چهارشنبه, ۶ تیر ۱۴۰۳ / ۰۸:۳۱:۱۶
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۹

طرح‌های فصلی کتاب؛ چاره‌ای برای اقتصاد کرونازده ناشران و کتابفروشان

به گزارش خبرنگار فرهنگی فرهنگ سار، تابستانه کتاب ۱۴۰۰، امروز با ثبت نام کتابفروشان روند برگزاری خود را آغاز کرد، طرحی که برای حمایت از کتابفروشان و ناشران برگزار می‌شود و در دوران کرونا، حمایت ارزشمندی از اهالی کتاب و نشر است. طرح‌های فصلی از آغاز  از نخستین دوره برگزاری طرح‌های فصلی، این برنامه برای […]



به گزارش خبرنگار فرهنگی فرهنگ سار، تابستانه کتاب ۱۴۰۰، امروز با ثبت نام کتابفروشان روند برگزاری خود را آغاز کرد، طرحی که برای حمایت از کتابفروشان و ناشران برگزار می‌شود و در دوران کرونا، حمایت ارزشمندی از اهالی کتاب و نشر است.

طرح‌های فصلی از آغاز

 از نخستین دوره برگزاری طرح‌های فصلی، این برنامه برای ارائه یارانه مستقیم به مخاطبان کتاب و کتابفروشان صورت گرفته است، طرحی که هر سال دو دوره آن برگزار می‌شد اما پس از مشکلاتی که کرونا ایجاد کرد و تعطیلی هایی که برای نمایشگاه ها و کتابفروشی‌ها در نظر گرفته شد، این طرح‌ها در هر فصل یک بار برگزار شده و بودجه آن افزایش چشمگیری داشت.

این دوره از طرح که آخرین دوره آن در دوران وزارت سیدعباس صالحی و دولت دوازدهم خواهد بود، روندی چون همیشه را در پیش گرفته است، چارچوبی که به قول معاون خانه کتاب و ادبیات ایران، اکنون به ثبات رسیده و نیازی به تغییر در کلیات ندارد. 

آزاده نظربلند در این باره گفته است: تجربه ما در برگزاری طرح های فصلی، چارچوبی را مشخص کرده است که تاکنون به خوبی جواب داده است، شاید نیاز نباشد شرایط کلی برگزاری طرح را تغییر دهیم، با توجه این که این امکان فراهم شد و نمایشگاه مجازی کتاب را داشتیم، تجربیاتی را به کار ما افزوده است که بتوانیم تغییرات جزیی ایجاد کنیم.

ثبت نام آغاز شد

حالا بر اساس اعلام خانه کتاب و ادبیات ایران، ثبت‌نام کتابفروشی‌ها در طرح «تابستانه کتاب ۱۴۰۰» از سه شنبه (بیست‌ونهم تیرماه ۱۴۰۰) در سراسر کشور آغاز می‌شود. از این‌رو کتابفروشی‌های سراسر کشور می‌توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی طرح‌های فصلی، نسبت به ثبت‌نام در این دوره از طرح‌های توزیع یارانه کتاب از طریق کتابفروشی‌ها (طرح‌های فصلی فروش کتاب) اقدام کنند. کتابفروشی‌های مشارکت‌کننده در طرح‌های پیشین توزیع یارانه کتاب از طریق کتابفروشی‌ها (طرح‌های فصلی فروش کتاب)، برای شرکت در «تابستانه کتاب ۱۴۰۰» نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند و کافی است با مراجعه به پنل کاربری خود، شرایط شرکت در طرح را تایید و اطلاعات خود را ویرایش و کنترل کنند.

افزایش ۵۰ درصدی بودجه، قولی که معاون فرهنگی وزیر داده بود

با فراگیرتر شدن طرح‌های فصلی و آشنایی خریداران کتاب افزایش بودجه نیز روی داده است، این طرح در دوره‌های نخست، با حدود ۱۰۰ کتاب فروشی برگزار می‌شد و اکنون حدود ۹۰۰ کتابفروشی از سراسر کشور در این طرح شرکت می کنند و خریداران طرح نیز بیشتر شده است. گستردگی طرح و تعدد دوره های برگزاری آن موجب شده یارانه طرح بر اساس همین شرکت کنندگان و خریداران پیش بینی شود.
به همین دلیل بنا بر قولی که محسن جوادی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داده بود، هجدهمین دوره طرح توزیع یارانه کتاب از طریق کتابفروشی‌ها با افزایش ۵۰ درصدی اعتبار همراه است؛ بر همین اساس نیز سقف مجاز خرید برای هر خریدار که در طرح پیشین ۲۰۰ هزارتومان بود، در «تابستانه کتاب ۱۴۰۰» به مبلغ ۳۰۰ هزارتومان افزایش می‌یابد. 
هجدهمین دوره طرح توزیع یارانه کتاب از طریق کتابفروشی‌ها (طرح‌های فصلی فروش کتاب) با عنوان «تابستانه کتاب ۱۴۰۰» از نهم تا پانزدهم مردادماه در کتابفروشی‌های عضو طرح سراسر کشور برگزار می‌شود؛ همچنین مطالبات کتابفروشی‌های عضو طرح «بهارانه کتاب ۱۴۰۰» نیز تا پیش از آغاز طرح تابستانه کتاب پرداخت خواهد شد.

طرح‌های فصلی فروش کتاب

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سال ۱۳۹۴ برای هدفمندکردن یارانه نشر طرح های فصلی فروش کتاب را آغاز کرد؛ در این طرح ها کتابفروشی ها می توانند روی فروش کتاب به خریداران تخفیف بدهند و مبلغ تخفیف داده شده را از وزارت خانه دریافت کنند.

در این طرح ها که با نام طرح های فروش فصلی مشهور شده اند، کتابفروشی هایی که شرایط لازم را داشته باشند، پس از ثبت نام، می توانند کتاب های خود را که با شرایط تعیین شده مطابقت داشته باشند به خریداران بفروشند. پاییزه کتاب ۹۹، پانزدهمین دوره از طرح‌های فصلی فروش کتاب، با هدف حمایت از کتابفروشان در آبان ماه برگزار شد.

این طرح ها از جمله مزیت هایی است که کتابفروشان حضور آن را در ایام رکود فروش کتاب در همه‌گیری کووید ۱۹ ضروری می دانند.

طرح بهارانه کتاب ۱۴۰۰ از ۱۷ خردادماه جاری در کتابفروشی‌های سراسر کشور آغاز و به مدت یک هفته ادامه می یابد. تاکنون بیش از ۱۶ طرح فصلی کتاب برگزار شده که درآخرین دوره ۹۳۶ کتابفروشی از سراسر کشور در این طرح مشارکت فعال داشته اند.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

19 − 13 =