چهارشنبه, ۶ تیر ۱۴۰۳ / ۰۴:۲۵:۲۵
دسته بندی: زنان و خانواده
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۷

فعالیت ۴۲ مدیر میانی و ۳۷۸ مدیر پایه زن در خراسان جنوبی

نفیسه نخعی روز چهارشنبه در همایش “زن، عزت نفس و کرامت انسانی” که با حضور استاندار خراسان جنوبی برگزار شد افزود: همچنین در مجموعه استانداری و حوزه‌های تابعه ۲ معاون مدیرکل، یک مشاور زن استاندار، یک نفر معاون فرماندار، چهار بخشدار زن، ۲۴۷ منتخب زن شورای شهری، ۷۶ منتخب زن شورای روستایی و ۷۱ دهیار […]



نفیسه نخعی روز چهارشنبه در همایش “زن، عزت نفس و کرامت انسانی” که با حضور استاندار خراسان جنوبی برگزار شد افزود: همچنین در مجموعه استانداری و حوزه‌های تابعه ۲ معاون مدیرکل، یک مشاور زن استاندار، یک نفر معاون فرماندار، چهار بخشدار زن، ۲۴۷ منتخب زن شورای شهری، ۷۶ منتخب زن شورای روستایی و ۷۱ دهیار زن فعالیت دارند.

وی بیان کرد: استانداری خراسان جنوبی از نظر نیروی زن شاغل در مجموعه استانداری رتبه چهارم کشور را دارد.

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری خراسان جنوبی گفت: براساس آخرین سرشماری از مجموع جمعیت استان، ۳۷۸ هزار و ۹۸۲ نفر را بانوان تشکیل می‌دهند که از این تعداد ۲۲۰ هزار نفر در مناطق شهری و ۱۵۵ هزار نفر نیز در نقاط روستایی هستند.

وی نرخ مشارکت اقتصادی زنان استان را ۱۶.۳ درصد و این نرخ در کشور را ۱۳.۵ درصد اعلام کرد و افزود: نرخ بیکاری زنان استان نیز ۱۷.۷ و نرخ بیکاری زنان کشور ۱۶.۳ درصد است.

نخعی تعداد بانوان شاغل در حوزه‌های اداری استان خراسان جنوبی را ۱۳ هزار و ۴۶۶ نفر ذکر کرد و گفت: از این تعداد ۵ هزار و ۶۱۵ نفر در ادارات شهر بیرجند مشغول فعالیت هستند.

وی با اشاره به فعال بودن ۱۰۵ تعاونی بانوان و ۱۵ تعاونی روستایی حوزه زنان عنوان کرد: همچنین ۲۳۷ صندوق خرد زنان روستایی با عضویت حدود ۱۰ هزار نفر و سرمایه ۱۰ میلیارد تومان در استان فعال است و تعاونی‌های زنان در ثبت جهانی صنعت توبافی روستای خراشاد نقش موثر داشتند.

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری خراسان جنوبی گفت: این استان رتبه دوم صندوق‌های خرد زنان کشور را به خود اختصاص داده و از مجموع ۷ هزار درخواست به ثبت رسیده در سامانه صنعتگران، ۵ هزار و ۵۰ نفر بانوان هستند. 

وی افزود: اکنون ۵۶ زن در حوزه معدن، هفت هزار و ۶۹۸ زن در حوزه خدمات و اصناف و سه زن در حوزه صنعت شاغل هستند.

نخعی تعداد زنان سرپرست خانوار استان را ۲۵ هزار و ۸۷۹ نفر اعلام کرد و افزود: بیش از ۱۸ هزار نفر تحت حمایت کمیته امداد، حدود ۲ هزار نفر زیر پوشش بهزیستی و سایرین مستمری‌بگیر یا بازنشسته نهادهای حمایتی هستند.

وی با بیان اینکه در استان به ازای هر هزار نفر ۸.۷ واقعه ازدواج ثبت شده است اظهار داشت: خراسان جنوبی رتبه دوم کشوری در ازدواج را دارد، در مورد واقعه طلاق نیز به ازای هر هزار نفر ۱.۷ نفر ثبت شده که در این زمینه رتبه ۲۷ کشور را داریم.

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری خراسان جنوبی از وجود ۹ پارک بانوان در استان خبر داد و گفت: چهار پارک نیز در دست احداث بوده و پارک دوم بانوان بیرجند نیازمند اعتبار است.

وی با بیان اینکه ۲۳۸ سازمان مردم‌نهاد در حوزه بانوان استان فعالیت دارد افزود: مهمترین مشکل در حوزه بانوان مربوط به مسایل مالی و اعتباری است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

نخعی با اشاره به نبود اعتبار مشخص برای دفاتر امور بانوان و ضرورت رفع این مشکل گفت: دفتر امور بانوان و خانواده استانداری در راستای رفع مشکلات و آسیب‌ها همچنین اشتغال زنان روستایی، طرح‌هایی ارائه کرده که لازم است به جهت تسریع در روند اجرا ضمن طرح در کارگروه اجتماعی، اعتبار آن تامین شود.

وی بر لزوم اصلاح چارت سازمانی در فرمانداری‌ها تاکید کرد و افزود: در بیشتر فرمانداری‌ها، کارشناس امور بانوان نداریم و مشاوران امور بانوان، انشایی هستند که در کنار کار اصلی خود، امور مشاوره بانوان را نیز متقبل شده‌اند.

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری خراسان جنوبی کمبود پزشک متخصص زنان را از مشکلات حوزه روستایی برشمرد و گفت: در حوزه بهداشت و درمان زنان به‌ویژه در مناطق روستایی و برخی دستگاه‌های پزشکی از جمله ماموگرافی و امور مربوط به زنان مشکلاتی داریم.

وی اضافه کرد: با توجه به آمار قابل توجه بانوان دانش‌آموخته دانشگاهی در استان برای تسهیلات اشتغالزایی با سود کم همچنین بازار فروش محصولات تولیدی بانوان، متقاضیان زیادی به ما مراجعه می‌کنند که نیاز به حمایت داریم.

وی با تشکر از مساعدت‌های صورت گرفته برای برپایی این همایش اظهار امیدواری کرد: با توجه ویژه استاندار، مسایل و مشکلات حوزه زنان و خانواده استان هرچه سریع‌تر مرتفع شود.

همزمان با برگزاری این همایش از بانوان برگزیده جامعه هدف دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی نیز تجلیل و قدردانی شد.

در این مراسم با حضور استاندار خراسان جنوبی از ۲۵ بانوی فرهیخته که توسط دستگاه‌های اجرایی معرفی شده بودند، تقدیر شد.

استانداری، ادارات کل بنیاد شهید و امور ایثارگران، تعاون روستایی، ورزش و جوانان، جهاد کشاورزی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی، دانشگاه بیرجند، فرهنگ و ارشاد اسلامی، کمیته امداد امام خمینی (ره)، آموزش و پرورش، سازمان‌های مردم‌نهاد، بهزیستی، میراث فرهنگی، صنعت، معدن و تجارت و دانشگاه علوم پزشکی از جمله دستگاه‌هایی بودند که بانوان برگزیده جامعه هدف خود را معرفی کردند.

منبع : ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

یک × 2 =