سه شنبه, ۵ تیر ۱۴۰۳ / ۱۰:۱۵:۵۴
دسته بندی: فناوری
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۲

رقابت فن‌آفرینان در جشنواره ملی شیخ بهایی آغاز شد

به گزارش فرهنگ سار، پانزدهمین جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی روز چهارشنبه در اصفهان آغاز بکار کرد و به مدت ۲ روز بصورت مجازی (Virtual) برگزار خواهد شد و برترین فن‌آفرینان، طراحان کسب و کار و سرمایه گذاران در آن انتخاب، معرفی و تجلیل می‌شوند. این جشنواره دارای بخش‌های مسابقه‌ای و غیر مسابقه‌ای است که نامزدهای راه یافته به مرحله […]



به گزارش فرهنگ سار، پانزدهمین جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی روز چهارشنبه در اصفهان آغاز بکار کرد و به مدت ۲ روز بصورت مجازی (Virtual) برگزار خواهد شد و برترین فن‌آفرینان، طراحان کسب و کار و سرمایه گذاران در آن انتخاب، معرفی و تجلیل می‌شوند.

این جشنواره دارای بخش‌های مسابقه‌ای و غیر مسابقه‌ای است که نامزدهای راه یافته به مرحله نهایی بخش‌های مسابقه‌ای پانزدهمین جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی شامل ۱۸ تیم طراح کسب و کار و ۱۶ شرکت فن‌آفرین هستند و برترین‌های آنها روز بیست و نهم آبان جاری در مراسم اختتامیه جشنواره معرفی و تجلیل می‌شوند.

از بین طراحان کسب و کار راه یافته به مرحله نهایی جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی، چهار شرکت و از بین فن‌آفرینان، سه شرکت نوپا و ۲ شرکت رشد یافته بعنوان رتبه‌های برتر انتخاب خواهند شد.

علاوه بر آن ۱۶ نفر نیز به مرحله نهایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و ۶ شرکت به مرحله نیمه نهایی جایزه ویژه فن‌آفرین صنعت ساز دکتر شیخ زین‌الدین راه یافتند که برترین‌های آنها در اختتامیه جشنواره معرفی می شوند؛ جایزه فناوری صنعت­ ساز دکتر محمود شیخ زین‌­الدین به برترین طرح‌های فناورانه‌ای که به مرحله تولید انبوه رسیده و بر اساس آن خط تولید یا کارخانه ایجاد شده باشد، اعطا خواهد شد.

رییس جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی روز چهارشنبه در مراسم آغاز به کار این رویداد که بصورت مجازی برگزار شد، گفت: جشنواره شیخ بهایی، قدیمی‌ترین رویداد فناوری کشور است و ۱۸ سال سابقه دارد.

جعفر قیصری با بیان اینکه جشنواره ملی شیخ بهایی در سال‌های گذشته همواره معرف فناوری‌ها و دستاوردهای جوانان در نقاط مختلف کشورمان بود، افزود: ماموریت پانزدهمین دوره جشنواره، ارتباط بیشتر سرمایه گذاران و فناوران است و شاهد رقابت بین شرکت های فناور در این رویداد خواهیم بود.

وی با اشاره به اهمیت فناوری و تبدیل علم و دانایی به توانایی، اظهار داشت: فناوری، ابزار تبدیل علم و فناوری به توانایی است که امروزه با سرعت و پیشرفت زیاد آن مواجه هستیم و در سه دهه گذشته در کشورمان وارد صنعت و جامعه شده است.

قیصری با بیان اینکه امروزه فناوری در همه عرصه‌ها در دنیا وجود دارد، افزود: رقابت شدیدی بین کشورها در عرصه فناوری وجود دارد و ما برای حضور قدرتمند در این رقابت باید به توان داخلی و جوانان تکیه کنیم و به فناوری های کلیدی نیز دست پیدا کنیم تا قدرت چانه زنی افزایش یابد.

وی با تاکید بر اینکه زیرساخت‌های مناسبی در سال‌های اخیر برای توسعه علم و فناوری توسط دولت، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سایر نهادها ایجاد شده است، گفت: شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به عنوان پایه گذار پارک‌های علم و فناوری در کشور شناخته می شود و امروز بیش از ۵۴۰ شرکت فناور با بیش از هفت هزار دانش آموخته دانشگاهی در آن مستقر و فعال است.

رییس شهرک علمی و تحقیقاتی کشور با اشاره به اینکه ۲ دهه از ایجاد پارک های علم و فناوری در کشور می گذرد، تصریح کرد: ما همچنان در گام های ابتدایی این راه هستیم و نیاز داریم که زنجیره تامین صنایع بزرگ کشورمان به سمت فناوری های داخلی سوق پیدا کنند.

قیصری صنایع بزرگ، بازار و مردم را پیشران های این حرکت دانست و اضافه کرد: امید است سرمایه گذاری‌های خوبی در استفاده از فناوری های داخلی برای رفع نیازها و تولید محصولات صورت گیرد.

دبیر جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی نیز در این آیین گفت: جشنواره شیخ بهایی، برترین و قوی ترین رویداد فناوری کشور است که از سال ۱۳۸۲ توسط شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان کار خود را آغاز کرد.

عبدالرضا کبیری سامانی با بیان اینکه این جشنواره زمانی آغاز به کار کرد که مباحثی مانند فناوری، نوآوری و اقتصاد دانش بنیان در کشور نا آشنا بودند، افزود: پویایی از ویژگی‌های این رویداد است به این معنی که متناسب با شرایط زمانی و همسو با اهداف و برنامه های کلان کشور، ساختار و ماموریت خود را تغییر داد.

وی این جشنواره را به سه دوره کلی تقسیم بندی کرد و اظهار داشت: از دوره اول تا ششم، ماموریت جشنواره ترویج فرهنگ کارآفرینی بود و از دوره هفتم تا یازدهم حمایت و تجلیل از کارآفرینان و فناوران برتر در دستور کار قرار داشت اما از دوره دوازدهم تا چهاردهم بخش هایی مانند شناسایی علاقه‌مندی سرمایه گذاران و فرصت های فن آفرینی به آن اضافه شد.

کبیری تاکید کرد: جشنواره ملی شیخ بهایی در زیست بوم (اکوسیستم) فناوری و کارآفرینی کشور به بلوغ رسیده و نقش موثری در رونق اقتصاد دانش بنیان داشته است.

وی هدف از برگزاری این رویداد را رونق و اثر بخشی محصولات فن آفرینی، تسهیل ارتباط بین فن آفرینان و سرمایه گذاران، شناسایی و معرفی شرکت های دانش بنیان به سرمایه گذاران دولتی و خصوصی و استفاده از فعالیت های فن آفرینانه در حل مسائل و چالش های کشور اعلام کرد.

جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی توسط شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار می‌شود.

این جشنواره در ۲ بخش مسابقه‌ای و غیر مسابقه‌ای برگزار می‌شود که بخش‌ مسابقه‌ای شامل طراحان کسب و کار، فن‌آفرینان و فرصت‌­های سرمایه­‌گذاری است؛ بخش‌های غیرمسابقه‌ای نیز شامل فرصت‌­های سرمایه‌­گذاری، نشست‌های انتقال تجربه و نمایشگاه است.

از آنجا که شیخ‌ بهاء‌الدین محمد عاملی متخلص به شیخ‌ بهایی از مفاخر بزرگ جهان اسلام و  باعث خدمات ارزشمند علمی، فرهنگی و عمرانی در ایران بود برای زنده نگه داشتن یاد او، این جشنواره به ‘ شیخ‌بهایی’ نامگذاری شد.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

هفت + 13 =