دوشنبه, ۱۱ تیر ۱۴۰۳ / ۰۴:۱۲:۲۷
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۹

روزی برای پاسداشت اقتدار چهل ساله سربازان وطن

امسال هفته دفاع مقدس را همانند دیگر برنامه ها و آیین ها به دلیل شیوع ویروس کرونا متفاوت آغاز کردیم، به رسم هر سال این هفته باید با رژه نیروهای مسلح در استان های مختلف آغاز می شد اما در شرایط خاص بیماری، مراسم تجلیل و تکریم یک میلیون پیشکسوت دفاع مقدس و مقاومت همزمان در سراسر کشور از […]



امسال هفته دفاع مقدس را همانند دیگر برنامه ها و آیین ها به دلیل شیوع ویروس کرونا متفاوت آغاز کردیم، به رسم هر سال این هفته باید با رژه نیروهای مسلح در استان های مختلف آغاز می شد اما در شرایط خاص بیماری، مراسم تجلیل و تکریم یک میلیون پیشکسوت دفاع مقدس و مقاومت همزمان در سراسر کشور از طریق ارتباط تصویری و با سخنرانی حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب برگزار شد.

در ابتدای این مراسم و پیش از آغاز سخنرانی رهبر انقلاب، سردار سرلشکر محمد باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح از برنامه‌ها، اقدامات و دستاوردهای حوزه دفاع مقدس گزارشی خدمت رهبر معظم انقلاب ارائه کرد.

در  این مراسم از خانواده شهید حسن طهرانی مقدم، سردار علی فضلی، امیر سرتیپ احمد دادبین، مرتضی سرهنگی، حمید حسام و تعدادی دیگر از پیشکسوتان نظامی و فرهنگی حوزه دفاع مقدس تجلیل شد.

دلاورمردان دفاع مقدس در سراسر کشور نیز از طریق ویدئو کنفرانس گوش دل سپردند به فرمایشات مقام معظم رهبری و در این محفل که هر چند از طریق امواج تلویزیونی حرف ها شنیده شد، اما دل ها همچنان به هم پیوند خورده بود، همانند دوستی ها و رفاقت ها در کنار اروند، فکه، دهلاویه، طلائیه و در کنار نخل های استوار جنوب که مدت ها با خون شهیدان آبیاری می شد.

در کرج نیز این مراسم در تالار شهیدان نژاد فلاح کرج برگزار شد و پیشکسوتان دفاع مقدس استان البرز با مقام معظم رهبری تجدید بیعت کرده و شعار حسین حسین شعار ماست شهادت افتخار ماست را سردادند.

در خراسان شمالی نیز آیین تکریم و تجلیل از پیشکسوتان مقاومت و دفاع مقدس با سخنرانی ویدئوکنفرانسی رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، و با حضور مسوولان استانی در سالن ایثار بجنورد برگزار شد. 

قزوین نیز امروز با حضور سردار عبدالله عراقی رییس اداره امنیت معاونت اطلاعات ستاد کل نیروهای مسلح، هدایت الله جمالی پور استاندار قزوین در سالن اجتماعات شهید امامی استانداری از طریق ارتباط تصویری میزبان رهبر معظم انقلاب بود و قرار است از ۱۱ هزار پیشکسوت دفاع مقدس به مرور در روزهای آینده تجلیل شود.

همچنین آیین تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس همزمان با سراسر کشور با حضور هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه و آیت الله مصطفی علما نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر کرمانشاه و فرماندهان نیروهای مسلح در حسینیه ثارالله سپاه حضرت نبی‌اکرم (ص) برگزار شد.

همزمان با نخستین روز از هفته دفاع مقدس آیین رژه موتوری نیروهای نظامی و انتظامی به صورت خودرویی و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در شهرکرد و شهرستان لار برگزار شد و بیش از صدها موتور و خودروی نیروی های مسلح اعم از سپاه ، بسیج، نیروی انتظامی وبسیاری از دستگاه های اجرایی و جوانان بسیجی با حمل و نصب تصاویری از تمثال شهدای هشت سال دفاع مقدس ، حضرت امام خمینی و رهبر معظم انقلاب رژه رفتند.

همزمان با نخستین روز از هفته دفاع مقدس آیین رژه موتوری نیروهای نظامی و انتظامی به صورت خودرویی و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در شهرکرد و شهرستان لار برگزار شد و بیش از صدها موتور و خودروی نیروی های مسلح اعم از سپاه ، بسیج، نیروی انتظامی وبسیاری از دستگاه های اجرایی و جوانان بسیجی با حمل و نصب تصاویری از تمثال شهدای هشت سال دفاع مقدس ، حضرت امام خمینی و رهبر معظم انقلاب رژه رفتند.

