سه شنبه, ۵ تیر ۱۴۰۳ / ۱۰:۲۰:۰۰
دسته بندی: فناوری
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۱

فراخون مرکز صنعتی سازی نانوفناوری کاربردی برای جذب ایده‌های نو

به گزارش روز دوشنبه از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، «مرکز صنعتی‌سازی نانوفناوری کاربردی (ICAN)» با همکاری مجموعه چالش‌های نوآوری و فناوری «Innoten» و با هدف توسعه محصول با استفاده از دستگاه اسپارک پلاسما زینترینگ (SPS)، به دنبال حمایت از طرح‌ها و ایده‌های خلاقانه است. روش اسپارک پلاسما زینترینگ یک روش تحت فشار است که […]



به گزارش روز دوشنبه از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، «مرکز صنعتی‌سازی نانوفناوری کاربردی (ICAN)» با همکاری مجموعه چالش‌های نوآوری و فناوری «Innoten» و با هدف توسعه محصول با استفاده از دستگاه اسپارک پلاسما زینترینگ (SPS)، به دنبال حمایت از طرح‌ها و ایده‌های خلاقانه است.

روش اسپارک پلاسما زینترینگ یک روش تحت فشار است که براساس تخلیه الکتریکی پالس­‌های جریان در فاصله بین ذرات پودر و تولید اسپارک (جرقه) عمل می­‌کند،  زمانی که اسپارک ناشی از تخلیه الکتریکی در محل اتصال یا فاصله بین ذرات پودر ایجاد می‌­شود، حرارت موضعی در ستون تخلیه، باعث افزایش آنی دما تا بیش از ۱۰۰۰ درجه سانتی‌گراد می­‌شود.

این حرارت بالا سبب تبخیر ناخالصی‌­ها و همچنین تبخیر سطحی ذرات پودر در محدوده اسپارک می­‌شود. بلافاصله پس از این ناحیه تبخیر، یک منطقه ذوب سطحی ایجاد می‌شود. این نواحی ذوب سطحی از طریق جریان الکترون­‌ها (در طی زمان وصل جریان) و ایجاد خلأ (در طی زمان قطع جریان) به سمت هم کشیده شده و ناحیه گلویی را تشکیل می­‌دهند.

این تکنولوژی کاربردهای زیادی در حوزه‌های مختلف مانند صنایع دفاع، خودروسازی، هوافضا، الکترونیک و اپتیک، بیومواد، انرژی دارد که نیازمند قطعات با چگالی بسیار بالا (نزدیک به چگالی تئوری) و یا قطعات بسیار مستحکم با تخلخل کنترل شده است.

آیکن از علاقه‌مندان دعوت کرد تا با ارسال طرح‌های پیشنهادی خود از فرصت همکاری با مرکز صنعتی‌سازی نانوفناوری کاربردی و استفاده از زیرساخت‌های این مجموعه به منظور تجاری سازی محصول مورد نظر ‌به همراه اعطای ۵۰ میلیون ریال جایزه نقدی به سه طرح برگزیده بهره‌مند شوند.

فراهم‌آوردن فضای کار و تحقیقات،  تامین تجهیزات و دستگاه موردنیاز اجرای طرح، از مقیاس آزمایشگاهی تا نیمه‌صنعتی،  تامین مواد اولیه،  تخصیص گرنت شبکه آزمایشگاهی به‌منظور انجام تست‌ها و آنالیزهای ارزیابی عملکرد، همراهی با فرد توسعه‌­دهنده تا مرحله تجاری­‌سازی محصول، بهره‌­مندی از مشاوره­‌های تخصصی راه‌­اندازی کسب و کار و خدمات کریدور خدمات فناوری تا بازار از جمله حمایت‌های آیکن به شمار می‌رود.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

8 + پانزده =