دوشنبه, ۱۱ تیر ۱۴۰۳ / ۰۵:۳۳:۳۱
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۹

شهروندان شیراز: با وجود تنگنای معیشت به‌محدودیت‌های کرونا پایبندیم

استان فارس جزو استان‌هایی است که مردم آن از ابتدا همراهی بسیاری خوبی را در زمینه رعایت  شیوه نامه های  بهداشتی و محدودیت‌های ابلاغ شده از سوی ستاد مدیریت بیماری کرونا داشتند و فارس رتبه نخست کشور را در این زمینه به خود اختصاص داد. اما روند همه گیر شدن ویروس کرونا شرایط را برای بسیاری […]



استان فارس جزو استان‌هایی است که مردم آن از ابتدا همراهی بسیاری خوبی را در زمینه رعایت  شیوه نامه های  بهداشتی و محدودیت‌های ابلاغ شده از سوی ستاد مدیریت بیماری کرونا داشتند و فارس رتبه نخست کشور را در این زمینه به خود اختصاص داد.

اما روند همه گیر شدن ویروس کرونا شرایط را برای بسیاری از فعالیت‌ها سخت‌تر کرد و همین مساله باعث شد تا دولت یک طرح جامع برای اعمال محدودیت‌ها با سطح‌بندی شهرها به مناطق قرمز، نارنجی و زرد تدوین و زمان آغاز آن را یکم آذرماه ۹۹ اعلام کند.

بر اساس این طرح شهرستانهای کشور بر اساس میزان بار بیماری کرونا و بستری در بیمارستان به سه سطح قرمز، نارنجی و زرد تقسیم می شود، سطح سه یا قرمز بیشترین میزان محدودیت را دارد و سطح دو یا نارنجی محدودیت های کمتری دارد و میزان اعمال محدویت ها در شهرهای دارای سطح یک یا زرد کمتر است.

هدف اصلی از اعمال این محدودیت ها تعطیلی مشاغل نیست بلکه کاهش بار بیماری است، بر این اساس در شهرستانهای قرمز یا دارای سطح سه به جز مشاغل ضروری در اموری که مایحتاج ضروری مردم و مسایل ایمنی و سلامت مربوط می‌شود همه مشاغل تعطیل می‌شوند.

همچنین در شهرستانهایی با وضعیت نارنجی یا سطح هشدار دو مشاعل سطح سه و چهار، تعطیل خواهند بود.

بر اساس این مصوبه، تعطیلی ها فقط شامل مشاغل و کسب و کارها نیست و شامل، مدارس، آموزشگاهها، دانشگاهها و مراسم فرهنگی و مذهبی نیز می شود و در سطوح هشدار یک، دو و سه آموزش ها و مدارس غیر حضوری است و برای دانشگاهها و مراسم مذهبی و فرهنگی نیز فعلا به مدت دو هفته محدودیت ایجاد می‌شود.

در خانه می‌مانیم
خبرنگار فرهنگ سار برای کسب نظر مردم در زمینه اجرای طرح جامع محدودیت‌های کرونایی به سراغ تعدادی از شهروندان و کسبه و بازاریان شیراز رفت که همه آنان با استقبال از این طرح تاکید کردند برای حفظ سلامت خود و رهایی از این ویروس منحوس در خانه می‌مانیم و با ستاد ملی و استانی مدیریت بیماری کرونا در این زمینه همکاری می‌کنیم.

تبعیت از محدودیت‌ها و رخت بستن کرونا
یکی از شهروندان شیرازی در خیابان زند شیراز به خبرنگار فرهنگ سار گفت: به اعتقاد من اگر همه مردم برای مدتی در خانه بمانند و محدودیت‌ها را به درستی اجرا کنند، کرونا هرچه سریعتر از این مرز و بوم رخت خواهد بست.

محسن رضایی افزود: همه ما این روزها به دلیل بیماری کرونا با تنگناهای اقتصادی و دشواری‌های زیادی روبرو هستیم اما اگر می‌خواهیم از این شرایط رهایی پیدا کنیم و به روال عادی زندگی بازگردیم قطعا باید بدون و کم و کسر محدودیت‌ها را اجرا کنیم.

وی ادامه داد: اگر محدودیت‌های اجرا شده در اسفندماه و فروردین‌ماه یک ماه دیگر تداوم پیدا کرده بود شاید کرونا را تا کنون شکست داده بودیم.

این شهروند شیرازی بیان کرد: به نوبه خودم اعلام می‌کنم در خانه می‌مانم و با محدودیت‌های اعمال شده از سوی ستاد ملی و استانی مدیریت بیماری کرونا همراهی می‌کنم.

اجرای محدودیت‌ها و امید به بازگشت به روزهای پررونق اقتصادی 
مدیر یکی از واحدهای صنفی خیابان ستارخان شیراز نیز که پس از ساعت ۱۸ در حالی که باید فعالیت خود را تعطیل می‌کرد این اقدام را انجام نداده بود به خبرنگار فرهنگ سار گفت: قصد تعطیلی واحد صنفی خود و تبعیت از مصوبات ستاد مدیریت بیماری کرونا را داشتم اما وقتی دیدم تعدادی از واحدهای صنفی دیگر در خیابان ستارخان، عفیف‌آباد و زرگری باز هستند من نیز با آن‌ها همراهی کردم.