و اینک سال ها از آن دوران می گذرد، اما آنچه بیش از هر چیز در دنیای تکنولوژی و تغییر و تحولات هرگز کمرنگ نشده همان روحیه ایثار وشهادت طلبی در میدان جنگ دیگری است، جنگی متفاوت با سلاح تحریم و فضای مجازی، دشمن هنوز هم در اطراف مرزهای این سرزمین کمین کرده است برای حمله ای نابرابر و ناجوانمردانه و البته غافل است از اینکه سربازان وطن همچنان پای کار هستند و در لباس مدافع حرم و گمنام و بی نشان، آماده تواضع و جانفشانی برای سرزمین مادریشان هستند تا این خاک سرافراز و استوار بماند.

هفته دفاع مقدس که از راه می رسد، قلم به دستان دست به کار می شوند و می نویسند از ناگفته ها، خاطرات، خلوص و تواضع و هر آنچه که باید نسل امروز از پدران و مادران فداکار هشت سال اقتدار بدانند، خبرنگاران مراکز فرهنگ سار نیز همزمان با این مناسبت تلاش دارند تا از زوایای مختلف هنر مردان خدا را به رشته تحریر درآورده و یا با انتشار تصاویر آرشیوی از آن دوران، یاد دلاورمردی ها را در خاطره ها زنده نگه دارند.

مرکز شیراز از جمله مراکز فرهنگ سار است که امروز و همزمان با اولین روز هفته دفاع مقدس بغضی که پس از ۳۲ سال ترکید را منتشر کرد، این مطلب روایت شهید سعید رحیمی نوجوان ۱۷ ساله ای است که پس از ۳۲ سال دوری به آغوش خانواده و وطن باز می گردد و بغض پدر و مادر چشم انتظار پس از سال ها می ترکد.

این مرکز همچنین در گفت و گو با همرزم سردار شهید سلیمانی با عنوان همرزم سردار سلیمانی:‌ ورود مردم در جنگ، دشمن را عقب راند به بیان خاطرات این رزمنده با سردار دل ها و رشادت های وی در میدان جنگ پرداخته است.

دفاع مقدس؛ آوردگاه ایستادگی یک ملت عنوان مطلبی است که توسط مرکز تبریز منتشر شده که در آن به ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی دفاع مقدس و تحولات ۴۰ سال از آغاز جنگ تحمیلی پرداخته شده است.

اما حکایت دفاع مقدس از زبان رزمندگان نیز شنیدنی است، کسانی که در سال های نوجوانی و جوانی گوش جان سپردند به رهنمودهای امام خمینی (ره) و راهی میدان نبرد شدند تا مرز حق و باطل را خط کشی کنند، مرکز گیلان این موضوع را دستمایه گزارشی کرده است با عنوان دفاع مقدس؛ یادآور شکوه بزرگ مردان افتخارآفرین که به بیان خاطرات ایثارگران از آن دوران 

پرداخته است.

خاطرات تلخ و شیرین سه برادر رزمنده گنبدی از دیگر گزارش های فرهنگ سار است که توسط مرکز گنبدکاووس تهیه شده، این مطلب روایتی است از جبهه رفتن عبدالحسین، عباسعلی و محمود دوستی سه برادر از جمع هشت برادر یک خانواده گنبدی که از اولین روزهای آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران به مقابله با دشمن شتافته بودند.

شهر مشهد در قاب هشت سال مقاومت عنوان گزارشی است از مرکز خراسان رضوی در تشریح حال و هوای این روزهای سرزمین خورشید، که با رنگ و بوی دفاع مقدس و ایثارگری‌های بی بدیل در دفاع از میهن، جلوه‌هایی از رشادتهای آن دوران در قاب تصویر تجلی یافته ‌است. از نکات خواندنی این مطلب می توان به اکران ۵۳ قاب عکس شهری، برپایی نمایشگاه دفاع مقدس به صورت مجازی و حضوری و “هر کوچه شهید، یک حسینیه” اشاره کرد.

دفاع مقدس، گنجی پایان‌ناپذیر و سرمایه‌ای ماندگار عنوان دل نوشته ای از یکی از خبرنگاران فرهنگ سار در یزد است که دوران دفاع مقدس را مقطعی حساس و تاریخ ساز در تحولات کشور برشمرده است و در پایان آماری از تعداد افراد شرکت کننده در جنگ و شهدا ارائه کرده است.

