سه شنبه, ۵ تیر ۱۴۰۳ / ۱۰:۰۶:۵۵
دسته بندی: فناوری
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۱

فضاپیمای چین اوایل آذر ماه به فضا می‌رود

به گزارش خبرگزاری شینهوا، انجام ماموریت ارسال این فضا پیما تاکنون چندین بار به تعویق افتاده است، اما دیروز سه شنبه (۲۷ آبان) راکت فضاپیمابر بزرگ «لانگ مارچ‌۵»  از محل نگهداری ‌آن به جایگاه پرتاب در «پایگاه فضایی ون ‌چانگ» در امتداد ساحل «هاینان» چین منتقل شد تا برای نمونه ‌برداری از سطح کره ماه راهی فضا شود. ماموریت فضاپیمای «چانگ‌ ۵» […]



به گزارش خبرگزاری شینهوا، انجام ماموریت ارسال این فضا پیما تاکنون چندین بار به تعویق افتاده است، اما دیروز سه شنبه (۲۷ آبان) راکت فضاپیمابر بزرگ «لانگ مارچ‌۵»  از محل نگهداری ‌آن به جایگاه پرتاب در «پایگاه فضایی ون ‌چانگ» در امتداد ساحل «هاینان» چین منتقل شد تا برای نمونه ‌برداری از سطح کره ماه راهی فضا شود.

ماموریت فضاپیمای «چانگ‌ ۵» که در چهار دهه اخیر برای نخستین بار انجام می‌ شود، اوایل هفته آینده آغاز می ‌شود. در این ماموریت فضایی، کاوشگری بر سطح ماه فرود آمده، از عمق دو متری نمونه ‌برداری می کند و سنگ ‌ها و سایر نمونه ‌ها را برای بررسی و آزمایش‌ های دقیق‌تر به زمین باز خواهد گرداند.

سازمان علوم و فناوری چین اعلام کرد: این ماموریت این یکی از پیچیده ترین و چندوجهی ترین ماموریت های فضایی ما است. این فضاپیما پس از رسیدن به ماه یک لندر (سطح نشین) روی ماه ارسال می کند تا در عمق  ۲ متری ماه حفاری کرده و سنگ و خاک جمع آوری کند. 

سخنگوی سازمان فضایی چین در این باره می گوید: این نخستین ماموریت جمع آوری نمونه از ماه و انتقال آن به زمین با استفاده از فناوری های جدید رباتیک و بدون سرنشین است. مقدمات راه اندازی این ماوریت از اواسط ماه سپتامبر در جریان است. در چهارمین و تقریبا جدیدترین ماموریت راکت لانگ مارچ ۵ که در ماه ژوئیه انجام شد، فضاپیمای Tianwen-۱ Mars به فضا ارسال شد. شکست پرتاب دومین راکت لانگ مارچ ۵ در ژوئیه سال ۲۰۱۷ باعث شد فضاپیمای چانگ ۵ که قرار بود اواخر همان سال پرتاب شود، سه سال به تاخیر بیفتد.

چین در حال حاضر یک ماموریت فضایی در راه مریخ دارد. تابستان گذشته یک کاوشگر چینی راهی این سیاره سرخ شد. سال گذشته نیز فضاپیمای «چانگ‌۴» توانست در سمت پنهان ماه فرود آرامی را تجربه کند.

چین در سال ‌های اخیر در علم فضا پیشرفت چشمگیری داشته است، اما بر اساس قوانین آمریکا، از همکاری ناسا با چین در ایستگاه فضایی بین‌المللی جلوگیری می شود. همین موضوع باعث شده است چین به دنبال ایجاد یک ایستگاه فضایی برای خود باشد.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

سیزده + 16 =