جمعه, ۱۵ تیر ۱۴۰۳ / ۱۱:۳۷:۲۴
دسته بندی: بین الملل
تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۳

سرنوشت نامعلوم مورالس در بازگشت به عرصه سیاسی بولیوی

به گزارش فرهنگ سار، به دنبال برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بولیوی در ۲۰ اکتبر (۲۸ مهرماه گذشته) که در دور نخست مورالس پیروز شد، سازمان کشورهای آمریکایی (OAS) واقع در واشنگتن، بعد از مطرح کردن اتهام تقلب در انتخابات و سازماندهی تظاهرات اعتراض آمیز در بولیوی، باعث برکناری مورالس شد؛  اتهامی که بعدها، موسسه تحقیقاتی […]



به گزارش فرهنگ سار، به دنبال برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بولیوی در ۲۰ اکتبر (۲۸ مهرماه گذشته) که در دور نخست مورالس پیروز شد، سازمان کشورهای آمریکایی (OAS) واقع در واشنگتن، بعد از مطرح کردن اتهام تقلب در انتخابات و سازماندهی تظاهرات اعتراض آمیز در بولیوی، باعث برکناری مورالس شد؛  اتهامی که بعدها، موسسه تحقیقاتی ماساچوست آمریکا آن را رد کرد و براساس گزارش شبکه ونزوئلایی «تله‌سور»، با سفر  یکی از حامیان اصلی کودتا به آمریکا پیش از انتخابات بولیوی، گمانه‌زنی‌ها در مورد ارتباط کودتاچیان با دولتمردان آمریکایی افزایش یافت.

از سوی دیگر پس از استعفای مورالس، دولت موقت بولیوی به رییس‌جمهوری خودخوانده سناتور جنینه آنیس، از زمان رسیدن به قدرت، سیاست‌های راست‌گرایانه در پیش گرفته و به دنبال روابط قوی با آمریکا و رژیم صهیونیستی است.  

مورالس پس از استعفا به مکزیک پناهنده شد و چندی بعد، از مکزیک به آرژانتین رفت. رئیس جمهور مستعفی، از آرژانتین، در انتظار انتخابات آتی کشورش که به دلیل همه‌گیری کرونا به تعویق افتاده است، همچنان به تاثیرگذاری بر سیاست کشورش ادامه می‌دهد و برای بازیابی قدرت، با وجود اینکه خودش نامزد انتخابات نیست، امیدش را در انتخابات آینده ارزیابی می‌کند.  

این دادگاه بولیوی اوو مورالس را در حالی برای نامزدی انتخابات مجلس سنا(انتخابات مهر- آبان) دارای صلاحیت ندانست که مورالس تمامی تلاش خود را برای بازگشت به کشورش به کار بسته اما نتیجه نداده است.

آلفردو خایمه قاضی این دادگاه اعلام کرد، مورالس به دلیل نداشتن شرایط لازم سکونت نمی‌تواند از سوی جنبش سوسیالیسم برای مجلس سنا نامزد شود.

مورالس که در حال حاضر در آرژانتین به سر می برد، بارها اعلام کرده به دنبال بازگشت به کشورش است اما نگران اقدامات مخالفانش برای محاکمه کردن وی است.

مورالس پس از خروج از کشورش طی اظهارنظرهای مختلف از سیاست های دولت موقت لاپاز انتقاد کرده و معتقد است دولت موقت در نامزدی اعضای حزب متبوعش در انتخابات‌های آتی کارشکنی می کند.

بولیوی در حالی با چالش‌های سیاسی روبرو بوده که شیوع کرونا نیز شرایط این کشور را دچار مشکلات بیشتری کرده است.

دولت «جنینه آنیس» رئیس‌جمهوری خودخوانده بولیوی در حالی شیوع بیماری همه‌گیر را بهانه و مانعی در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری می‌داند که در کشورهایی همچون جمهوری دومینیکن، فرانسه و اسپانیا با وجود شرایط گسترش ویروس کرونا، انتخابات ریاست جمهوری، شهرداری‌ها و ایالت‌های خودمختار برگزار شد. «آلفردو سررانو» مدیرکل مرکز استراتژیک آمریکای لاتین (CELAG) پیش تر اعلام کرد: شیوع همه گیری هیچ منافاتی با برگزاری انتخابات ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی ندارد. این کارشناس همچنین گفت: اکثریت جامعه بولیوی چه معترضان و چه کسانی که سکوت کرده اند، همه بر این موضوع توافق نظر دارند که انتخابات در اسرع وقت باید انجام شود زیرا دولت فعلی که از پایه فاقد اصول دموکراتیک است نمی‌تواند بیش از این ادامه دهد.  

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

1 + هجده =