دوشنبه, ۱۱ تیر ۱۴۰۳ / ۰۷:۲۲:۲۶
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۹:۵۲

شور عاطفه‌ها نمادی از نیکی و همدلی

فرهنگ غنی ایرانی – اسلامی همواره یکی از فرهنگ های تمدن ساز بشری در خصوص نوعدوستی و کمک به نیازمندان بوده است و مردم در موقعیت های مختلف به صورت خودجوش در برنامه های کمک رسانی و انجام امور خیر در زمینه های مختلف عملکرد درخشانی از خود نشان داده اند. مردم در هر حادثه ناگوار […]



فرهنگ غنی ایرانی – اسلامی همواره یکی از فرهنگ های تمدن ساز بشری در خصوص نوعدوستی و کمک به نیازمندان بوده است و مردم در موقعیت های مختلف به صورت خودجوش در برنامه های کمک رسانی و انجام امور خیر در زمینه های مختلف عملکرد درخشانی از خود نشان داده اند.

مردم در هر حادثه ناگوار و تهدید با حضور همدلانه و ایثارگرانه مردم به دور از قشر بندی اجتماعی و سیاسی مشارکت داشته اند و رسانه ها نیز بارها صحنه های زیبایی از این حس زیبای نوعدوستی را در قالب دوربین و خبری به نمایش گذاشتند.

امسال به سبب شرایط حاکم بر جامعه به دلیل شیوع ویروس کرونا و توسعه آموزش مجازی، برنامه شورعاطفه‌ها با هدف جمع‌آوری ملزومات آموزش غیرحضوری برای دانش‌آموزان بی بضاعت برگزار می‌شود. برنامه ” شور عاطفه‌ها با هدف تامین مایحتاج تحصیلی دانش آموزان تحت حمایت با اولویت ” ملزومات آموزش غیرحضوری ” در استان ها از جمله ایران کوچک اجرایی شده است.مرحله سوم کمک‌های مردمی آسیب دیدگان کرونا با توجه به آغاز سال تحصیلی به سمت تامین نیاز دانش آموزان بی بضاعت سوق داده شده است.

در این برنامه، تهیه نوشت افزار و گوشی هوشمند به منظور حضور در کلاس های درس مجازی برای دانش آموزان نیازمند  دراولویت کمک های مردمی قراردارد.کمک به نیازمندان البته نباید محدود به زمان و مناسبت خاصی باشد بلکه این مهم باید همواره مورد توجه و دغدغه خیران و مومنان قرار بگیرد.

پس از فرمان مقام معظم رهبری در خصوص اجرای رزمایش های همدلی و مواسات و کمک‌های مومنانه به منظور کمک به آسیب دیدگان کرونا شاهد راه اندازی نهضت و حرکت بزرگی دراین زمینه در شهرهای مختلف کشور از جمله استان البرز بودیم که این حرکت درسال تحصیلی جدید به سمت حمایت از دانش آموزان نیازمند هدایت شد.

کمک به همنوعان

روانشناس البرزی گفت: دستگیری از محرومان و کمک به نیازمندان از توصیه های دین مبین اسلام و مورد سفارش پیامبر گرامی اسلام (ص) و ائمه اطهار (ع) بوده است.

دکتر یونس جاوید نسب با اشاره به اینکه کمک به همنوعان و نیازمندان یک تکلیف شرعی و دینی است، افزود: کمک به نیازمندان البته نباید محدود به زمان و مناسبت خاصی باشد بلکه این مهم باید همواره مورد توجه و دغدغه خیران و مومنان قرار بگیرد.

وی توجه به عزت نفس نیازمندان حین اهدای کمک های مردمی را ضروی دانست و خاطرنشان کرد: توزیع کمک های مردمی باید به گونه ای باشد که کرامت و عزت نفس نیازمندان دچار آسیب و خدشه نشود.

وی بیان داشت: درشرایط سخت فعلی معیشت و وضعیت آموزشی عده ای ازخانواده ها دچار تنگنا شده است که وظیفه شرعی ما ایجاب می کند برای حمایت از اقشار ضعیف و نیازمند هر کاری که از دستمان برمی آید، انجام دهیم.

جاوید نسب ادامه داد: شورعاطفه ها درآموزش و پرورش آماده است سال تحصیلی که همراه با شور و شعور حسینی بار دیگر شاهد مشارکت کمک های مردمی به دانش آموزان نیازمند باشد.

وی تصریح کرد: یکی از نیازهای محرومان در حوزه تحصیل، ارتقای سطح علمی و حضور شایسته‌تر در جامعه است که اگر به این نیاز توجه شود یکی از مهمترین بسترهای محرومیت زدایی فراهم می‌شود.

روانشناس البرزی اضافه کرد: شاید این جمله را بارها شنیده باشیم که همیشه از هر دستی بدهی، از همان دست پس می‌گیری به ویژه در کمک به دیگران این جمله معروف بیشتر مصداق پیدا می‌کند تا جایی که گفته شده است که کمک به دیگران با سلامت روانشناختی و جسمانی ارتباط مستقیمی وجود دارد.

