سه شنبه, ۵ تیر ۱۴۰۳ / ۱۰:۲۱:۴۲
دسته بندی: فناوری
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۱

رویدادهای نجومی پنج روز اولین ماه فصل زمستان

کارشناس علمی مرکز علوم و ستاره شناسی تهران روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگ سار، گفت: امروز دوشنبه اول دی ماه ۱۳۹۹ ماه ساعت ۳ و ۳۰ دقیقه بامداد در ۴.۲ درجه ای جنوب شرقی سیاره نپتون قرار گرفت. سعیدحسین مردی افزود: ساعت ۱۳:۳۱ دقیقه امروز خورشید وارد علامت طالع بینی بزماهی می شود و انقلاب زمستانی در […]



کارشناس علمی مرکز علوم و ستاره شناسی تهران روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگ سار، گفت: امروز دوشنبه اول دی ماه ۱۳۹۹ ماه ساعت ۳ و ۳۰ دقیقه بامداد در ۴.۲ درجه ای جنوب شرقی سیاره نپتون قرار گرفت.

سعیدحسین مردی افزود: ساعت ۱۳:۳۱ دقیقه امروز خورشید وارد علامت طالع بینی بزماهی می شود و انقلاب زمستانی در این ساعت رخ می دهد.

وی ادامه داد: همچنین شامگاه یکم دی ماه، مشتری و زحل به فاصله ظاهری ۶ دقیقه قوسی از هم می رسند؛ به این معنی که با چشم غیرمسلح تقریبا قابل تفکیک نیستند و اگر ابزار رصدی داشته باشید، می توانید عکس های زیبایی ثبت کنید. پس از تاریک شدن هوا تا حوالی ساعت ۱۹:۱۵ که این دو سیاره غروب می کنند، برای رصد و ثبت عکس فرصت دارید. با توجه به ارتفاع کم مشتری و زحل از افق، نیاز به افق غرب و جنوب غربی باز و بدون آلودگی نوری دارید.

حسین مردی افزود: سه شنبه دوم دی ساعت ۳:۱۱ دقیقه بامداد تربیع نخست ماه را داریم و همچنین در این روز شاهد بارش شهابی خرس کوچک یا دُبی با حداکثر ۱۵ شهاب در ساعت خواهیم بود. البته این عدد، نرخ قابل توجهی برای بارش شهابی نیست و بارش دبی جزو بارش های مهم سالانه قرار نمی گیرد.

این کارشناس علمی مرکز علوم و ستاره شناسی تهران گفت: پنجشنبه چهارم دی ساعت ۳۰ بامداد سیاره ناهید در ۵.۶  درجه‌ای شمال ستاره «قلب العقرب» قرار می گیرد. قدر آنها به ترتیب ۳.۹- و ۱ است. سیاره ناهید در ایران حدود ساعت ۶ طلوع می کند. همچنین در ساعت ۳:۳۰ دقیقه بامداد این روز ماه به ملاقات سیاره کیوان رفته و در ۵.۱ درجه ای جنوب شرقی این سیاره قرار می گیرد.

حسین مردی گفت: ساعت ۱۰:۳۰ دقیقه این روز سیاره تیر در جنوبی ترین زاویه میل خود قرار می گیرد و ساعت ۲۰:۳۰ دقیقه ماه در اوج آسمان می رود و فاصله آن ۶۳.۵۰ برابر شعاع زمین می شود.

وی ادامه داد: جمعه پنجم دی ماه ۱۳۹۹ مصادف با سال روز میلاد حضرت مسیح (ع) و روز کریسمس، ساعت ۵:۳۰ دقیقه بامداد ماه به هم نشینی سیاره اورانس می رود و در ۳.۲ درجه ای جنوب شرق این سیاره قرار می گیرد.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

15 + چهارده =