چهارشنبه, ۶ تیر ۱۴۰۳ / ۰۵:۴۲:۲۹
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۱

ضرورت نظارت بر هیئت‌های عزاداری تا پایان ماه صفر

به گزارش خبرنگار معارف فرهنگ سار معاون سازمان تبلیغات اسلامی روز سه شنبه ۱۸ شهریور با ارائه گزارشی اعلام کرد که هیئت های عزاداری در دهه اول محرم توانستند به میزان ۹۴ درصد شیوه نامه‌های ستاد ملی مقابله با کرونا را رعایت کنند و رهبر معظم انقلاب نیز برپایی مراسم سوگواری مردم در دهه اول محرم […]



به گزارش خبرنگار معارف فرهنگ سار معاون سازمان تبلیغات اسلامی روز سه شنبه ۱۸ شهریور با ارائه گزارشی اعلام کرد که هیئت های عزاداری در دهه اول محرم توانستند به میزان ۹۴ درصد شیوه نامه‌های ستاد ملی مقابله با کرونا را رعایت کنند و رهبر معظم انقلاب نیز برپایی مراسم سوگواری مردم در دهه اول محرم را پدیده‌ای ماندگار در تاریخ کشور دانستند.

شیوه نامه های ستاد ملی مقابله با کرونا بر رعایت نکات بهداشتی در طول عزاداری های محرم و صفر تاکید دارد و اکنون که دهه دوم محرم را پشت سر می گذاریم، شاهد رعایت نشدن نکات بهداشتی در برخی هیئت های عزاداری هستیم.

از جمله هیئتی که از ۱۵ شهریور به مدت پنج شب برگزاری مراسمی را اعلام کرد. و در برگزاری این فرایند در هنگام ورود عزاداران، ماسک توزیع می شود و ضدعفونی دست ها هم صورت می گیرد اما وقتی وارد حسینیه می شوید از فاصله گذاری اجتماعی خبری نیست.

یکی از عزاداران درباره میزان رعایت فاصله اجتماعی به خبرنگار فرهنگ سار گفت: الان که زمان شروع مجلس است، مقداری فاصله گذاری رعایت می شود ولی در ساعت پایانی حتی تا ورودی حسینیه جمعیت در کنار هم می نشیند.

در قسمت خواهران نیز وضعیت مناسبی دیده نمی شود، به گونه ای که بسیاری از خانم ها ماسک نزده و فاصله گذاری هم رعایت نمی شود. از طرف دیگر پنجره های قسمت زنانه نیز بسته است و احتمال انتقال ویروس وجود دارد.

اگر شما هم به این مجلس آمدید و با چای در لیوان های یک بار مصرف از شما پذیرایی کردند، تعجب نکنید. همچنین شروع این مراسم از ساعت ۲۱:۳۰ دقیقه اعلام شده ولی تا پاسی از شب یعنی ساعت ۱۲ ادامه دارد.

اگرچه مسئولیت رعایت نکات بهداشتی در هیئت های عزاداری به عهده مسئولان برگزاری مراسم است ولی نقش سخنرانان و مداحان را نمی توان انکار کرد. اگر سخنران یا مداح شاهد رعایت نشدن شیوه نامه های بهداشتی در جلسه ای باشد، می تواند با تذکر و یا حتی ترک مراسم به جلوگیری از شیوع ویروس کرونا کمک کند.   

با این حال بسیاری از هیئت های عزاداری معتقدند باید همچنان اصول بهداشتی را رعایت کنند و مسئولان مربوطه نیز موظف به نظارت و بازرسی هستند.

محمد اکبری مسئول یکی از هیات های عزاداری گفت: برنامه های این هیئت از امشب (چهارشنبه) با رعایت شیوه نامه های بهداشتی آغاز می شود. یعنی افراد زیر ۱۵ سال و بالای ۷۵ سال اجازه ورود ندارند؛ هیچگونه پذیرایی بویژه شام نداریم، فاصله دومتری را رعایت می کنیم، تونل ضدعفونی تهیه کرده ایم و ماسک نیز بین عزاداران توزیع می شود.

وی افزود: به دلیل محدودیت های موجود برای خانم ها مراسم نداریم و با گذاشتن صندلی فاصله گذاری اجتماعی را رعایت می کنیم.

اگرچه شور و حرارت هیئت های مذهبی برای عزاداری سیدالشهدا (ع) دردهه اول محرم دیده می شود ولی برخی از هیئت ها به ویژه هیئت های پرجمعیت و شاخص برنامه های ویژه ای را برای دهه های دوم و سوم و همچنین مناسبت های ماه صفر در نظر می گیرند که نظارت بر نحوه برگزاری این هیئت ها از سوی مسئولان مربوطه ضروری است تا مبادا افزایش بیماران ناشی از این برنامه ها در روزهای آینده، شیرینی پیام رهبر معظم انقلاب را برای ماندگاری محرم امسال تلخ کند.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

19 − 14 =