاب اعضای هیأت علمی ، تجدید نظری صورت گیرد.

وی تأکید کرد: برای برطرف کردن شکاف علمی کشور، باید در تولید علم و فناوری جهش ایجاد کرده و فناوری، نفوذ بیشتری در صنایع داشته باشند.

مسئول بسیج عملی، پژوهشی و فناوری کشور گفت: در جهش تولید نیز باید فعالیت خود را از بازار داخل به سمت صادرات محصولات سوق دهیم، بازار داخلی نمی‌تواند جهشی در تولید ایجاد کند و لااقل باید بتوانیم جمعیت ۶۰۰ میلیون نفری کشورهای حاشیه خود را تحت پوشش قرار دهیم.

وی افزود: بسیج اساتید کشور باید بتواند نسلی تربیت کند که در حوزه‌های مختلف، قدرت مدیریت کشور را داشته باشد ، افرادی متعهد که به درستی تربیت شده و به مسائل و علوم زمانه خود تسلط کافی داشته باشد.
 

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

6 − 2 =