سه شنبه, ۵ تیر ۱۴۰۳ / ۱۰:۳۳:۴۴
دسته بندی: فناوری
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۵

رصد بهینه زمین های کشاورزی با سامانه هوشمند بومی

به گزارش روز سه شنبه گروه دانشگاه و آموزش فرهنگ سار از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،   «ست پلت» سامانه هوشمند توصیه‌گر کشاورزی مبتنی بر فناوری های مکان محور است. این سامانه با پردازش اتوماتیک تصاویر ماهواره‌ای سنجش از دور سنتینل ۲ اتحادیه اروپا و با زیرساخت محاسباتی قوی خود، نقشه‌هایی را برای مزارع طراحی می‌کند که کشاورزان […]



به گزارش روز سه شنبه گروه دانشگاه و آموزش فرهنگ سار از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،   «ست پلت» سامانه هوشمند توصیه‌گر کشاورزی مبتنی بر فناوری های مکان محور است.

این سامانه با پردازش اتوماتیک تصاویر ماهواره‌ای سنجش از دور سنتینل ۲ اتحادیه اروپا و با زیرساخت محاسباتی قوی خود، نقشه‌هایی را برای مزارع طراحی می‌کند که کشاورزان برای تمامی زمین‌ها، مخصوصا مزارع بزرگتر از ۵ هکتار می‌توانند به جای سرکشی دوره‌ای زمین، به محدوده‌های تعیین شده در این نقشه ها مراجعه و نسبت به رفع مشکلات مزرعه اقدام کنند.

به گفته منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، این محصول شرکت دانش‌بنیان امکان ترکیب با سایر داده‌های برداشت اطلاعات مانند حسگرهای زمینی مثل سنجده های دما، رطوبت خاک و هوا را فراهم کرده است. این یکپارچگی می‌تواند به کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری سامانه های نظارت بر مزارع کمک کند.

وی افزود: این نقشه ها شامل نقشه‌های تراکم و سلامت گیاهان، محتوای آبی، تنش تغذیه ای (عدم توازن دریافت کود ازته و سایر مواد مغذی) و مانند آنها است. این نقشه ها هر ۶ روز یکبار و پس از گذر ماهواره از آن محدوده، در دسترس کابران قرار می گیرد.

منطقی بیان کرد: از ویژگی های این سامانه، امکان ارائه خدمات در لایه های مختلف مانند تصویر خام، تصویر پردازش شده، نقشه های توصیه ای و مانند آن ها است که سایر شرکت های خدماتی در حوزه کشاورزی می توانند با دریافت اطلاعات این سامانه به صورت اجاره نرم افزاری از این زیرساخت استفاده کنند.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

1 × 5 =