احمدی افزود: کرونا شرایط اقتصادی را سخت کرده است و بسیاری از واحدهای صنفی به دلیل پرداخت کردن اجاره‌ ماهانه مجبور به ادامه فعالیت هستند و بیشتر به همین دلیل تخلفاتی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: قایل به تعطیلی و ایجاد محدودیت برای شکست کرونا هستم چرا که اگر به شرایط قبل از کرونا بازگردیم قطعا به لحاظ درآمد شرایط بهتری خواهم داشت.

این مدیر واحد صنفی بیان کرد: همه باید تابع مصوبات ابلاغ شده از سوی ستاد مدیریت بیماری کرونا باشیم تا بتوانیم سختی‌ها امروز را با پایان دادن به کرونا جبران کنیم.

جنگ با کرونا و بازگشت به زندگی روزمره‌ گذشته
شهروند دیگری که در خیابان ملاصدرای شیراز در حال عبور از خیابان بود و پروتکل‌های بهداشتی را به طور کامل رعایت کرده بود به خبرنگار فرهنگ سار گفت: یا باید در مقابل کرونا تسلیم شویم یا اگر می‌خواهیم به جنگ با این بیماری برویم چاره‌ای جز تحمل برخی سختی‌ها نیست.

سمیرا زارع‌پور افزود: برخی هنوز کرونا و خطرات آن را نپذیرفته‌اند و مثل روزهای عادی به زندگی روزمره خود ادامه می‌دهند و همین افراد تکمیل کننده زنجیره شیوع ویروس کرونا هستند.

وی ادامه داد: همه ما از وجود کرونا متضرر شده‌ایم اما تنها راهکار تلاش برای ریشه‌کن شدن این بیماری است تا بتوانیم به روزهای عادی گذشته برگردیم و بدون ترس و استرس از ابتلا به بیماری خطرناک روزگار بگذرانیم.

این شهروند شیرازی اضافه کرد: با اجرای طرح جامع محدودیت‌های کرونایی از ابتدای آذرماه ۹۹ تابع ستاد مدیریت بیماری کرونا خواهم بود و در خانه می‌مانم.

امید به پایان مشکلات کسبه و بازاریان
یکی از کسبه خیابان مشیر فاطمی شیراز نیز به خبرنگار فرهنگ سار گفت: با شیوع ویروس کرونا تمامی کسب و کارها کساد شده است و مردم و بازاریان با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند.

سجاد حسینی اظهارکرد: مشتریان به یک دهم دوران قبل از کرونا کاهش یافته‌اند اما چاره‌ای جز تحمل این شرایط نیست چون تخصص و حرفه‌ دیگر ندارم و اگر داشتم هم هرکجا بروم همین شرایط کرونا حاکم است.

وی ادامه داد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تابع قوانین وضع شده بودم و محدودیت‌ها را براساس بخشنامه‌های ابلاغی اجرا کردم و همچنان نیز از اجرای محدودیت‌ها استقبال می‌کنم چرا که معتقدیم محدودیت‌ها به کاهش مبتلایان کمک می‌کند و کاهش مبتلایان بازگشت جامعه به روال عادی و رونق اقتصادی را به دنبال دارد.

لزوم حمایت از اقشار آسیب‌پذیر از کرونا
شهروند دیگری نیز در گفت و گو با خبرنگار فرهنگ سار خواهان حمایت‌های بیشتر دولت از اقشار آسیب‌پذیر از شیوع بیماری کرونا شدند و افزود: هیچ‌کس با اعمال محدودیت‌ها برای حفظ سلامت خود و سایر اقشار جامعه مخالف نیست اما باید چاره‌ای برای امر و معاش گروه‌های آسیب‌پذیر شود.

قاسمی افزود: بسیاری از مردم اجاره‌نشین هستند و با این شرایط حاکم بر جامعه نمی‌توانند اجاره و اقساط خود را پرداخت کنند و امرار و معاش برای آنان سخت شده است.

جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مقابله با کرونا گفت: همزمان با سراسر کشور طرح جامع اعمال محدودیت‌های کرونایی از روز شنبه اول آذرماه در سراسر استان فارس به مدت دو هفته اجرا می شود.

عبدالرضا قاسمپور  ، با بیان اینکه مناطق در استان‌ها به سه منطقه قرمز، نارنجی و زرد تقسیم بندی خواهند شد بیان کرد: بر اساس آخرین گزارش‌ها استان فارس دارای ۱۵ شهرستان با وضعیت قرمز است در این شهرستان‌ها تنها گروه‌های شغلی شماره یک می‌توانند فعالیت کنند این گروه‌های شغلی نسبت به برطرف کردن مایحتاج مورد نیاز مردم اقدام می‌کنند.

وی ادامه داد: در شهرستان‌هایی که دارای وضعیت نارنجی هستند تنها مشاغلی تعطیل خواهند شد که در گروه‌های شغلی سه و چهار قرار گرفته‌اند.

معاون استاندار فارس در خصوص وضعیت کارکنان دستگاه‌های دولتی نیز خاطرنشان کرد: در شهرستان‌های قرمز حداکثر ۳۰ درصد از کارکنان در محل کار حضور خواهند داشت و مابقی به صورت دورکاری اقدام به فعالیت می‌کنند در مناطقی که دارای وضعیت نارنجی شیوع کرونا هستند نیز حداکثر نصف کارکنان باید حاضر باشند و در مناطق زرد هم حداکثر تا دو سوم کارکنان باید در محل کار خود حضور داشته باشند.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

3 × 5 =