سه شنبه, ۵ تیر ۱۴۰۳ / ۱۰:۰۱:۲۸
دسته بندی: فناوری
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۶

ساخت آلیاژ ابرکشسان با قابلیت افزایش خاصیت فنری در اثر گرما

به گزارش روز سه شنبه گروه علم و آموزش فرهنگ سار از پایگاه خبری ساینس، این آلیاژ فلزی که از نوع آلیاژهای الینوار و متشکل از نیکل، آهن و کرومیوم است، با افزایش دما تا ۷۲۷ درجه سانتیگراد، سخت تر شده و خاصیت فنری آن افزایش می‌یابد. ضریب کشسان یک ماده میزان مقاومت آن در […]



به گزارش روز سه شنبه گروه علم و آموزش فرهنگ سار از پایگاه خبری ساینس، این آلیاژ فلزی که از نوع آلیاژهای الینوار و متشکل از نیکل، آهن و کرومیوم است، با افزایش دما تا ۷۲۷ درجه سانتیگراد، سخت تر شده و خاصیت فنری آن افزایش می‌یابد.

ضریب کشسان یک ماده میزان مقاومت آن در برابر کشش یا تغییر شکل ناپایدار در اثر فشار را نشان می‌دهد. هرچه میزان ضریب کشسان ماده‌ای بالاتر باشد، آن ماده سخت‌تر بوده و تغییر شکل آن دشوارتر است.

تاکنون تصور می‌شد در اثر افزایش دما، به دلیل انبساط سطحی، میزان سختی تمام مواد کاهش می‌یابد. به عبارت دیگر افزایش دما موجب کاهش ضریب کشسان مواد می‌شود. اما این آلیاژ جدید که دارای یک ساختار شبکه‌ای منحصر به فرد است، از این قاعده تبعیت نمی‌کند. در واقع ضریب کشسان این ماده با افزایش دما افزایش می‌یابد.

محققان این پدیده را اثر الینوار نامیدند. زمانی که این ماده تا ۷۲۷ درجه سانتیگراد و بالاتر از آن گرم می‌شود، سختی آن افزایش می‌یابد و انبساط حرارتی بدون تغییر فاز در آن رخ می‌دهد. این وضعیت، دانش موجود را تغییر می‌دهد؛ زیرا معمولا انبساط حرارتی فلزات موجب نرمی آن‌ها می‌شود.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه  Nature منتشر شده است.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

2 × 2 =