سه شنبه, ۵ تیر ۱۴۰۳ / ۱۰:۰۷:۱۷
دسته بندی: فناوری
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۹:۳۱

ساخت فلزات بسیار سخت با استفاده از نانوذرات

به گزارش روز سه‌شنبه پایگاه خبری ساینس‌دیلی، در این شیوه جدید گروه‌هایی از نانوذرات فلزی به گونه‌ای درهم می‌آمیزند که یک قطعه فلز سخت را تشکیل می‌دهند. کلید این فرایند در فرآوری شیمیایی نانوذراتی است که به عنوان سنگ بنای تولید ساختارهای فلزی مورد استفاده قرار می‌گیرند. نانوذرات فلزی به طور معمول توسط مولکول‌های ارگانیک موسوم به […]



به گزارش روز سه‌شنبه پایگاه خبری ساینس‌دیلی، در این شیوه جدید گروه‌هایی از نانوذرات فلزی به گونه‌ای درهم می‌آمیزند که یک قطعه فلز سخت را تشکیل می‌دهند. کلید این فرایند در فرآوری شیمیایی نانوذراتی است که به عنوان سنگ بنای تولید ساختارهای فلزی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نانوذرات فلزی به طور معمول توسط مولکول‌های ارگانیک موسوم به لیگاند پوشیده شده‌اند که مانع شکل‌گیری پیوندهای فلز با فلز بین ذرات می‌شود. محققان با استفاده از یک تکنیک خاص توانستند لیگاندها را از سطح نانوذرات فلزی پاک کرده و امکان برقراری پیوند فلزی بین نانوذرات را فراهم کنند.
آزمون‌های مکانیکی فلزات تولید شده به این شوه نشان می‌دهد که این فلزات تا چهار برابر ساختارهای فلزی طبیعی استحکام دارند.
محققان با استفاده از نانوذرات طلا، نقره، پالادیوم و سایر فلزات توانستند قطعات فلزی با ابعاد یک سکه تولید کنند. این قطعات فلزی برای تولید مواد پوششی، الکترودها یا ژنراتورهای ترموالکتریکی با کارآیی بسیار بالا کاربرد دارند. اما به اعتقاد محققان می‌توان فرایند تولید این نوع فلزات را به سادگی در مقیاس بزرگ اجرا کرد و از آن برای تولید قطعات فلزی با کاربردهای صنعتی بهره گرفت.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Chem منتشر شده است.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

شانزده − دو =