سه شنبه, ۵ تیر ۱۴۰۳ / ۰۹:۲۴:۲۰
دسته بندی: ورزشی
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۴:۱۳

«قانون رودچِنکوف»؛ تازه‌ترین سوءاستفاده ترامپ از واپسین روزهای قدرت

به گزارش فرهنگ سار، قانون مذکور پیش از این از سوی سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) مورد انتقاد قرار گرفته بود. این قانون به واشنگتن این اجازه را می‌دهد تا افراد دخیل در دوپینگ را در رویدادهای جهانی ورزش، هدف تحریم‌های مجرمانه قرار دهد؛ قانونی که ورزشکاران، اسپانسرها و پخش کننده‌های تلویزیونی آمریکایی را […]



به گزارش فرهنگ سار، قانون مذکور پیش از این از سوی سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) مورد انتقاد قرار گرفته بود.

این قانون به واشنگتن این اجازه را می‌دهد تا افراد دخیل در دوپینگ را در رویدادهای جهانی ورزش، هدف تحریم‌های مجرمانه قرار دهد؛ قانونی که ورزشکاران، اسپانسرها و پخش کننده‌های تلویزیونی آمریکایی را نیز شامل می‌شود.

قانون مذکور همچنین مقامات را قادر می‌سازد تا برای خاطیان تا سقف یک میلیون دلار جریمه و حبس تا سقف ۱۰ سال در نظر گرفته و علاوه بر این، به قربانیان چنین اقداماتی، غرامت پرداخت کنند.

این قانون به احترام «گریگوری رودچنکوف» رییس اسبق آزمایشگاه اصلی کنترل دوپینگ مسکو، «قانون رودچنکوف» نامگذاری شده است؛ وی مدعی شده بود که تشکیلاتی سری تحت حمایت دولت روسیه به ورزشکاران برای تامین مواد دوپینگی و پنهان کردن نتایج نمونه گیری‌ها از بازرسان بین المللی کمک می‌کند. روسیه از آن زمان همواره این ادعا را رد کرده است.

رودچنکوف در سال ۲۰۱۶ به آمریکا گریخت و بعدها از سوی مسکو با اتهام راه اندازی یک طرح دوپینگی غیرقانونی مواجه شد.

«اولِگ ماتیستین» وزیر ورزش روسیه در خصوص تصویب قانون مذکور گفت که مسکو نیز همچون نهادهای جهانی ورزش از جمله وادا بر این باور است که قانون رودچنکوف، می‌تواند به «عدم توازن در سیستم کنترل و پیشگیری از دوپینگ بیانجامد.»

ماتیستین در ادامه افزود: این بدان معنا است که یک کشور حق قضاوت را برای خود قائل شده است. نگاه ما به این موضوع منفی است؛ در آینده نزدیک ما باید به این فکر کنیم که چطور ریسک‌های متوجه ورزشکاران روس را به حداقل برسانیم.

وادا نیز ماه گذشته پس از تصویب قانون رودچنکوف در مجلس سنای آمریکا، نگرانی‌های مشابهی را مطرح کرد.

این نهاد جهانی در بیانیه‌ای اعلام کرد: تاکنون سابقه نداشته است که یک کشور در رابطه با تخلفات دوپینگی که خارج از مرزهای ملی آن رخ می‌دهد، ادعای صلاحیت کیفری کند آن هم با قطعیت.

وادا در ادامه اینگونه استنباط کرد که «این قانون با اعمال یک‌جانبه صلاحیت کیفری آمریکا در مورد فعالیت‌های دوپینگی در سطح جهان، مشارکت حیاتی و تعامل مابین ملل را به خطر انداخته و به ورزش پاک آسیب خواهد رساند.»

اتهامات وارد شده توسط رودچنکوف برای محروم کردن ورزشکاران روسیه از چندین رویداد جهانی ورزش مورد استفاده قرار گرفت.

کمیته بین المللی المپیک در سال ۲۰۱۷ کمیته ملی المپیک روسیه را تعلیق کرد؛ تصمیمی که باعث شد تا روس‌ها در المپیک زمستانی برگزار شده در کره جنوبی زیر پرچم بی‌طرف شرکت کنند؛ کمیته المپیک روسیه یک سال بعد باردیگر به عضویت این نهاد جهانی درآمد.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

4 × یک =