وی یادآورشد: بی شک بسیاری ازما انسان‌ها به خصوص در شرایط شیوع کرونا و بد شدن وضعیت اقتصادی، آنقدر درگیر مشکلات مالی و به تبع آن، دچار اضطراب و نگرانی در زندگی خود شدیم که شاید اصلا به فکر کمک به دیگران دراین شرایط سخت نیفتادیم یا اگر هم در ذهنمان خطور کرد، بلافاصله با خود گفتیم که در یک زمان دیگری که وضعمان بهتر شد، با آرامش بیشتری، کار خوبی برای کسی که نیازمند است انجام خواهیم داد، اما آموزه‌های دینی ‌مان دقیقا برعکس آن تصوراتمان، تأکید دارد که در اوج فشارها باید به همنوع خود کمک کنیم.

جاوید نسب تاکید کرد: امسال دراین وضعیت کرونایی که بیشترکلاس های درس در بستر شاد برگزار می شود می طلبد والدین دانش آموزان و فرهنگیان دست در دست هم دهند تا طرح “هر مدرسه یک تبلت” را برای کمک به دانش آموزان نیازمند

عملیاتی کنند.

روحیه بسیجی وار

مسوول بسیج دانش آموزی استان البرز نیز گفت: بسیاری از مشکلات را می توان با روحیه  و تفکر بسیجی داشتن و همچنین  با نگاه احسان ورزی برطرف کرد.

سید جلیل موسوی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب در ماه شعبان بر اجرای طرح مواسات در جامعه اسلامی برای کاهش مشکلات آسیب‌دیدگان ازشیوع بیماری کرونا تاکید فرمودند، افزود: عمل به فرمایش ایشان تا زمانی که این بیماری شایع است، باید تداوم داشته باشد تا بخشی از نیازهای خانواده های نیازمند تامین شود.

وی بیان داشت: عده زیادی به خاطر شیوع بیماری کرونا با تنگی معیشت مواجه شده‌اند که باید با همراهی همه مردم به آنان کمک کرد. با توجه به برنامه شور عاطفه ها در آغاز سال تحصیلی ، کمک های مومنانه نیز به این سمت هدایت شده است تا با مشارکت نیکوکاران زمینه آموزش غیرمجازی برای دانش آموزانی که تجهیزات آموزشی هوشمند ندارند، بوجود آید.

چشم انتظاری ۶ هزار دانش آموز

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش البرزگفت: ۶ هزار دانش آموز این استان برای درس خواندن در شبکه شاد فاقد تجهیزات آموزشی هوشمند از جمله تبلت دانش آموزی هستند.

فرشته فهمیده با اشاره به اینکه پویش شورعاطفه ها در فضای مجازی ویژه مدارس با شعار” هر مدرسه یک پایگاه همدلی” در استان البرزدرحال اجراست، افزود: این پویش به منظور تحقق دستورات دین مبین اسلام و ترویج فرهنگ انفاق و نوعدوستی  و ضرورت مشارکت فعال در مواجهه با نیازهای فوری و عمومی جامعه و با هدف کمک به دانش آموزان نیازمند و تامین مایحتاج تحصیل آنان با مشارکت مرکز نیکوکاری فرهنگیان و کمیته امداد امام خمینی (ره) اجرایی شده است.

وی تصریح کرد: مشارکت دانش آموزان، اولیا ،فرهنگیان و خیرین در این  اقدام خداپسندانه با اهدا کمک های نقدی و غیر نقدی در واقع پیام دین محوری، کمک به دیگران ، مهرورزی و زبان شکر گفتن از خداوند به خاطر همه نعمت هایی که به ما عطا کرده را درجامعه انتشارو ترویج می کنند.

فهمیده ادامه داد: در این پویش شماره حساب ۰۱۱۰۷۶۹۷۴۹۰۰۱ با شناسه پرداخت ۶۸۲۸۲۵۴۶۴ و شماره کارت مجازی ۶۰۳۷۹۹۷۹۲۹۷۰۰۴۵۹ به نام مرکز نیکوکاری فرهنگیان استان البرز برای اهدای کمک های نقدی در نظرگرفته شده است.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش البرز، افزود: با توجه به وضعیت کرونایی، آموزش دانش آموزان دراین استان به صورت حضوری و غیرحضوری است .

شور عاطفه ها هشتم  مهر همزمان با سراسر کشور در استان البرز با شعار” نیازشان واقعی است ” برگزار می شود که در این برنامه فرهنگی همه دانش آموزانی که تجهیزات آموزشی هوشمند ندارند، چشم انتظار دست های مهربان مردم درحمایت از دانش آموزان نیازمند هستند.

استان البرز ۵۰۰ هزار دانش آموز دارد که ۲۶ هزار آن درطول سال نیاز به حمایت تحصیلی دارند.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

پانزده + سه =