مرکز بوشهر نیز در مطلبی با عنوان دفاع مقدس گنجینه حماسه و ایثار مروری دارد بر روزهای ایثار و شهادت و به بازخوانی اتفاقات آن دوران پرداخته است.

مرکز سنندج نیز با انتشار گزارش تصویری بمباران شهر سنندج در قاب تصاویر نوشته است: نگاهی به آمار شهدا در طول هشت‌سال دفاع‌مقدس نشان می‌دهد بیشترین تعداد مربوط به سال ۶۵ است. انجام عملیات‌های کربلای ۱ تا ۶ در فاصله تیر تا دی‌ ماه ۶۵ همان سال شکست‌های پیاپی نظامی عراق در جبهه‌ها را رقم زد، رژیم بعث در تلافی این شکست‌ها مناطق مسکونی شهرها را هدف بمباران و موشک‌باران قرار داد. روز ۲۸ دی سال ۶۵ در ۶ دقیقه بمباران ۲۲۰ نفر از ساکنان غیر نظامی سنندج به شهادت رسیده و ۱۲۳ نفر هم زخمی شدند.

برنامه استان ها در هفته دفاع مقدس

شهرداری تهران برنامه های متنوعی را برای گرامیداشت هفته مقدس در نظر گرفته که از جمله آنها می توان به اجرای لیزریوم بدنه برج میلاد، نمایشگاه «یاد یاران» و کاروان‌های نمادین اعزام رزمنده در خیابان ها، تئاترهای خیابانی دفاع مقدسی، پخش فیلم مستند کوتاه و فتوکلیپ راجع به دفاع مقدس، در نمایشگرهای شهرداری در مترو، رادیو مترو و نمایشگرهای بوستان های سطح شهر، ایستگاه سلامت و توزیع اقلام بهداشتی و فرهنگی، مسابقه نقاشی در مترو، نصب استیکرهای دفاع مقدسی پشت شیشه تاکسی ها، خاطره گویی در تپه‌های عباس آباد و دیدار با خانواده‌های ایثارگران اشاره کرد.دیگر استان ها نیز در این روزها برای گرامیداشت هفته دفاع مقدس برنامه های مختلفی تدارک دیده اند از جمله اینکه در استان یزد چهار هزار ویژه برنامه فرهنگی، هنری و ورزشی در فضای مجازی و بخشی به صورت حضوری در پایگاه‌های بسیج، سازمان‌ها و مساجد برگزار می شود و  ۲۰۳ برنامه فرهنگی برای مردم شهرستان دشتستان بوشهر در نظر گرفته شده است.

برگزاری ۱۶۰ برنامه در ۱۵ عنوان به مناسبت هفته دفاع مقدس در شهرستان نایین اصفهان، برگزاری نمایشگاه دستاوردهای استانی دفاع مقدس و مقاومت در خراسان رضوی، غبارروبی مزار شهدا در مشهد در گلزار شهدای بهشت رضا (ع)، مجموعه آرامگاه خواجه ربیع، مزار شهدای گمنام کوهسنگی و بهشت ثامن الائمه(ع) حرم مطهر رضوی، برپایی نمایشگاه ۴۰ سال اقتدار نیروهای مسلح در محل پایگاه هوانیروز کرمان، ۶۰ عنوان برنامه گرامیداشت هفته دفاع مقدس در چهارمحال و بختیاری، برپایی نمایشگاه چهل سالگی دفاع مقدس با مشارکت دستگاه‌های اجرایی و نیروهای مسلح در مجموعه فرهنگی موزه دفاع مقدس اصفهان، برگزاری ۱۵۰ برنامه متنوع و با شکوه و با رعایت دستورالعمل های بهداشتی در لارستان و ۸۰ برنامه فرهنگی، هنری و ورزشی در ماکو آذربایجان غربی در هفته دفاع مقدس که از امروز (۳۱ شهریورماه) آغاز شده و تا ششم مهرماه ادامه دارد، تدارک دیده شده است.

برگزاری ۱۴۰ عنوان برنامه به منظور حفظ و گرامیداشت هفته دفاع مقدس در سطح مساجد، پایگاه ها، مدارس و سپاه ناحیه دامغان،  انتشار خاطرات ۴۰ نفر از رزمندگان ۸ سال دفاع به صورت خاطرات ۱۰ دقیقه‌ای در فضای مجازی توسط حوزه هنری آذربایجان شرقی و  اجرای تئاتر «پروانه‌های منتظر» در همدان که با نگاهی متفاوت به جنگ تحمیلی قصه انتظار دختر نوجوانی را برای دیدن پدرش روایت می‌کند، از دیگر برنامه هایی است که در این ایام برگزار می شود.

