چهارشنبه, ۶ تیر ۱۴۰۳ / ۰۵:۳۴:۱۹
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۰

ریشه درخت روابط ایران و رومانی سالم است

به گزارش روز دوشنبه گروه فرهنگی فرهنگ سار از فرهنگستان زبان و ادب فارس آدریان کوزیاسکی، سفیر جمهوری رومانی در ایران پیش از پایان ماموریتش در تهران در نشستی در فرهنگستان زبان و ادب فارسی با حضور دکتر غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان، دکتر محمدرضا نصیری، عضو وابسته و دبیر فرهنگستان، حسن قریبی، مدیر روابط […]



به گزارش روز دوشنبه گروه فرهنگی فرهنگ سار از فرهنگستان زبان و ادب فارس آدریان کوزیاسکی، سفیر جمهوری رومانی در ایران پیش از پایان ماموریتش در تهران در نشستی در فرهنگستان زبان و ادب فارسی با حضور دکتر غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان، دکتر محمدرضا نصیری، عضو وابسته و دبیر فرهنگستان، حسن قریبی، مدیر روابط بین‌الملل، دکتر حسینعلی رحیمی، عضو هیت علمی فرهنگستان و دبیر انجمن دوستی ایران و رومانی حضور یافت.

در ابتدای این نشست سفیر جمهوری رومانی که زادۀ ایران و فارغ‌التحصیل رشتۀ زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران و طبیعتاً مسلط به زبان فارسی است، گزارشی از سوابق و مأموریت خود در ایران ارائه کرد و از سابقۀ روابط دیپلماتیک دو کشور که به بیش از یکصد سال می‌رسد، همچنین همکاری‌های اقتصادی و سیاسی بدون تنش این دو کشور در طول این سال‌ها سخن گفت.

وی ادامه داد: ریشۀ درخت روابط ایران و رومانی سالم است و روابط خارجی ایران با قدرت‌های جهانی در شرایط تحریم صدمه‌ای به این ریشه نمی‌زند؛ به‌گونه‌ای که به‌محض فراهم شدن شرایط، همدیگر را پیدا می‌کنند و راه‌های همکاری را می‌یابند.

در ادامه حداد عادل، با آرزوی تداوم مسیر مثبت روابط دو کشور، گفت: بدون شک فارسی‌دانی تأثیر بسزایی در موفقیت شما در این مأموریت داشته است و این توانایی یاری می‌رساند تا ایران را وطن فرهنگی خود بدانید.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، در پی گزارش مختصر آقای کوزیاسکی از وضعیت آموزش زبان فاسی و کرسی‌های دانشگاهی این زبان در کشور رومانی، با اشاره به برخی از فعالیت‌های بنیاد سعدی در دوران همه‌گیری بیماری کرونا، بر استفادۀ بیش از پیش از فضای آموزش مجازی تأکید و ابراز امیدواری کرد این امر به پیشرفت و گسترش آموزش زبان فارسی در کشور رومانی منجر شود.

در پایان طرفین ابراز امیدواری کردند با خلق و ایجاد زمینه‌های همکاری‌های فرهنگی جدید، پس از پایان مأموریت آقای کوزیاسکی، باز هم ارتباط‌ها ادامه داشته باشد. سفیر پیشین جمهوری رومانی در ایران، کریستین تئودورسکو، نیز دارای مدرک کارشناسی زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران بود و در پایان دوران خدمت طولانی‌مدت خود در ایران، در سال ۱۳۹۰، به عضویت افتخاری فرهنگستان زبان وادب فارسی برگزیده شد.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

سه + 16 =