چهارشنبه, ۶ تیر ۱۴۰۳ / ۰۶:۵۴:۵۲
دسته بندی: زنان و خانواده
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۴۰۰ - ۹:۵۳

ششم مهر ۱۳۵۹/ پیام تیمسار فلاحی

تیمسار فلاحی در ۲۸ مرداد ۱۳۵۸ خورشیدی به سمت ریاست ستاد مشترک ارتش برگزیده شد و در سال نخست جنگ با عراق، راهبردهای دفاعی ایران را هدایت کرد. او در سخنانی گفته بود: «من وجب به وجب خاک خوزستان را به علت محل خدمت اولیه‌ام می‌شناسم. با توجه به پیشروی سریع عراق آرزو داشتم که […]



تیمسار فلاحی در ۲۸ مرداد ۱۳۵۸ خورشیدی به سمت ریاست ستاد مشترک ارتش برگزیده شد و در سال نخست جنگ با عراق، راهبردهای دفاعی ایران را هدایت کرد. او در سخنانی گفته بود: «من وجب به وجب خاک خوزستان را به علت محل خدمت اولیه‌ام می‌شناسم. با توجه به پیشروی سریع عراق آرزو داشتم که ارتش عراق زمین‌گیر شود که چنین شد. اکنون تنها یک آرزوی دیگر دارم. تنها آرزویم این است که ارتش متجاوز عراق را از اطراف آبادان تا مارد عقب بنشانم.»

او به دلیل مخالفت‌هایش با رژیم پهلوی از ۱۳۳۰ تا ۱۳۵۲ خورشیدی چهار بار به زندان افتاد اما به دلیل تفکر و دانش بالایی که داشت از افسران زبده قابل احترام ارتش شاهنشاهی بود که همواره مورد احترام فرماندهان ارشد ارتش قرار داشت.

فلاحی با درجه سرهنگ‌دومی به همراه گروهی از افسران ایرانی به عنوان ناظر صلح سازمان ملل در آتش‌بس ویتنام از ۱۳۵۱ تا اواسط ۱۳۵۳ خورشیدی را در این کشور گذراند و در ۱۲ مهر ۱۳۵۷ خورشیدی پس از گرفتن درجه سرتیپی به شیراز منتقل شد و به عنوان معاون فرماندهی مرکز پیاده شیراز به کار خود ادامه داد.

او پس از پیروزی انقلاب اسلامی بازنشسته شد؛ با این حال به عنوان فرمانده نیروی زمینی ارتش منصوب و با اوج‌گرفتن دوباره درگیری‌ها در آغاز تابستان ۱۳۵۸، بار دیگر در منطقه حاضر شد و فرماندهی یگان‌های ارتش را به عهده گرفت.

سرانجام با طراحی و اجرای پیروزمندانه عملیات ثامن‌الائمه و رفع حصر آبادان آرزوی تیمسار فلاحی برآورده شد و وضعیت راهبردی جنگ دگرگون و زمینه برای پیروزی‌های بزرگ آینده فراهم شد.

در ادامه یکی از نامه های مهم تیمسار فلاحی به رزمندگان و آحاد مردم که بسیار مورد توجه قرار گرفت و در آرشیو خبرگزاری فرهنگ سار موجود بود، از نظر خواهد گذشت:

بعد از ظهر امروز از جانب تیمسار سرتیپ فلاحی جانشین رییس ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی پیامی خطاب به نیروهای مختلف ارتش ژاندارمری و پاسداران و مردم در سراسر کشور فرستاد. متن پیام به این شرح است:

بسمه تعالی

قهرمانان نیروی هوایی، خلبانان، درجه داران، همافران، کارمندان غیرنظامی و سربازان نیروی هوایی که پهنه آسمان ها را می شکافید، عقاب وار دشمنان ایران و اسلام را در آسمان و زمین در چنگال و منقار منهدم می کنید.

پاسداران نیروی دریایی، افسران، درجه داران، تکاوران، کارمندان غیرنظامی و ناویان که نهنگ وار خوکان نیروی دریایی عراق را می بلعید و از قعر خلیج فارس گورستانی برای آنها ساخته اید.

نیروی زمینی آهنین ارتش جمهوری اسلامی ایران افسران، درجه داران، تکاوران کارمندان و سربازان که با خون جوشان خود دریایی از خون در مرزهای ایران برای غرق فرعونیان ساخته اید.

لشگر پولادین اهواز که ۲۷ روز ضربه های سنگین بمب ها و توپخانه های عراقی را تحمل کرده اید، لشگر پهلوان کرمانشاه که سدی آهنین در برابر نفوذ ارتش عراق بنا نهاده اید.

تیپ زرهی شیراز که یک تنه با خون و آتش از استحکامات شوش دفاع می کنید.

توپخانه های گروه ۱۱ مراغه، گروه ۲۲ قمشه، گروه ۳۳ تهران، گروه های ۴۴ و ۵۵ اصفهان که با آتش خود جهنمی برای فرعونیان عراق ایجاد کرده اید.

تیپ مبارز خرم آباد که شجاعانه مانند کوه از کوهستان های ایلام و کویر کوه دفاع می کنید.

لشگر خراسان، لشگر تهران، تیپ هوابرد شیراز دانشکده افسری، لشگر ارومیه، لشگر سنندج، لشگر قزوین تیپ نوحه که عباس وار و مسلم وار به یاری برادران سرباز خود در مرزهای غربی ایران شتافتند.

هوانیروز افتخارآفرین عقاب آهنین ملخ آسمان که شاهین وار تانک های عراقی را مانند گنجشک شکار می کنید.

ژاندارمری وفادار و فداکار که بزرگترین قهرمانی ها را در سکوت کامل برای دفاع از مرزهای میهن اسلامی آفریده اید.

پاسداران انقلاب که علی وار در مرزهای میهن اسلامی از ایران و اسلام دفاع می کنید.

مردم معصوم و حق شناس اسران، ای فرشتگان بدون بال خداوند که پروانه وار بدور شمع نیروهای مسلح می گردید و پرستارانی که بر بالای سر مجروحین و معلولین جنگ بیدار می مانید.

برگرفته از: آرشیو خبری خبرگزاری جمهوری اسلامی(فرهنگ سار)

منبع : ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

2 + 9 =