همچنین امروز به مناسبت فرارسیدن هفته دفاع مقدس، مراسم ادای احترام به شهدای حادثه تروریستی رژه ۳۱ شهریور سال ۹۷ با حضور مسئولان کشوری و لشکری و خانواده شهدا در اهواز انجام شد و امیر سرتیپ دوم حمزه بیدادی فرمانده قرارگاه منطقه‌ای و ارشد ارتش در جنوب غرب کشور از آغاز احداث یادمان شهدای حادثه تروریستی ۳۱ شهریور ۹۷ اهواز در پارک شهید سبحانی این شهر (محل وقوع حادثه در بلوار قدس ) خبر داد.

مراجع تقلید، ائمه جمعه و فرمانده هان نیروهای مسلح اعم از سپاه و ارتش در سراسر کشور نیز امروز همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس در برنامه های مختلف به صورت حضوری و یا از طریق ارتباط تصویری دوران دفاع مقدس را یکی از زرین‌ترین برگ‌های تاریخ انقلاب اسلامی دانستند که نیروهای مسلح در این مقطع با وحدت و همدلی در مقابل رژیم بعث عراق، جانفشانی کردند که در ادامه مهمترین مطالب آورده می شود:

آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید: دفاع مقدس از الطاف خفیه خداوند بود که انقلاب اسلامی ایران را تثبیت کرد.

آیت‌الله «قربانعلی دری نجف‌آبادی» نماینده ولی فقیه در استان مرکزی و امام جمعه اراک گفت: اقتدار و عظمت جمهوری اسلامی در منطقه خاورمیانه و جهان بی‌نظیر است و سرمایه‌ ارزشمند نظام اسلامی محسوب می‌شود که باید با اطاعت از رهبری و تقویت اتحاد و دشمن شناسی آن را حفظ و تقویت کرد.

حجت‌الاسلام محمدعلی نکونام نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد: دفاع مقدس یک حماسه جهت‌دهنده ماندگار در تاریخ ایران است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی آل هاشم نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی و امام جمعه تبریز: نقش تبلیغی و ترویجی روحانیون در این دوران بسیار برجسته و ممتاز بود.

حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی آل‌هاشم نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی و امام جمعه تبریز: موج بیداری اسلامی در منطقه ناشی از برکات هشت سال دفاع مقدس مردم ایران در برابر زورگویان جهان است.

  

آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید: دفاع مقدس از الطاف خفیه خداوند بود که انقلاب اسلامی ایران را تثبیت کرد.

حجت الاسلام حسن شیبک مسوول نمایندگی ولی فقیه در سپاه خاش سیستان و بلوچستان: دفاع مقدس عزت، اقتدار و عظمت ایران سربلند را در دنیا تثبیت و ابهت اسلام و انقلاب را به رخ جهانیان کشید.

 امیر داوود حمدی فرمانده تیپ مستقل ۲۱۶ زرهی شهید مخبری زنجان: دوران دفاع مقدس یکی از زرین‌ترین برگ‌های تاریخ انقلاب اسلامی است که نیروهای مسلح در این مقطع با وحدت و همدلی در مقابل رژیم بعث عراق، جانفشانی کردند.

سردار عبدالله عراقی رییس اداره امنیت معاونت اطلاعات ستاد کل نیروهای مسلح: ایمان محوری موجب افزایش تصاعدی توان رزم نیروهای ایران در دوران دفاع مقدس شد که دشمنان در محاسبات جنگی خود از آن غافل شده بودند.  

مرادعلی تاتار فرماندار قصرشیرین: ملت مسلمان و رزمندگان سلحشور ما در هشت سال دفاع مقدس باسلاح ایمان توانستند در برابر دشمن تا دندان مسلح ایستادگی و مقاومت کرده و به پیروزی برسند و حماسه‌ای ماندگار خلق کنند.

سردار مرتضی کشکولی فرمانده سپاه حضرت ابوالفضل (ع) لرستان: آثار و برکات جنگ تحمیلی با تحکیم انقلاب اسلامی عجین شده است و مردم همچنان پای ارزش‌های دفاع مقدس ایستاده‌اند.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

16 − 1 =