سه شنبه, ۵ تیر ۱۴۰۳ / ۱۰:۱۶:۰۳
دسته بندی: فناوری
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۶

مدل توانمندسازی بنیاد برکت در بیش از ۱۲ هزار روستا پیاده شد

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش، محمد ترکمانه روز شنبه در نشست خبری به مناسبت آغاز پانردهمین سال فعالیت بنیاد برکت افزود: قرار است سال آینده تعداد ۱۲ هزار روستا به ۲۰ هزار روستا برسانیم که حدود ۶۵ درصد جمعیت روستایی تحت پوشش این طرح قرار می گیرد. وی با تاکید بر اینکه ۵۵۰ شهر تحت […]



به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش، محمد ترکمانه روز شنبه در نشست خبری به مناسبت آغاز پانردهمین سال فعالیت بنیاد برکت افزود: قرار است سال آینده تعداد ۱۲ هزار روستا به ۲۰ هزار روستا برسانیم که حدود ۶۵ درصد جمعیت روستایی تحت پوشش این طرح قرار می گیرد.

وی با تاکید بر اینکه ۵۵۰ شهر تحت پوشش این طرح قرار گرفته است، اظهار داشت: طرح اشتعال زایی این مجموعه در ۳۷۰ شهرستان از تمام استان ها اجرا شده است.

ترکمانه گفت: بنیاد برکت کمک کرد با استفاده از ظرفیت های مردمی، افراد توانمند شوند و موضوع اشتغال به سرانجام مطلوب برسد. 

وی افزود: بنیاد برکت بعد از حدود سه سال مطالعه در مدل های مختلف در سراسر جهان برای توانمندسازی به خصوص در مناطق محروم، اقدام به ارایه یک مدل، کرده است.

ترکمانه بیان کرد: اشتعال به خصوص خرد و خانگی در کشور سال ها موضوع مطرح بوده و اقدامات مختلفی انجام شده است.  

وی تعداد کل پروژه در دست اجرا این مجموعه را ۴۸ هزار طرح اعلام کرد و گفت: بیش از ۳۷ هزار پروژه عمرانی در سراسر کشور توسط بنیاد برکت انجام شده است.

مدیرعامل بنیاد برکت خاطرنشان کرد: بخش هایی از این پروژه ها شامل مدرسه، مراکز فرهنگی، آب رسانی، مساجد، مراکز بهداستی و درمانی است که در مناطق محروم سال ها دغدغه بود که این بنیاد با استفاده از ظرفیت مردمی و با حمایت ستاد اجرایی فرمان امام به سرانجام رسانده است.

۱۸۰۰ مدرسه برکت ساخته شد

وی افزود: در حال حاضر بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ مدرسه توسط بنیاد برکت در حال ساخت است که یک هزار و ۸۰۰ مدرسه ساخته شده و بقیه هم تا پایان سال جاری به اتمام می رسد.

ترکمانه ادامه داد: تمرکز بنیاد برکت در شروع فعالیت عمده خود در حوزه زیربنایی و اقتصادی کشور با هدف توانمندسازی اقتصادی در مناطق محروم بوده است.

مدیرعامل بنیاد برکت ادامه داد: تاکنون ۷ میلیون دلار صادرات داشتیم و تمرکز ما بر افزایش صادرات است که برنامه هایی برای این کار در دستور کار داریم. 

ترکمانه ادامه داد: موضوع صادرات چند سالی است مورد توجه قرار گرفته و یک شرکت در این حوزه راه اندازی شده است. تمرکز این شرکت فقط در حوزه صادرات محصولات طرح های خرد و کارکاره های ما خواهد بود.

۴۰ درصد طرح های اشتغال زایی مربوط به زنان است 

وی درباره حمایت از زنان سرپرست خانوار اظهار داشت: تا امروز بیش از ۶ هزار و ۵٠٠ طرح ویژه زنان سرپرست خانوار انجام دادیم. در کل طرح های انجام شده توجه ویژه ای به حوزه بانوان شده و تاکنون حدود ۴٠  درصد از طرح های اشتغالزایی توسط زنان انجام می شود.

اجرای ۷ هزار طرح در حوزه کوله بری و سوخت بری 

ترکمانه کوله بری را یک معضل برای کشور اعلام کرد و گفت: تمرکز ویژه ای در حوزه کولبری انجام شده و اقدام به آموزش، مشورت و ارائه تسهیلات به این افراد شدیم تا اشتغال برای این افراد ایجاد شود.

وی تعداد طرح های اجرا شده برای کوله بران را ۳ هزار و ۵۰۰ هزار طرح اعلام کرد و افزود: تا پایان سال این تعداد به حدود ۵ هزار طرح می رسد.

مدیرعامل بنیاد برکت، معضل دیگر کشور را سوخت بران در استان سیستان و بلوچستان اعلام کرد و افزود: این اتفاق برای سوخت در سیستان و بلوچستان نیز رخ می دهد که چند ماهی است در این حوزه هم ورود کردیم و بنا داریم ٢ هزار طرح در این حوزه فعال کنیم.

وی حمایت از طرح های اشتغال فناورانه و نوآورانه را رویکرد جدید این مجموعه اعلام کرد و گفت: طرح هایی که در این زمینه قرار دارند، مورد حمایت جدی ما قرار می گیرند.

ترکمانه درخصوص حمایت از طرح های دانش بنیان بیان کرد: تا کنون در ۵۶۶ طرح دانش بنیان سرمایه گذاری کردیم.

وی در مورد فعالیت در حوزه نوشته‌ افزار ایرانی نیز گفت: با ایجاد یک شرکت در این حوزه ورود پیدا کردیم  و از ۱۸۰ طرح در این حوزه حمایت می کنیم.

ترکمانه گفت: ٣ هزار و۵٠٠ مسکن ویژه معلولان با حمایت بهزیستی و بنیاد مسکن ساختیم و تحویل خانواده های بیشتر از دو معلول شد. 

وی افزود: برای اشتغال این خانواده ها هم اقدام کردیم و برای خانواده های دارای معلول ٣ هزار طرح اشتغالزایی طراحی شده که مورد استقبال خوب قرار گرفته است.

مدیرعامل بنیاد برکت ادامه داد: همچنین خانواده هایی که کودکان بازمانده از تحصیل دارند به خصوص در مناطق شرقی کشور، حمایت می شوند و ٢ هزار طرح را در این حوزه راه اندازی کردیم.

ترکمانه افزود: در حوزه بنگاه ها از سوی بنیاد برکت تا امروز ٢٧٠ طرح در حوزه اقتصادی کلان ایجاد شده که از بین آن ها ٢٧ هزار شغل به صورت مستقیم به وجود آمده است.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

20 − 8 =