چهارشنبه, ۶ تیر ۱۴۰۳ / ۰۴:۱۸:۳۰
دسته بندی: اقتصادی
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۰

ضرورت طرح غرامت سانحه آنتونف طبس در مذاکرات فعلی وزارت خارجه ایران با اوکراین

کارشناس حقوقی حمل و نقل هوایی گفت: با توجه به اینکه در سانحه آنتونف مسیر طبس، مشکل طراحی هواپیما یکی از عوامل بروز سانحه بود و اوکراین هم این موضوع را پذیرفت، سازمان هواپیمای با همکاری وزارت خارجه، اکنون غرامت آن سانحه را در جلسات اخیر درباره سانحه بوئینگ اوکراینی مطرح کند.



یک کارشناس حقوقی حمل و نقل هوایی در گفت‌‌وگو با خبرنگار اقتصادی فرهنگ سار، اظهار داشت: چندی پیش در خبرها آمد که معاون حقوقی وزارت امور خارجه جهت مذاکره با مقامات اوکراین در خصوص سانحه هواپیمایی اوکراینی وارد کیف شد؛ پس از آن‌ وزارت خارجه اوکراین اعلام کرد که دنبال گرفتن حداکثر غرامت از ایران است؛ حال این سؤال مطرح می‌شود که آیا ایران می‌توانست در این مذاکرات دست بالا را داشته باشد؟ پاسخ این سوال مثبت است.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۳ یک فروند هواپیمای آنتونف ۱۴۰ در تهران دچار سانحه شد، تلاش کمیسیون بررسی آن سانحه ثابت کرد که دلیل وقوع سانحه، مشکل طراحی در موتور و همچنین اشتباهات کتاب‌های عملیاتی هواپیمایی بوده است؛ بخش زیادی از نظریه کمسیون بررسی سانحه ایران، توسط نهاد بررسی سانحه کشور روسیه و کشورهای مشترک المنافع تایید شد.

وی گفت: اما کشور اوکراین با همکاری برخی عوامل داخلی و شرکت‌ها سعی کردند خلبان را عامل اصلی وقوع آن سانحه معرفی کنند، با این حال نهایتا کشور اوکراین نیز در نهایت پذیرفت که هواپیما مشکل طراحی داشته است.

وی بیان کرد: این سانحه با توجه به سرمایه‌گذاری وسیع کشور در خصوص ساخت هواپیماهای آنتونف، زیان هنگفتی را به کشور وارد کرد.

وی تأکید کرد: جا داشت که سازمان هواپیمایی کشوری با همکاری وزارت امور خارجه، اکنون غرامت آن سانحه را نیز مطرح می‌کردند تا تیم ایرانی در مذاکرات کمی در جایگاه بهتری قرار مى‌گرفت.

وی گفت: اما افسوس که نه تنها این کار توسط سازمان هواپیمایی کشوری انجام نگرفت بلکه مدیر دفتر بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری در اقدامی عجیب گزارش کمسیون بررسی آن سانحه را تحریف و در نامه‌ای به دادگاه بدوی عامل وقوع سانحه را «خطای خلبان» اعلام کرد.

وی ادامه داد: اگرچه با شکایت نماینده دادستان، هم اکنون برای نامبرده قرار مجرمیت به دلیل گزارش خلاف واقع صادر شده است اما وی ‌ کماکان مدیر دفتر بررسی سانحه سازمان هواپیمایی است و طبیعتا نمی توان از وی و مدیران ارشد سازمان هواپیمایی کشوری انتظار کمک به وزارت امور خارجه را داشت.

وی بیان کرد: امید است قوه قضائیه پیرو اقدامات قبلی خود در آن پرونده که موجب کشف حقایق شد به این موضوع نیز ورود کرده تا با کمک به وزارت امور خارجه، نمایندگان ایران در مذاکرات امروز بتواند از غرامت سانحه آنتونف ۱۴۰ نیز صحبت  کنند و عملا در جایگاه بهتری در مذاکرات قرار گیرند.

به گزارش فرهنگ سار حدود ساعت ۹ صبح روز یک‌شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۳ بود که هواپیمای آنتونف ۱۴۰ ‌با شماره پرواز ۵۹۱۶ متعلق به شرکت هواپیمایی سپاهان، پس از پرواز از فرودگاه مهرآباد و خروج از انتهای باند این فرودگاه، در حوالی شهرک فرهنگیان سقوط کرد‌.

ظاهراً در این پرواز، پس از آنکه هواپیما یک موتور خود را از دست می‌دهد، خلبان تلاش می‌کند با کمک قدرت پیشرانه موتور باقی‌مانده و با کمک قدرت باد، هواپیما را مانند کایت هدایت کند و به زمین برساند اما قدرت تنها ‌موتور باقیمانده این هواپیما اجازه ادامه این روند را به او نداد و هواپیما‌ با کابل فشار قوی برق برخورد کرد و به جدا شدن دم هواپیما و انفجار باک منتهی شد؛ به دلیل آنکه زمان زیادی از آغاز پرواز نگذشته بوده، بنزین زیادی در بال‌های هواپیما ذخیره شده بود که شدت انفجار را افزایش داد.

قطعاً در این سانحه نمی‌توان خلبان پرواز را مقصر اصلی اعلام کرد زیرا خلبان این پرواز‌ از بازنشسته‌های نیروی هوایی ارتش‌ بوده و حدود ۴۰ سال تجربه کار خلبانی داشته است؛ وی سعی کرده بود با استفاده از قدرت پیشرانه موتور و بکارگیری توان خود در گام اول مسیر پرواز را از روی واحد‌های مسکونی دور کند و سپس اقدام به فرود داشته باشد اما یک موتور آنتونف ۱۴۰ یا همان ایران ۱۴۰ به تنهایی توان کنترل هواپیما را نداشت‌ و فرامین اجرا نشد که به وقوع سانحه انجامید.

در این حادثه متأسفانه ۴۰ نفر از سرنشینان هواپیما جان باختند و هشت نفر مصدوم شدند.

انتهای پیام/


منبع: فارس

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

سه × 4 =